Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda a Nissan oznámili jednání o fúzi
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
105 Fotogalerie

S Hondou to (asi) nevyšlo. Nissan hledá partnera v USA, ve hře je i Tchaj-wan

Ondřej Šámal

Spojení dvou japonských automobilek velmi pravděpodobně nedopadne. Nissan se tudíž porozhlíží po jiných možnostech.

Mix vysokých nákladů na elektromobilitu, stále přísnější emisních a bezpečnostních norem, zdražujících vstupů, stále ambicióznější čínské konkurence a celkově nejistá situace na trhu špatně zvládají i velké kolosy, menší, samostatné značky jsou na tom logicky ještě hůře. Bez spojení do větších celků proto nepřežijí.

Nissan je sice aktuálně v alianci s francouzským Renaultem a Mitsubishi, partnerství má ovšem již několik let docela velké trhliny. Japonci se proto poohlížejí po efektivnějším spojenectví, přičemž se logicky nabízela japonská Honda, které zatím operuje sama. Jenže pomyslné námluvy podle všeho nedopadly.

Podle zdrojů agentury Reuters již šéf Nissanu Makoto Učida svůj protějšek v podobě Tošihira Mibeho informoval o ukončení vyjednávání. Podle některých zpráv chtěla Honda z Nissanu udělat svou dceřinou společnost, to se však nelíbilo vedení druhé zmíněné značky.

Nissan se proto podle společnosti Bloomberg poohlíží ve Spojených státech, kde by rád našel partnera v podobě nějaké technologické společnosti.

Zároveň ještě nebyla ze stolu zcela smetena možná dohoda s tchajwanským gigantem Foxconn, největším výrobcem elektroniky na světě. Jeho majitel, Terry Gou, mimochodem vlastní zámek Roztěž u Kutné Hory, kde se v 90. letech natáčel slavný seriál Život na zámku. Foxconn měl totiž zájem o odkoupení podílu v Nissanu od Renaultu (ten vlastní 36 % automobilky). Japonci ovšem preferovali spojení s Hondou, které by vytvořilo třetího největšího výrobce aut na světě.

Video placeholder
Nissan Ariya • auto.cz

Hledání každopádně nepřestává. Z pohledu Nissanu se jedná o životně důležitý proces. Dva představitelé automobilky se podle The Financial Times loni v listopadu vyjádřili, že značka má 12 až 14 měsíců na přežití. V stejné době společnost z Jokohamy oznámila plán na propuštění zhruba 9 tisíc zaměstnanců a redukci pětiny své celkové výrobní kapacity.

Samozřejmě se nabízí spojení s některou z čínských automobilek. To je však i z historického hlediska zřejmě až poslední varianta.