Ricardo: Inteligentní klimatizace sníží spotřebu paliva o 9 %
Projekt Sentience vede Ricardo a podílí se na něm také Jaguar-Land Rover, TRL, Ordnance Survey a Orange Business Services. Financování částečně zajišťuje organizace innovITS, která se zabývá inteligentními dopravními systémy. Demonstračním vozidlem Sentience je Ford Escape Hybrid, který byl novinářům představen v březnu.
Pokusný Escape byl nejprve vybaven systémem EAD, který propojuje hybridní pohonné ústrojí, adaptivní tempomat s radarem a navigační systém GPS. Podle údajů v mapách auto získává informace o rychlostních omezeních, kruhových objezdech, semaforech, zatáčkách a profilu trasy, adaptivní tempomat zase reguluje bezpečnou vzdálenost od ostatních aut. Řidič tak jen musí ovládat auto pomocí volantu, ostatní procesy probíhají automaticky. Systém lze samozřejmě odpojit a řídit auto manuálně.
Samotná inteligentní klimatizace Enhanced Air Conditioning (EAC) je výsledkem dalšího vývoje. Řídící jednotka spolupracuje s hybridním ústrojím a díky tomu šetří palivo, což se projeví především v městském provozu s častým vypínáním motoru. V testovacím Escapu je kompresor klimatizace napojený přímo na spalovací motor, takže když auto jede v plně elektrickém režimu nebo stojí, klimatizace neběží.
Propojení EAC a ovládacího softwaru motoru ale umožňuje přesně plánovat spínání kompresoru, aby byl prostor pro cestující správně chlazen, bez toho, že by se spalovací motor zbytečně spínal jen kvůli pohonu kompresoru klimatizace.
Společnost Ricardo uvádí, že klimatizace EAC přináší úsporu spotřeby paliva o více než 9 %. Kvůli osazení auta systémem EAD ale není možné přesně změřit spotřebu podle evropských norem. Klimatizace EAC je nyní v patentovém řízení, podle Ricarda ji bude možné instalovat jak do hybridů, tak do aut s konvenčním spalovacím motorem doplněným o systém start-stop.