Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Royal Enfield Himalayan: Terénní revoluce z Čennaí

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Indický Royal Enfield boduje. Představil cestovní enduro s všeříkajícím názvem Himalayan. Čekáte konkurenci BMW GS nebo Africa Twinu? Ale no tak!

Royal Enfield, původně Enfield India, tamní licenční odnož britské továrny, která už ale dávno nefunguje, má dovozce i u nás. Klasické Bullety s půllitrovými (přesně 535 cm3 motory OHV jsou docela známé a stejnou techniku má v rámu i nádherný café racer Continental GT. Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec a kvůli Euro 4 (ano, motorky jsou oproti autům o dvě čísla pozadu) i vstřikování. Jenže teď představují RE úplně jiný stroj...

Jde o cesťák do terénu. Bez kufrů nebo vaků a plexi navíc vypadá skoro jako silniční motorka, jen trochu zvýšená, se zobákem nad předním blatníkem, dvojsedlem a na terénním obutí. Přední guma s rozměry 90/90 je jedenadvacetipalcová, zadní tlustá (120/90) sedmnáctka. Ale tahle motorka má dopravit právě maximálně dva lidi třeba do oněch velehor, podle kterých dostala název. Pořád je to enfield, původem britská klasika, která se ani v Indii za těch jednašedesát let moc nezměnila. Na retro si rozhodně jen nehraje... Nenáročná strojovna do nepohody bez elektronických zbytečností, jen se zadní ledkou.

Ani technicky se v zásadě na první pohled nic nového neudálo, jenže agregát LS410 disponuje objemem pouze 411 cm3 a navíc rozvodem OHC! Ano, to je v rámci značky hotová revoluce. Zkratka LS znamená Long Stroke (dlouhý zdvih), u Enfieldu klasika, konkrétně činí 86 mm oproti 78mm vrtání. Dává papírově slaboučkých 24,5 koně, tedy 18 kW v 6500 otáčkách. Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1. Motorka má 182 kg, nikoli suché hmotnosti, ale té pohotovostní, tedy včetně plné nádrže, do které se vejde 15 l benzinu. Karburátorový motor nepotřebuje kvalitní vysokooktanové palivo, takové ve velehorách jaksi neseženete...

Sedlo je 80 mm nad asfaltem, to znamená, že by tahle motorka mohla být i pro holky, ale Indové jsou obecně drobnější. Jízdy mimo zpevněné komunikace se bát nikdo nemusí, světlost 220 mm je dostatečná, stejně jako zdvihy předního teleskopu a zadní vidlice: 200, respektive 180 mm. Himalayan je nejen prvním sériovým endurem značky vůbec, ale také má vzadu poprvé centrální tlumič s přepákováním. Přední 300mm kotouč disponuje dvěma pístky, zadní 240mm jedním.

Podvozek ladili Harris Performance v Británii, své si odjel i na Madras Motor Race Tracku v Irungattukottai na předměstí Čennaí. Harris? Ano, to jsou ti Britové, kteří v devadesátých letech stavěli rámy pro půllitrové motory Yamaha a soukromníci s nimi jezdili silniční mistrovství světa. Do vývoje mluvil sám pan generální Siddhártha Lal, který toho na mašině v Himálaji odjel sám hodně, takže jeho připomínky určitě nezůstaly nevyužity. Když velkou fabriku vede zapálený motorkář, je to jen ku prospěchu věci, ne? Royal Enfield má navíc výzkumné a vývojové centrum v Leicestershire...

K Indům se nedávno přidal slavný Pierre Treblanche, který opustil americké Confederate Motorcycles. Není ovšem jasné, zda už se na designu nové mašiny podílel, nebo ne. To je celkem vedlejší, milovníci klasiky ji ocení i tak. Himalayan se v bílé a černé začne v Indii prodávat už v březnu. Kdy přijde do Evropy? Prý ještě letos, protože Enfield jej považuje za globální model. To znamená, že musí dostat vstřikování a ABS, bez kterých na cesty (a necesty) starého kontinentu vyjet už nemůže...

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
17. 2. 2016 14:14
Re: Kde je spojka ?
Souhlasím, se 180 kg je to tak maximálně na polní cestu. Do opravdového terénu bych s tím asi nechtěl, díra 220 mm pod motorem to už nijak nezachrání
17. 2. 2016 13:15
Re: Kde je spojka ?
To už mi tak trochu připadá jako hledání chyb za každou cenu. Moc to pitváš. To co mi na Royal Enfield vadí, jsou zcestné ceny za obstarožní techniku. Volba objemu okolo 400 ccm pro enduro je dle mých zkušeností fajn a ani nižší výkon není na škodu. Problémem je vysoká hmotnost, prostě 180 kg (i když je to pohotovostní) je někde na úrovni XT 600 a výkon je na úrovni 4-taktní 250 ....
17. 2. 2016 13:03
Kde je spojka ?
Citace: "... Pětistupňová převodovka posílá na zadní kolo přes vícelamelovou mokrou spojku, jak jinak než pomocí řetězu, celých 32 N.m/4000-4500 min-1..."

Dovolil bych si pochybovat o pravdivosti. Neznám motocykl, u kterého by byla spojka až mezi převodovkou a zadním kolem. Kromě toho se hodnota točivého momentu v převodech mění. Předpokládám tedy že údaj o krouťáku se nevztahuje ani k převodovce, ani k zadnímu kolu ale k motoru. Asi by to chtělo opravit
17. 2. 2016 10:48
Sedlo je 80 mm nad asfaltem
Sedlo je 80 mm nad asfaltem

>:D >:D >:D >:D >:D

Čili vhodné pro igráčky ;-)