Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ricardo: Inteligentní klimatizace sníží spotřebu paliva o 9 %

Diskuze (19)
Společnost Ricardo v rámci programu Sentience, který se zabývá integrací moderních elektronických zařízení v automobilech, vyvinula inteligentní klimatizaci nazvanou Enhanced Air Conditioning. Při provozu v létě dosáhne více než 9 % úspory paliva.

Projekt Sentience vede Ricardo a podílí se na něm také Jaguar-Land Rover, TRL, Ordnance Survey a Orange Business Services. Financování částečně zajišťuje organizace innovITS, která se zabývá inteligentními dopravními systémy. Demonstračním vozidlem Sentience je Ford Escape Hybrid, který byl novinářům představen v březnu.

Pokusný Escape byl nejprve vybaven systémem EAD, který propojuje hybridní pohonné ústrojí, adaptivní tempomat s radarem a navigační systém GPS. Podle údajů v mapách auto získává informace o rychlostních omezeních, kruhových objezdech, semaforech, zatáčkách a profilu trasy, adaptivní tempomat zase reguluje bezpečnou vzdálenost od ostatních aut. Řidič tak jen musí ovládat auto pomocí volantu, ostatní procesy probíhají automaticky. Systém lze samozřejmě odpojit a řídit auto manuálně.

Samotná inteligentní klimatizace Enhanced Air Conditioning (EAC) je výsledkem dalšího vývoje. Řídící jednotka spolupracuje s hybridním ústrojím a díky tomu šetří palivo, což se projeví především v městském provozu s častým vypínáním motoru. V testovacím Escapu je kompresor klimatizace napojený přímo na spalovací motor, takže když auto jede v plně elektrickém režimu nebo stojí, klimatizace neběží.

Propojení EAC a ovládacího softwaru motoru ale umožňuje přesně plánovat spínání kompresoru, aby byl prostor pro cestující správně chlazen, bez toho, že by se spalovací motor zbytečně spínal jen kvůli pohonu kompresoru klimatizace.

Společnost Ricardo uvádí, že klimatizace EAC přináší úsporu spotřeby paliva o více než 9 %. Kvůli osazení auta systémem EAD ale není možné přesně změřit spotřebu podle evropských norem. Klimatizace EAC je nyní v patentovém řízení, podle Ricarda ji bude možné instalovat jak do hybridů, tak do aut s konvenčním spalovacím motorem doplněným o systém start-stop.

Diskuze (19)
20. 5. 2009 19:15
Re: Hybridni pohon setri pohone hmoty jen v mestskem provozu
Vážený pane, plně s Vámi souhlasím ve všech bodech. Velice oceňuji Vaši snahu, ale myslím, že se minula účinkem. Někteří ekoteroristé jsou hluší a slepí. Zjistil jsem na těchto diskuzích, že většina účastníků-rádoby ekologistů- je, slušně řečeno, neobeznámeno s technikou a problematikou a povídají to co kde zaslechli, popř. co jim řekl prodavač, který musí hájit svoje barvy.
20. 5. 2009 10:04
Opět další nesmysl
a jistě za horentní sumičku. Tento systém vlastně neřeší vůbec nic.
Spíš bych čekal že už konečně do všech aut začnou dávat na střechy solární panely který budou při stání na slunku napájet větráky a foukat dovnitř studenější vzduch zvenku. Taky elektricky zatmavovaný skla by hodně pomohly - klimatizace by nemusely mít takovej výkon. Dávno jsou vynalezený, pro aplikace v kancelářích se už používají běžně, ale výrobci aut tuto technologii okázale ignorují. Přitom ve srovnání s tmavými foliemi mají jen výhody. Nebo že by se výrobci folií na okna báli že přijdou o kšefty? :-)
19. 5. 2009 08:52
Re: Hybridni pohon setri pohone hmoty jen v mestskem provozu
"Ono totiz fyziku pres koleno ohnout nelze a vyssi ucinnost dieselu je oproti zazehovemu motoru bez jakychkoli debat."
*** Kdybyste se informoval, tak Prius a teď i nový Lexus RX nepoužívají klasický Ottův cyklus, ale Atkinsonův, takže se dieselu s účinností více přibližují (ale máte pravdu, že stále nejsou srovnatelné).
Nicméně dieselový motor má tolik jiných neduhů, že se musí vždy při konkrétním nasazení spočítat, zda se diesel vyplatí. Účinnost motoru (a jeho spotřeba) není všechno.
19. 5. 2009 07:28
Re: Hybridni pohon setri pohone hmoty jen v mestskem provozu
1/ ale ved ti odpovedal hned v prvom odseku, jeho prius nema na dialnici vacsiu spotrebu ako ine auta.
2/ fyziku cez koleno neohnes, to je fakt. lenze faktom je ze nejazdis len dialnicu, ale i mesto. za optimalnej prevadzky pri oboch motoroch ten rozdiel az taky velky nie je. na 1.5CRDI dokazem jazdit okresky za 4.7 na 1.6CVVT za 5.9 a to je este troska tazsie a vacsie auto. akonahle sa ale dostanem s nimi aj do mesta a na kratsie useky tak diesel ma v pohode 6 a benzin 6.7, cize ten rozdiel sa este znizi nech robim s dieslom cokolvek, kedze sa mi rucicka na teplomeru hlavne v zime 10 km ani nehne. ak k tomu, ze dieslu vadi vypinanie a kratke drahy postavis minimalnu spotrebu benzinu vdaka pohonu eletrikou v meste a nie zas taky extremny rozdiel v optimalnych otackach, ten diesel na spotrebu lepsi nebude a na emisie, hlavne v meste kde sa koncentruju uz vobec nie.
3/ ***Tim nerikam, ze hybridni pohon je naprostym nesmyslem. Jen na jeho vstupu nesmi byt benzinovy pistovy motor. *** nerob zo seba hlupaka, co ine ako klasicky benzin. diesel ti pri vypinani lepsiu spotrebu neurobi a este ho tym zabijes a turnina ? je to horsie ako u dieslu, musi bezat dlhodobo a zasa v idealnej prevadzke potom je lepsia ako klasicky benzin inak to nema vyznam.

PS: mozno je tvoj problem to ze sa na svet divas cez skodovacke motory, na co poukazuje spominanie TDI-cka, lenze moderne diesle a hlavne benziny su uz niekde inde.
Avatar - Ada je zase tady
19. 5. 2009 01:22
Re: Hybridni pohon setri pohone hmoty jen v mestskem provozu
Srovnani benzinoveho hybridu s benzinovym autem a 60-ti procentnim provozem ve meste je zcela zavadejici. :no: Prectete si prosim jeste jednou, co pisu v zahlavi. Ono totiz fyziku pres koleno ohnout nelze a vyssi ucinnost dieselu je oproti zazehovemu motoru bez jakychkoli debat. Tim nerikam, ze hybridni pohon je naprostym nesmyslem. Jen na jeho vstupu nesmi byt benzinovy pistovy motor.