Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab požádal soud o ochranu, chce být nezávislý na GM

Diskuze (52)
Saab, který se momentálně potýká s existenčními problémy, požádal dnes ráno příslušný soud o ochranu před věřiteli, aby mohl provést restrukturalizaci. V oficiální tiskové zprávě automobilka otevřeně hovoří o „cestě k nezávislosti“.

Dnes krátce po deváté hodině ráno dorazila na oblastní soud ve městě Vänersborg žádost Saabu o ochranu před věřiteli a provedení restrukturalizace. To znamená, že soud určí automobilce nezávislého správce, který rozhodne, zda je možné ji zachránit a ve spolupráci s vedením provede nezbytné kroky.

Saab v návrhu reorganizace zdůrazňuje tři body: zaměření na design, konstrukci a výrobu ve Švédsku. Celý návrh bude představen věřitelům v průběhu následujících tří týdnů. Automobilka bude mít na jeho provedení tři měsíce, během kterých má ochranu před věřiteli a možnost najít zdroje financování. Důležité pro další budoucnost plnohodnotné existence Saabu bude, zda se podaří uvést na trh tři nové modely – 9-3X, 9-4X a novou generaci 9-5.

„Prověřujeme a budeme prověřovat všechny dostupné možnosti financování nebo prodeje Saabu… Reorganizace z úřední moci je nejlepší způsob, jak vytvořit samostatnou entitu připravenou na investice,“ prohlásil v oficiální tiskové zprávě Jan Ake Jonsson, výkonný ředitel automobilky. Manažer komunikace Joe Oliver k tomu ovšem pro švédský deník Trollhättans Tidning dodal: „Saab je v kontaktu s možnými investory, žádný z nich ale momentálně nemá vážný zájem.“

Mezitím zazněl z Německa návrh na vytvoření samostatné společnosti z toho, co dnes tvoří GM Europe. Němečtí politici i experti na automobilový průmysl navrhují vytvoření nezávislé skupiny značek Opel, Saab a Vauxhall – tato trojice už dnes úzce spolupracuje při vývoji, výrobě i prodeji aut. V takovém případě by i Saab mohl dosáhnout na finanční záruky od německé vlády.

Vyhlídky na další vývoj jsou plné otazníků. V médiích se objevily spekulace, že Saab v pátek zastavil výrobu. Automobilka i odbory to ale popírají.

Aktualizováno 20.2.2009, 16:30h:

Soud určil správcem Saabu Guye Lofalka. Tento stockholmský právník se zabývá konkurzním právem a rekonstrukcí firem před krachem. Saab s ním byl už dříve v kontaktu a Lofalk má také podporu GM. Restrukturalizace se zúčastní i konzultační společnost AlixPartners, která se na tento obor specializuje.

Saab byl loni ve ztrátě 3 miliardy švédských korun (téměř 8 miliard Kč). Aktiva společnosti přitom mají hodnotu 5,5 miliardy SEK (14 miliard Kč) a na konci roku byly na skladě vyrobená auta v hodnotě 750 milionů SEK (2 miliardy Kč). Setkání věřitelů je naplánováno na 6. dubna.

POHLEDY DO HISTORIE SAABu
Saab 92, 93, 95 a 96 – Od letadel k autům
Saab 99 – magické devítky

Saab 900 – dvě generace luxusu

Sportovní Saaby – úspěchy i nezdary

Diskuze (52)
22. 2. 2009 20:14
Re: Saab ztratil image a punc kvality
Vidim to podobně. Paradoxně nynější doba downsizingu a turbomotorů měla nahrávat Saabu, který měl těžit ze své historie. Z mého pohledu by měl Saab přidat v turbonaftě. Stát se leadrem v turbech na více pohonných hmotách i alternativách, což by jej dostatečně odlišilo od konkurence (Volvo, MB, ...). Kdyby se značce začalo dařit, měl by přidat i turbo 6 válce.
22. 2. 2009 18:46
Re: Saab ztratil image a punc kvality
Jojo, pružnost, lehkost...
[odkaz]
Jenom když to vidim na tom videu, tak mi nabíhá husí kůže >:D

Jinak 9-3 je fajn a minimálně po faceliftu by jich mohlo být i víc, naftu ted už mají taky pořešenou celkem slušně...
22. 2. 2009 18:22
Re: Saab ztratil image a punc kvality
tak abychom si rozuměli, já velice dobře chápu, proč bys rád 6 hrnek, případně rovnou pořádnou osmičku >:D

ta lehkost a pružnost víceválců je prostě vrozená a návyková

jinak ta 9-3 se alespoň v ČR prodáva celkem stabilně (neříkám že dobře >:-[] ). teď leden byl trošičku slabší, ale jinak mají skoro každý měsíc kolem 10 kousků.
Hůř je na tom 9-5...Tam i 2 prodané kusy za měsíc jsou na oslavu se šampusem... :-(
22. 2. 2009 18:05
Re: Saab ztratil image a punc kvality
Přesně...
Saab si vydobyl určitou image u běžné věřejnosti kterou už ztratil a to bude asi důvod proč se 9-3 neprodává jak by měla.
A proč bych rád 3.0 Turbo? No šestihrnek je šesti hnek, o V8 a víc už vůbec nemluvě.
Výkonově bych byl spokojený s 260 koníky, ale nemůžu si pomoct, šestiválec by byl lepší.
Navíc po jízdě s A6 4,2 FSI Quattro sem zjistil, že mám velmi pomalé vozdilo >:D
22. 2. 2009 17:53
Re: Saab ztratil image a punc kvality
hmm, tak to spíš vypadá na přesně opačné tendence s novou 9-5, myslím motoricky. Downsizing.
3.0 Turbo by bylo určitě parádní. Problém s ní vidím zejména ve 2 bodech:
- peníze na vývoj
- kolik lidí si to koupí? Pro většinu lidí je Aero s 2.3Turbo víc než dostačující, když na to dáš nějaký čiptuning, ještě pár poníků dostaneš navíc spolu s parádním krouťákem.

Chtělo by to získat novou klientelu, jenže stracené pozice se budou dobývat sakra težce. Zejména v této době a v takové konkurenci...