Rolls-Royce 102EX Electric Concept: Podrobně a s novými fotografiemi
102EX je limuzínou na základě současného Phantomu, proto mu také říkají Phantom Experimental Electric (zkráceně EE). Místo nepřeplňovaného vidlicového dvanáctiválce umístěného vpředu najdeme v zadním pomocném rámu dva elektromotory, každý o výkonu 145 kW (197 k).
Dohromady tedy poskytují celkový výkon 290 kW (394 k) a masivní točivý moment 800 Nm. Šestistupňovou převodovku nahradila jednostupňová s integrovaným diferenciálem. Elektromotory jsou napájeny lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 71 kWh. NCM (lithium-nikl-kobalt-mangan-oxidových) článků je celkem 96 v pěti různě velkých modulech po 38, 36, 10, 8 a 4 článcích. Pracují při maximálním stejnosměrném proudu 850 A a napětí 338 V.
Tyto parametry umožňují vozu zrychlovat z 0 na 100 km/h za méně než 8 s a obří limuzína dosahuje maximální rychlosti 160 km/h, která je elektronicky omezená. Na jedno nabití ujede asi 200 km.
Doplnění baterií trvá až 20 hodin při použití jednofázového systému, třífázový jej zrychlí na 8 hodin. Příslušný konektor je umístěn napravo v C-sloupku, má též vypínací tlačítko a ukazatel stavu nabití. Ten mění barvu od modré po zelenou (dosaženo plné kapacity), červená značí pochopitelně nějaký problém.
Indukční nabíjení funguje dokonce bezdrátově, automobil najede na speciální stojan a potřebné silové frekvence se do akumulátorů přenesou pomocí působení magnetického pole mezi zmíněným stojanem a indukční desku umístěnou pod bateriemi. Popsané procesy se dají ovládat i tlačítky na středové konzole, kde je i další vnitřní indikátor stavu.
Od běžného Phantomu se 102 EX zvenčí liší nejen zmíněným konektorem, ale také stříbřitě modrým lakem Atlantic Chrome obsahujícím keramické nanočástice. Soška Silver Lady, jenž letos v únoru oslavila kulaté sté narozeniny, je vyrobena nikoli z tradiční oceli, nýbrž z polykarbonátu Makrolon. Dokonce svítí, září rovněž modře díky diodám umístěným v masce chladiče.
Ušlechtilé dřevo v luxusním interiéru nahradily hliníkové prvky vytvořené z tenké fólie. Kůže Seton Corinova, kterou jsou čalouněna sedadla, podlaha a loketní opěrky, byla vyčiněna rostlinnými oleji. Revizí prošel i přístrojový panel.
102EX podnikl testovací jízdy po Evropě, Středním východě, Asii a Severní Americe. Prestižní britská automobilka v německých rukou jejich prostřednictvím zkoumala, zda by její zákazníci o elektrický rolls-royce měli zájem. Kvůli rozporuplným pocitům klientů, kteří o luxusní elektromobil nestojí, zvažují spíše výrobu hybridního modelu.
Podle slov v Torstena Müllera-Ötvöse, generálního ředitele automobilky, může být právě taková kombinace spalovacího motoru a elektrické jednotky řešením, neboť potenciálním vlastníkům vadí hlavně omezený akční rádius vozu. Ten by se aplikací hybridního systému zvýšil.
Budete se možná divit, ale původní firma F. H. Royce & Co. vyráběla mimo jiné i dynama a elektromotory. Jeden takový z jejich produkce použila společnost Pritchett & Gold z Felthamu v hrabství Middlesex pro pohon dvoumístného vozíku. To Charles Rolls podobné vozy dokonce měl prodávat, ale projekt zkrachoval. Vyzkoušel si tedy alespoň americký elektromobil Columbia.
Také značení EX (Experimental) má u společné značky Rolls-Royce svou tradici, sahá až do roku 1919, kdy vznikl prototyp 1EX. Na rozdíl od mnoha konceptů, které jsou jen maketami v životní velikosti, byly vždy takovéto vozy plně funkční a provozuschopné. Název vzkřísila prestižní britská automobilka při oslavách stoletého výročí vyrobení prvního automobilu Henryho Royce. 100EX z roku 2004 byl kabrioletem, o dva roky později jej následovalo kupé 101EX.