Ročně se u nás ukradnou motocykly za 23 milionů korun. Víte, jak si stroj zabezpečit?
Letošní motorkářská sezona je v plném proudu. Vedle radostí v podobě srazů či projížděk na oblíbených silničkách však bohužel někteří jezdci musejí řešit i starosti. Průměrně se u nás každý týden ukradne osm motorek, výše škody způsobené zloději navíc roste.
Za loňský rok se průměrná škoda vyšplhala už na 23 milionů korun, což bylo o pět a půl milionu více než o rok dříve. Rostou přitom hlavně související škody, počet samotných ukradených strojů se tolik nemění. Nejčastější jsou krádeže v Praze, průměrná škoda způsobená krádeží činí asi 54 tisíc korun.
„Motorkáři už berou jako samozřejmou součást své výbavy kotoučové zámky i odolné řetězy. Často ale zapomínají na zabezpečení garáží nebo vozidel, v nichž motorky převážejí, a zloději se velice rychle naučili této slabiny využívat,“ upozorňuje na rizika Kateřina Brázdová ze společnosti Tokoz, která se zabývá výrobou zámků na motocykly.
Jak tedy motorku zabezpečit, aby byla efektivně chráněna před nenechavci?
Základem je samozřejmě kvalitní zámek. Pokud jde o klasický řetězový, měl by být z materiálu, který odolá pokusům o přeřezání a přestřihnutí. Zároveň by se měl umět dobře vypořádat s nepříznivými klimatickými podmínkami, extrémními teplotami, ale třeba i vysokou prašností. Nejlevnějším řetězům je přitom lepší se vyhnout, protože odradí fakt jen děti nebo opilce, lepší je tak hledat ve vyšších cenových relacích.
Řešením je i kotoučový zámek na přední kolo s alarmem, který při neoprávněné manipulaci začne houkat. Pořídit lze i motoalarm odpojující baterii nebo sofistikovanější systém se sledováním GPS souřadnic. Doplňky včetně helmy pak lze k motorce připevnit třeba pomocí kódového lankového zámku z oceli.
Velký pozor by si motorkáři měli dávat také na zabezpečení garáže, v níž svůj stroj parkují. Ty totiž bývají slabě chráněny, což se zloději naučili využívat. Nejlepším zabezpečením přitom vždy bývá kombinace více prvků. Hodí se především uzavírací mechanismy typu xBox, které lze navrtat či navařit na strop, stěnu nebo podlahu garáže a k nim pak stroj připevnit pevným zámkem odolným vůči mechanickému poškození. Takový uzamykací mechanismus lze navíc využít i na další cenné věci uložené v garáži.
Podobně by jezdci měli myslet i na zabezpečení stroje na nějakém srazu či jiné motorkářské akci. Jestliže motorku převážíte v dodávce, je vhodné ji vybavit přídavným zámkem, který pokus o krádež významně ztíží.