S novým Land Roverem Defender v Krkonoších: Do náručí matky přírody
Zašpásovat si s Land Roverem Defender je vždy zábava, a tak jsme rádi přijali pozvánku na projížďku neprobádanými kouty Krkonoš. Přitom jsme se seznámili i s jednou úžasnou novinkou.
Když Land Rover v roce 2019 představil nového defendera, zaznívaly hlasy, že tento ikonický stroj ztratil kouzlo poctivého „železa“, které je v terénu nezničitelné. Jenže díky elektronice toho mimo zpevněné silnice zvládne mnohem více a k originálnímu vzhledu přidává nebývalý komfort. I proto jde v současnosti o nejprodávanější model britské značky v České republice – každý třetí Land Rover prodaný u nás byl loni defender. Sází přitom i na rozmanitou nabídku modelů. K dispozici jsou tři délky karoserie s pěti- až osmimístným uspořádáním sedadel, verze s plátěnou střechou, nepřeberné možnosti individualizace vzhledu i výbavy nebo široká škála motorizací zahrnující i plug-in hybrid.
Pro modelový rok 2025 je připraven nový interiérový Signature Pack s bohatší výbavou či kvalitnějšími materiály. Dlouhé provedení 130 nyní můžete mít s Captain Chairs Pack, což znamená dvě samostatná křesla ve druhé řadě, poskytující maximální komfort. Zajímavý je Spare Wheel Kit bez náhradního kola na pátých dveřích, který dává defenderu osobitý vzhled.
Za krásami Krkonoš
Devadesát procent českých zákazníků kupuje střední délku 110 a stejné procento volí vznětový šestiválec. Na projížďku do okolí Vítkovic v Krkonoších si bereme stejně velké provedení, kterému pod kapotou bije naftový řadový šestiválec s výkonem 221 kW. S karoserií zvednutou na hydraulickém podvozku a světlou výškou 293 mm si bez problémů poradíme s uměle postavenými překážkami a míříme do přírody.
Startujeme u spodní stanice lanovky na Aldrov. Příkrou travnatou sjezdovku spolkne defík jako malinu a potom se motáme po štěrkových silničkách linoucích se od chaty k chatě na svahu nad pravým břehem Jizerky. Krásné výhledy si užíváme v naprostém pohodlí i díky podvozku, který kamení i výmoly filtruje s obrovským nadhledem. Objíždíme Vítkovice, přes Kozí domky stoupáme k Janově hoře a úzkými silničkami se potom vracíme na základnu. Tři hodinky utečou jako voda, a přestože na nás nečekal žádný extrémní terén, jízdu jsme si náramně užili. Defender nám ukázal, že i s příchodem podzimu lze v Krkonoších nalézt kouzelná místa.
Plusy
- Jedinečné provedení Octa
- Pohodlí běžných defenderů
- Schopnosti v terénu
- Bohatá výbava
- Možnosti individualizace
- Široké spektrum motorizací
Minusy
- Vyšší ceny
Zatím spící bestie
Něco o něm napoví vidlicový mild-hybridní osmiválec 4,4 litru od BMW, který disponuje výkonem 467 kW a točivým momentem 750 Nm v rozmezí 1800 až 6000 otáček. Verze Octa se tak stala nejsilnějším defenderem historie a stovku zvládne za 4 sekundy. A také vypadá jako atlet díky vytaženějším lemům podběhů kol, protože rozchod náprav se rozšířil o 68 mm. Zvětšily se i výřezy pro kola, která mají průměr 33 palců. Ale nejde jen o silničního sprintera. Extrémně rychle umí pelášit i v terénu, čemuž napomáhá zvýšená světlost o 28 mm nebo důkladnější ochrana podvozku. A brodivost stoupla na jeden metr, tedy nejvíc ze všech defenderů.
Nám se ukázala speciální verze Octa Edition One s řadou jedinečných prvků. Zajímavý je matný lak Faroe Green, jenž je kombinován s leskle černými detaily a střechou. V podbězích trůní 20“ kovaná kola s terénními pneumatikami Goodyear vyvinutými speciálně pro nejsilnější defender a vzadu na nás zírá čtveřice koncovek výfuku. Celkový dojem podtrhují „nasekané“ karbonové panely s recyklovanými surovinami. Tvoří výdechy na kapotě a mřížky na předních blatnících. Stejný materiál jsme našli i uvnitř. Je z něj vyrobena zadní část předních sedadel a obložení středového tunelu. Specialitou je také vysoce odolné čalounění Ultrafabrics PU, které je o 30 % lehčí než tradiční kůže. Sedadla potažená 3D textilií zaujmou minimalistickým bezešvým vzhledem, navíc jsou skvěle tvarovaná a pohodlná.
Nové tretry
Už se těšíme, až ho protáhneme silnicemi i terénem, protože jeho podvozek slibuje nezapomenutelné zážitky. Dostal delší a pevnější ramena nebo jedinečné aktivní tlumiče s externími akumulátory. Octa je rovněž vybavena vylepšenými brzdami s kotouči o průměru 400 mm a třmeny Brembo na přední nápravě a nejstrmějším převodem řízení ze všech dosavadních defenderů, který zajišťuje okamžité a přesné reakce. Pokročilá síť hydraulicky propojených plynule ovládaných poloaktivních tlumičů při jízdě na silnici prakticky eliminuje náklony karoserie v podélném i příčném směru a v drsném terénu systém 6D Dynamics dovoluje větší zdvihy kol a poradí si i s extrémnějšími překážkami. Všechny možné jízdní režimy doplňuje mód Octa, který spojuje maximální výkon a jízdu v terénu. Má dokonce i funkci Off-Road Launch pro optimální akceleraci na nezpevněném povrchu. Už teď máme mrazení v zádech. Jenže každá sranda něco stojí. Land Rover Defender Octa startuje na částce 4.787.205 Kč a Edition One je dostupná za 5.275.496 Kč. Objednávat můžete okamžitě.