Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5: Oficiální fotografie a informace

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
Frankfurtský autosalon zažije vzácnou událost. Švédský Saab zde představí svou novou vlajkovou loď, jejíž předchůdce byl na trhu dlouhých 12 let. Výroba má být ve Švédsku zahájena až příští rok.

V dnešní hektické době rychlého obměňování modelových řad se dlouhověkost příliš nenosí. Saab 9-5 ale nahrazuje svého stejnojmenného předchůdce po těžko uvěřitelných 12 letech. Nemalou měrou k tomu přispěly také existenční problémy automobilky i celého koncernu General Motors. Od něj se Saab stěhuje pod ochranná křídla výrobce supersportů Koenigsegg.

Platforma od GM

Nový Saab 9-5 ještě pochází z líhně donedávna největšího výrobce automobilů na světě, vyjíždí na platformě GM Epsilon II, v základu totožné s Opelem Insignia. Ta u švédského vozu disponuje rozvorem prodlouženým na 2,84 m. Podvozek pak bude k dispozici i ve verzi DriveSense s elektronicky řízenými tlumiči. Automobil svou celkovou délkou přesahuje pětimetrovou hranici, měří 5,01 m. Ve vyšší střední třídě je tak na vrcholu, podobně je na tom jen americký Chrysler 300C, který měří přesně 5015 mm.

Zavazadelník nového Saabu 9-5 má objem 513 l, vzhledem k jeho značné délce bude v nabídce také organizér, kterým bude možno objem rozdělit na několik menších. Z menšího Saabu 9-3 se do 9-5 dostane poprvé i pohon všech kol XWD se spojkou Haldex a zadním elektronicky řízeným diferenciálem se zvýšenou svorností (eLSD).

Design

Navzdory dlouhé svažující se zádi s masivními C-sloupky se nejedná o o typický liftback, ale o sedan, chybí mu tedy výklopná záď. Angličtina používá pro tento druh karoserie trefné pojmenování fastback. Design vychází ze studie Aero X z roku 2006, ale tvar zadní části dává vzpomenout i na klasický Saab 900 první generace. Tým návrhářů vedl Simon Padian, současný šéf oddělení designu firmy Saab.

Pod kapotou

Motorová nabídka sestává výhradně z přeplňovaných agregátů, a to jak zážehových, tak vznětových. Zpočátku budou k dispozici přeplňované motory 2,0T se 162 kW (220 k) a vrcholné vidlicové šestiválce 2,8T s 220 kW (300 k) a točivým momentem 400 Nm. Spalovat naftu bude zřejmě jen jeden, a to čtyřválec 2,0 TiD se 118 kW (160 k). Výkonnější dvojitě přeplňovaná jednotka 2,0 TTiD se 140 kW je zatím předmětem spekulací, automobilka ji dosud oficiálně nepotvrdila.

Krátce po uvedení na trh budou moci zákazníci zvolit také základní přeplňovanou čtyřválcovou šestnáctistovku se 132 kW (180 k) a dvoulitrový turbomotor ve variantě BioPower na bioetanol. Pohon všech kol XWD bude k dispozici jako výbava na přání pro oba dvoulitry na benzin a E85, vidlicový šestiválec jej bude mít standardně. Převodovky budou šestistupňové, žádné bližší informace o nich zatím výrobce nezveřejnil.

Interiér

Interiér se sice v detailech, jako je volant nebo některé ovladače, podobá Insignii, přístrojová deska je ale jinak zcela svébytná a navazuje designem na starší modely Saabu. Fanoušky značky tak svými tvary určitě potěší. Jen typickou spínací skříňku na středové konzole vystřídalo startovací tlačítko, nový Saab 9-5 bude mít bezklíčkový vstupu a spouštění motoru. Prostor pro posádku se oproti předchůdci zvětšil do všech směrů, vyšší pasažéři by neměli mít problémy s místem pro své hlavy ani vzadu.

Výbava

Na palubě nové vlajkové lodi švédského výrobce nalezneme moderní komfortní a bezpečnostní prvky. Za všechny jmenujme head-up displej, bi-xenonové adaptivní světlomety, systém automatického parkování, rozeznávání dopravních značek, adaptivní tempomat nebo třízónovou klimatizaci. Audio nese věhlasnou značku Harman/Kardon a je kombinované s navigací s velkým osmipalcovým displejem. Součástí je také harddisk o kapacitě 10 GB, na který lze ukládat jak mapy, tak hudbu. Na středové konzole se nacházejí konektory AUX a USB, stejně jako dvanáctivoltová elektrická zásuvka.

Zadní pasažéři si mohou také užívat poslech hudby, či sledovat filmy na DVD. Mají k tomu k dispozici úplně vše - LCD obrazovkami v opěrkách předních sedadel počínaje a bezdrátovými sluchátky konče, separátní ovládání hlasitosti je samozřejmostí. Tři stupně výbavy ponesou názvy Linear, Vector a Aero, přesné specifikace zatím Saab tají.

Budoucnost

Nový Saab 9-5 se bude vyrábět přímo ve švédském Trollhättanu, ale nejspíše až od jara 2010, kdy také bude uveden do prodeje. Automobilka plánuje také verzi kombi, dosud totiž tvořila 80 % odbytu této řady. Přijít má s půlročním zpožděním za sedanem, tedy někdy během podzimu příštího roku.

Aleš Dragoun
Diskuze (71)
Avatar - palokalo
31. 8. 2009 16:04
Re: Hlásím příchod
chcelo by to ostru verziu (nieco ako M5 bmw) a 6valec diesel
31. 8. 2009 15:41
vypadá stejně dobře
:yes:
31. 8. 2009 15:36
Re: Hlásím příchod
Koenigsegg kdyby se do toho zamontoval to by bylo fajn :-!
Uvidíme, nicméně z 300 koní zrychlení 0-100 za 6,9 sekundy se mi právě moc nepozdává...
31. 8. 2009 11:33
Re: Opel vzkrisil Saab
Nevím, jak vážně to myslíš, ty realisto. O 50 let se vrátíš do roku 1959. Tehdy dělal Saab svá auta se svými dvoutakty. Myslím, že klíčovým byl pro něj domácí trh. Od roku 1966 začal brát motory V4 od německého Fordu (do 1980). Ještě se v historii vyskytla spolupráce při vývoji s Fiatem a Renaultem. Spojení s Oplem je už historií zcela nedávnou.
Avatar - palokalo
31. 8. 2009 10:08
Re: Hlásím příchod
To je pravda.. mohlo by trosku "vyzdimat" koenigsegg a nejaky motor od nich zobrat do spickovej verzie :-) to by bolo delo.. ale obavam sa ze tie ich motory nepasuju do GM skladacky.. ale ktovie ;)