Řídili jsme Alfu Romeo 156 GTA. Její motor je fakt mistrovské dílo
Alfa Romeo má ve výrobě sportovních sedanů dlouhou tradici, kterou podpořil i současný model Giulia. Co se ale podívat lehce do historie na starší ostrý model, který byl odvozený z populárního sedanu 156?
Jestli se s nějakým autem Alfa Romeo trefila do černého, byl to model 156, sedan a kombi nižší střední třídy z let 1996 až 2007, který nahradil hranatého předchůdce 155 a částečně využil jeho platformu. První představení proběhlo ve Frankfurtu v roce 1997 a vzápětí Alfa vyhrála ocenění Auto roku 1998. Obrovský prodejní úspěch měl na svědomí dost možná i vzhled auta od Waltera de Silvy (tehdy ještě zaměstnance Alfa Centro Stile), slavný Giorgetto Giugiaro pak v roce 2003 navrhnul facelift. Na pohled jde o krásné auto, je tu ale i řada rafinovaných detailů – retro přední kliky, schované zadní (jedno z prvních aut, které to mělo) a maska hluboko zakousnutá do nárazníku, kvůli které nemůže být registrační značka uprostřed. Designové prvky si braly inspiraci v modelech Giulietta, Giulia a 1900, přesto nejsou jen na efekt. Auto má nízký koeficient odporu vzduchu 0,31.
Orientace na řidiče
Velká péče u 156 GTA byla věnována i tvarům v interiéru, kde se umístění všech prvků podřizovalo řidiči. Vyvedeny jsou v typickém italském stylu. Sedadla v kávových barvách jsou nesmírně pohodlná a posádku doslova rozmazlují. Jejich boční vedení je absolutně příkladné a v zatáčkách sem v nich zůstával krásně zabořený.
Auto je spíše čtyřmístné, trojice pasažérů si vzadu příliš nepohoví, ani pro nohy není vzadu v Alfě moc místa. V roce 2002 se Alfa dočkala modernizovaného interiéru o rok později došlo i na facelift exteriéru, ten se ale modelu GTA netýkal, přesto řadu dílů s novější verzí sdílel.
Velmi kvalitní je audiosystém Bose s ovládáním na volantu, ale byl by hřích za jízdy neposlouchat raději motor, protože legendární šestiválec má nádherný zvuk. Výbava pochopitelně nebyla ošizena ani o elektrická okna nebo dvouzónovou klimatizaci, navigaci, 6 airbagů a spoustu bezpečnostních systémů, které se ovšem dají povypínat. Sportovní model se ovšem musí prezentovat i hliníkovými pedály a perfektně tvarovaným volantem.
Sportovní model 156 GTA se představil ve Frankfurtu v roce 2001. I tady jméno odkazovalo na slavný model z 60. let. Zkratka znamená Gran Turismo Alleggerita (tedy lehké GT, ve skutečnosti je ale o 90 kg těžší než běžná 156 V6). Jde o velmi exkluzivní verzi, která se kompletovala ručně na jiné výrobní lince než standardní 156.
Sedanů bylo vyrobeno 1973, kombíků ještě méně. Zvenčí jde o hodně nenápadnou verzi s jinými nárazníky, prahy a sedmnáctipalcovými koly s pěti kulatými otvory. Ty se také nehodí asi na žádné jiné auto, ale tady vypadají skvěle.
Bussone je skvost
Alfa se na hmotnosti snažila něco ušetřit, některé podvozkové komponenty jsou z hliníku a rámy sedadel zase z hořčíku. Navzdory bohaté výbavě nepůsobí GTA okázale. Zvenčí poznáte xenony, chromované koncovky výfuku (v našem případě je zde výfuk Novitec) a červené brzdiče. Uvnitř uprostřed palubky je velký digitální displej na zobrazení veškerých informací.
Vpředu umístěný motor pohání přední kola, stejně to měl i předchůdce a v devadesátých letech to bylo normální. Jen některé verze Alfy nabízely pohon všech kol, vrcholného modelu GTA se to ovšem netýkalo.
Pod kapotu je vidlicový šestiválec (nepoužívá se přezdívka Busso, ale Bussone, protože má větší objem, případně Arese podle místa vzniku) se čtyřiadvaceti ventily o objemu 3,2 litru, jehož jméno pochází od legendárního konstruktéra Giuseppe Bussa. Naladěný je na výkon 247 koní a 300 Nm.
Má hroznou chuť do otáček a vy vlastně nemáte důvod je nejobjemnějšímu motoru nedopřát. Neustálý zátah v celém spektru mu nedělá vůbec žádný problém, naopak vám při tom dopřeje svůj nádherný a díky výfuku temně dunivý zvuk. Ostatně až na hodnotě 6200 otáček najdete celé stádo italských plnokrevníků, maximální krouťák je o 1400 otáček níže. Na stovce budete za 6,3 sekundy a zastavíte se až na 250 km/h. K motoru je připojena šestistupňová manuální převodovka. Její dráhy jsou krátké a přesné, takže mne limituje jen neposedná hlavice řadičky trpící italskou náladovostí. Ale prý nejsem první, komu při razantní jízdě zůstala v ruce.
Jak se řídí?
Hmotnost auta se většinou vešla do 1,5 tuny, takže ani s těžkým motorem není 156 GTA pocitově tak těžká, jak byste se možná mohli bát. Navíc nabízí lepší jízdní projev díky strmějšímu a přesnému řízení, které je úplně jiné než v běžné 156. Mezi krajními polohami je jen 1,7 otáčky (běžné verze mají 2,1 otáčky).
Verze GTA dostala do vínku větší červené brzdy Brembo, které fungují absolutně výborně a jsou velmi citlivé, což značně usnadňuje jízdu. Nechybí ani systémy ABS a EBD. Zesílený a snížený podvozek (jiná ramena, stabilizátor a tlumiče) zase hodně pomáhá v zatáčkách a auto je neustále skvěle ovladatelné. Ze své jízdní stopy se nechce hnout ani o píď, tedy alespoň na kvalitním povrchu. Přitom takový výkon jen na předních kolech většinou znamená, že zábava za volantem nebude, protože je to prostě moc.
Sportovní tlumiče a pružiny, posílené zkrutné stabilizátory a upravená geometrie přední nápravy dělají své. Za senzační vlastnosti vděčí tohle GTA i samosvoru, který potlačil jinak běžné protáčení vnitřního kola. Volant má skvělou zpětnou vazbu. Jen při manévrování vás může zaskočit celkem malý rejd.
Na typické české silnici ovšem jízda hraničí s masochismem, ale sportovním autům je zkrátka nutné přinášet oběti. A jednou z nich jsou i náklady za palivo, protože GTA může jezdit klidně i za 13 litrů, po městě ještě za víc.
Nezdá se to tak dávno, co výroba Alfy 156 končila. Přesto už na trhu není ani její nástupce 159. Sportovní verze 156 GTA se rozloučila v říjnu 2005.
Ještě před pár lety prý byla na své parametry levná. Dnes už si jí všimli sběratelé, což ceny vyšroubovalo. Přispěl k tomu samozřejmě i nízký počet vyrobeným autům. Zatímco nejlevnější kus v bídném stavu nestojí ani 200 tisíc, špičkový stav s nízkým nájezdem si prodejci cení na 1,3 milionu. Přesto jsou mnohdy vyšší sumy oprávněné vzhledem k tomu, jak 156 GTA jezdí, jak je vzácná a jaký charakter šestiválec pod kapotou. Nákup si každopádně budete muset rozmyslet, GTA opravdu není asi každodenní auto, na to je ho trochu škoda.