Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S odborníkem o centrálním systému evidence uzavírek: Kdy řidičské peklo skončí?

Petr Barták Petr Barták 18. 8. 2022 • 08:07
18
Zobrazit náhledy (18)
Marek Ščerba Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Každoročně se to opakuje – i na objížďkách opravovaných úseků se najdou omezení či zúžení, z čehož pramení zácpy a zdržení. Jak z toho ven?

Koordinace zejména letních oprav komunikací v gesci státu s kraji a obcemi navzdory optimistickým vyhlášením ministrů už roky váznou. Řidiči se kvůli souběhům termínů mačkají nejen na objížďkách, ale i objížďkách objížděk. Brzy bude všechno jinak, má jasno Marek Ščerba z Vysoké školy báňské – technické univerzity Ostrava, který nový projekt systému evidence uzávěrek C-Zone vede.

V čem má současná koordinace uzavírek rezervy?

Slabinou stávajícího řešení je, že zápis do Centrální evidence uzavírek (CEU) vyžaduje ruční práci úředníků. Ti přepisují údaje z „papírových“ žádostí o přechodné omezení dopravy do systému. Při tom vznikají občas chyby, a když je akcí mnoho, některé se do systému nedostanou včas. Systém zároveň nedokáže dodat strojově čitelné údaje o podobě vedení dopravy v konkrétní uzavírce. To ztěžuje detailní poskytování dopravních informací řidičům.

Video se připravuje ...

Jak tedy zajistit, aby ke kolizím plánu oprav státu, krajů a obcí nedocházelo?

Zásadní změna spočívá v tom, že digitální formu/strojově čitelný popis uzavírky vytvoří již žadatel, respektive jeho projektant v rámci nového systému pro podání žádosti o uzavírku. Úředník proto „jen“ podklady převezme a nebude nic přepisovat. Tím se zamezí chybám, významně se urychlí sdílení veškerých informací a úředníci budou mít více času na posouzení souvislostí oprav. Systém C-Zone nabízí i analytické nástroje, které tyto souvislosti posoudí. Například upozorní na souběh uzavírek v daném místě, případně spočítá rizika tvorby kolon. Významnou inovací je také možnost vyžádat si od Správy železnic, Policie ČR či dalších dotčených subjektů vyjádření digitální formou.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata