Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řídili jsme historické náklaďáky od Mercedesu! Jak se nám jelo?

Petr Dalecký Petr Dalecký 19. 6. 2021 • 07:53
34
Zobrazit náhledy (34)
Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961) Mercedes-Benz LP 333 (1958–1961)

Dvě nákladní vozidla stuttgartské značky z let 1952 a 1960 prošla zkouškou dlouhou 500 km. Jak se v nich jelo?

Jediná věc, kterou mají klasické nákladní vozy z 50. a 60. let společnou se současným modelem Actros, tvoří volant a kola. U historických modelů Mercedes-Benz stejně jako u jiných značek nenalezneme příliš velké pohodlí pro řidiče, automatické převodovky či inteligentní asistenční jízdní systémy.

Historická vozidla Mercedes-Benz LP 333 (rok výroby 1960) a Mercedes-Benz L 5000 (rok výroby 1952) se zúčastnila přibližně 500 km dlouhého Tour of Germany veteránů na třech etapách z Visselhövede přes Einbeck a Spelle do Ladbergen.

Již po několika prvních kilometrech byl zřejmý pokrok ve vývoji mezi LP 333 a jeho starším bratrem. Na rozdíl od L 5000 bylo řízení pohodlnější. Jednotalířová suchá spojka vyžadovala sílu na pedál. Úzký schod do šestnáctitunového vozu před přední nápravou je jedinou pomůckou při vstupu. Jakmile se řidič dostane na sedadlo vozidla s kabinou nad motorem, najde uvnitř mezi sebou a spolujezdcem velký tunel motoru. Pod ním leží šestiválec OM 326 o výkonu 147 kW (200 k) se zdvihovým objemem 10.735 cm3. Díky těsné blízkosti naftové jednotky motor generuje enormní množství hluku ještě před dosažením nejvyšší rychlosti 75 km/h. Konverzace se spolujezdcem proto musí být také přiměřeně hlasité.

Mercedes-Benz L 5000 z roku 1952 není z hlediska hluku v žádném případě příliš lepší než starší model. Konverzace při normální hlasitosti nepřicházejí v úvahu, ačkoli šestiválec OM 678 s výkonem 88 kW (120 k) je uložený v dlouhé přídi. Kdo chce řídit tento 10,7 tunový nákladní vůz, musí být výborným řidičem. Ovládání vozu vyžaduje stejnou, ne-li větší sílu paží. Obrovský volant bez posilovače řízení musí stačit.

Více než polovina z 64 účastníků Tour of Germany na tom nebyla jinak, jejich vozidla pocházela také z 50. a 60. let. Vedle třinácti nákladních vozidel Mercedes-Benz byly zastoupeny téměř všechny značky té doby - od Büssingu přes Henschel a Magirus po Krupp. Vypadalo to jako po silnicí valící se muzeum historických nákladních vozidel.

Mezi Německem a sousedními zeměmi jezdí každé dva roky 60 až 80 klasických nákladních vozidel, v závislosti na plánované trase. „Původně jsme plánovali desetidenní turné po Francii,“ říká organizátor turné Joachim Fehrenkötter a pokračuje: „ale koronavirová nákaza způsobila našim plánům velkou překážku. Museli jsme v krátké době zcela přeplánovat a zkrátit turné na čtyři dny."

Joachim Schlereth, vedoucí prodeje Mercedes-Benz Trucks Germany a dlouholetý fanoušek historických poválečných nákladních vozidel k celé tour poznamenal: „Nesmíme zapomenout na své kořeny a na to, čeho jsme v průběhu času dosáhli a vylepšili. Pro mě je řízení klasického nákladního vozu jakousi fascinující vyvažovací akcí mezi včerejškem, dneškem reprezentovaných novou generací modelu Actros a zítřkem.“

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud