Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S tendrem na mýto pomůže ministerstvu Arthur D. Little

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 31. 10. 2014 • 03:30
S tendrem na provoz elektronického mýtného systému pomůže ministerstvu dopravy poradenská firma Arthur D. Little. Zvítězila mezi šesti nabídkami s nejnižší cenou 23 milionů a 568 tisíc korun.

"V bodovém hodnocení nabídek, kde nabídková cena měla váhu 60 procent a vzorová metodika 40 procent, se nejlépe umístila nabídka společnosti Arthur D.Little," zdůvodnilo výběr ministerstvo dopravy. Ještě před uzavřením soutěže výběrová komise navrhla vyloučit dva z účastníků společnosti Cetag a KPMG.

Důvodem byly změny, které firmy udělaly v závazných vzorech smluv. Ty nebyly podle názoru komise v souladu s požadavky zadávací dokumentace, doplnilo ministerstvo. Po uplynutí lhůt na případné odvolání neúspěšných uchazečů je úřad připravený s firmou Arthur D. Little podepsat smlouvu.

Vyhlášením vítěze soutěže ale ještě nemá dopravní resort zcela vyhráno. Dá se totiž očekávat, že se neúspěšní uchazeči proti výsledku výběrového řízení odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Mohou například namítat, že cena vítězné společnosti nedokáže pokrýt náklady a požadovat revizi rozhodnutí.

Antimonopolní úřad už jednu stížnost na zadání soutěže řeší. Jde o rozpor v uznávání referencí, které ministerstvo po zájemcích požadovalo. Úřad nejprve uvedl, že nebude akceptovat reference na předchozí zakázky poskytované subdodavateli. Pár dní před vypršením termínu pro odevzdání závazných nabídek ale uvedl, že reference od subdodavatelů uzná.

Projektový manažer má podle ministra Prachaře především zpracovat analýzu technologického vývoje v této oblasti v příštích deseti letech a jejich možné využití v systému výběru mýtného. Následně má manažer vypracovat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na provoz elektronického mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, úkolem manažera není, uvedl Prachař.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládala řada bývalých ministrů. Ani současnému vedení ministerstva se příliš nedaří plnit harmonogram, který si samo stanovilo. V únoru ministr Prachař prosadil půlroční odklad dílčích kroků, i po této úpravě ale měl být projektový manažer známý na přelomu srpna a září.

Průtahy v tendru by mohly nahrát současnému dodavateli. S tím by zřejmě musel stát dohodnout prodloužení kontraktu v případě, že se nepodaří najít včas provozovatele v řádném výběrovém řízení.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku se elektronické mýtné vybírá od roku 2007. Loni se vybralo 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku