Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Marcem Comou: Afrika už ne

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Španěl Marc Coma vyhrál Rallye Dakar pětkrát v sedle motocyklu. Počínaje letošním rokem se stal sportovním ředitelem slavného podniku.

Soutěž s legendární hlavou beduína ve znaku je stále vnímána jako významná ikona motoristického sportu. Nebylo tedy od věci popovídat si s člověkem, který zná Dakar z obou stran.

Co můžete říci k trase Dakaru 2017?

Poprvé pojedeme přes Paraguay, devětadvacátou zemi v dějinách Dakaru. Čeká nás cesta přes severní část Argentiny a opět navštívíme hlavní město Bolívie La Paz, kde má závod velkou publicitu. Věřím, že jsme zvolili přitažlivá místa. Skončíme v Buenos Aires, kde má soutěž stále aktivní jméno.

Bráníte se návratu do Afriky?

Absolvovat maraton na severu Afriky není kvůli nebezpečné geopolitické situaci bohužel možné. Osobně bych byl rád, kdyby se v příštích letech objevila

šance se tam vrátit. Teď však musíme myslet na bezpečnost.

Budou se teritoria Dakaru střídat?

Trasa se neustále vyvíjí a na konci každého ročníku se mluví o možnosti využití jiných destinací. Hledáme nové oblasti. Filozofie Dakaru spočívá v neustálé evoluci, ale proti nám stojí to, co se děje v jednotlivých částech planety.

Jak tedy vidíte budoucnost soutěže?

Je hodně těžké zajistit podporu vlád, naplánovat trasu a její bezpečnost. Není to tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Bylo dobré zrušit Dakar v roce 2008 a přestěhovat ho z Afriky do Jižní Ameriky?

Pro mě to tehdy bylo dobré rozhodnutí. Byl jsem jezdec a neměl dostatek informací. Dnes je situace v tamních regionech dokonce ještě horší. Pro bezpečnost jezdců i celé kolony účastníků bylo lepší soutěž stopnout.

V čem se změnil váš přístup, když nesedíte na motocyklu?

Stále jsem členem dakarské rodiny a miluji všechno, co v rámci projektu dělám. Zodpovídám za spoustu rozhodnutí, mám větší odpovědnost a nečiní mi to problém.

Chybí vám závodění?

Už ne. Na motorce jsem dosáhl mnoha úspěchů, teď mě naplňuje možnost pomáhat soutěži.

Co všechno víte o českých závodnících?

Už to nejsou jen kamiony. Máte silné zastoupení ve všech dalších kategoriích, vždyť jste letos byli pátou nejpočetnější zemí. Proto jsme také záhy po premiérové prezentaci dalšího ročníku přijeli do Prahy, abychom ho představili ve vaší zemi.

Vrátí se Dakar ke kořenům bez satelitní navigace GPS, nebo je to už navždy obchodní a komerční záležitost?

Vývoj se nedá zastavit, ať jde o cokoliv. Podle mě to půjde ještě hodně kupředu. Musíme najít dobrý kompromis mezi starou technikou a zároveň zachovat duch Dakaru. Ale ve spojitosti s novinkami jako GPS je to těžké skloubit a uchovat smysl soutěže.

Měl jste někdy na Dakaru strach?

Spíše bych mluvil o respektu. Musíte být soustředěni na všechno, co děláte, protože jedete značnou rychlostí. Opravdu těžké okamžiky si nevybavuji, byl to však často pořádný adrenalin.

Kdo je historicky největší osobností Dakaru?

Těžko vyzvednout jednoho člověka. Bylo hodně dobrých závodníků, kteří vytvářeli historii soutěže.

A co třeba devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb?

Všichni jsme pyšní na to, že přichází nová generace závodníků. Jedná se o šampiony z rallye nebo motocyklového endura. Jsou hodně konkurenceschopní, mají potenciál porážet ostřílené borce Dakaru a dokazují, jak může být tato soutěž ještě rychlejší.

Marc Coma

  • Narozen: 7. 10. 1976
  • Povolání: sportovní ředitel Rallye Dakar
  • Úspěchy: vítěz Rallye Dakar (2006, 2009, 2011, 2014 a 2015), šestinásobný mistr světa v dálkových rallye

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
25. 6. 2016 16:33
redaktor...
Mozna by bylo dobre podivat se, jak se vlastne na Dakaru naviguje a neptat se na takovou stupiditu jako byla otazka o GPS...