Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Revoluce v platbách za parkování? Místo peněz platby elektřinou

Ondřej Mára
Diskuze (65)

Zatímco většina majitelů elektromobilů se při parkování snaží hlavně dobíjet baterky, v Japonsku už zkouší model, kdy se za parkování elektřinou naopak platí.

Moderní elektromobily učinily v oblasti dojezdu na jedno nabití obrovský pokrok, přesto se pořád nedá říci, že by se už jejich majitelé či provozovatelé zcela zbavili takzvané „range anxiety“ – tedy strachu z vybití baterie před příjezdem do cíle.

Mnoho z nich tak využívá každou možnost, například i nabíječky před supermarkety, k získání několika dalších kilometrů, které jim poskytnou jistotu, že bezpečně dorazí do svého cíle. Automobilka Nissan ovšem věří, že do budoucna by elektřina mohla proudit na parkovištích i opačným směrem, čímž by majitelé elektromobilů mohli za parkování platit.

Může to znít absurdně, přesto už má tento koncept první uplatnění v praxi. Automobilka Nissan totiž umožní návštěvníkům bezemisní výstavy Pavilion v japonské Jokohamě platit za parkování prostřednictvím energie z baterií jejich elektromobilů.

Automobilka nezveřejnila k fungování systému žádné bližší detaily, takže bohužel nevíme, na kolik „energie“ přijde zákazníky hodinka stání před pavilonem. Celý proces však probíhá přes obousměrné nabíjecí stanice s konektorem CHAdeMO, které kromě možnosti nabíjet auto umožňují i posílat energii zpět do sítě.

Pavilion je místem, kde může zákazník vidět, cítit a být inspirován naší vizí společnosti a mobility v blízké budoucnosti,“ uvedl CEO automobilky Nissan Makoto Uchida.  „Jak se svět mění směrem k elektrické mobilitě, elektromobily budou do společnosti integrovány v oblastech, které jdou i mimo mobilitu.

Platba za parkování elektřinou je tak spíše jednou z vizí, jak by se mohla společnost vyvíjet, než předpověď budoucí normy. Podobný systém by v současnosti pravděpodobně narážel na řadu překážek a především odpor majitelů elektromobilů.  V blízké budoucnosti, která očekává masivní rozšíření elektromobility, by však mohl najít uplatnění.

Ondřej Mára
Diskuze (65)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
4. 8. 2020 17:55
Re: to je hovadina
Neuvěřitelný PŘESNĚ TOHLE sme probírali včetně kolik km je běžný denní nájezd = ty ses dostal k tomu že najezdíš velmi NADprůměrně víc než násobek českýho průměru = a stejně by ti EV stačilo

Si fakt NEZLOMNÝ ODPŮRCE :yes: :D

Černej humor = včetně toho jak DLOUHO u nás bude trvat přechod = na základě TOHO ses trochu uklidnil a a změnil si maličko rétoriku = a nepliveš už absolutně ale část EV nevím na základě čeho si došel k tomu 10-20% od tý doby akceptuješ

Realita je že na desetiletí dopředu máme teoretický pokrytí jen elektřinou z obnovitelných zdrojů = už teď! Sice tu nemáme https://www.idnes.cz/…ec_reportaze_kot ale dostatek energie pro (víc jak) milion EV už dneska jo = a než se dostaneme na milion EV tak to bude při loňských celkem 250 tisících aut za rok = no v reálu za hodně hodně dlouho :*)
I kdyby jednou časem za dlouho byly už JEN nový auta na vodík = tak i tak pak ta obnova bude trvat... sakra dlouho :-)

SPOLU sme probírali že i KDYBY vláda šla drtivě PROTI kapse předsedy vlády a extrémně podporovala a další kdyby = tak je obměna minimálně na 40 let. Takže pro tebe = do konce života.. :-!
HLAVNĚ že si takovej bojovník PROTI
4. 8. 2020 15:48
Re: to je hovadina
A proč bych nabíjel na "benzínce" kam musím dojet a strávit tam čas, když můžu tankovat doma jen zastrčením kabelu?
Kolik % cest je delších než 300km?
Auta která jezdí pravidelně delší trasy samozřejmě zatím ele nebudou.

10-20% během 10let je víc než bych tipov já. Znamená to takřka jen prodej elektromobilů...
4. 8. 2020 15:39
Re: to je hovadina
A kde si došel k téhle doměnce, že většina aut bude nabíjet průběžně malým výkonem? Ráno máš sice plnou, ale nemáš nekonečný akční rádius, takže je nutný počítat s tím, že se bude dobíjet i normálně na cestách. To že ty si myslíš, že to tak nebude je čistě tvoje doměnka. Já vím že situace 5 mio ele aut je nereálná. Reálných je v příští dekádě tak těch 10-20 % v rámci vozového parku.
Avatar - Hammunasakra
4. 8. 2020 15:00
Re: to je hovadina
Furt dokola KDO CHCE NAJDE ZPŮSOB, KDO NECHCE HLEDÁ DŮVOD

https://electrek.co/2020/06/03/tesla-install-4000-superchargers-china/

https://thedriven.io/2019/05/24/worlds-largest-charging-station-in-shenzhen-powers-all-electric-taxi-fleet/

Po tolika vysvětleních = od elektrikare po Hendlyho ses nedostal přes realitu že máš plnou = na stovky kilometrů = z parkování v garáži?

Realita dneška je 700 km a nabití na 80% za 20 minut https://www.auto.cz/…kilometru-135469 jestli si byl autem někdy dál než http://www.hybrid.cz/…ch-do-chorvatska si taky odmít odpovědět. Budoucnost je dost možná za rohem https://autobible.euro.cz/…-se-za-15-minut/ dřív než je tvýmu autu let
4. 8. 2020 14:57
Re: to je hovadina
Ale naprostá většina aut bude nabíjet průběžně malým výkonem. Proč by jsi tankoval když máš každé ráno plnou? Dnešní auta tankují pouze u benzínek a proto jich je tam tolik. Ele auto je u "benzínky" jen vyjímečně při dlouhé cestě.
A podívej se na graf vytížení sítě v noci. https://www.nazeleno.cz/…vame-nejvic.aspx#…
To jsou už dnes běžné rozdíly které síť zvládá.

Navíc se bavíš o situaci kdy je v ČR 5 000 000 ele aut. To je situace která prostě není v příštích 30 letech reálná.
Samozřejmě to i má souvislost s článkem nahoře. Je velice pravděpodobné, že budou různé denní tarify elektřiny atd.

PS: Ještě malý poznatek z toho co píšeš - hodinové nabíjení na "benzínce" nebude rozhodně výkonem 350kW. Takže ani tento výpočet nesedí.