Saab požádal soud o ochranu, chce být nezávislý na GM
Dnes krátce po deváté hodině ráno dorazila na oblastní soud ve městě Vänersborg žádost Saabu o ochranu před věřiteli a provedení restrukturalizace. To znamená, že soud určí automobilce nezávislého správce, který rozhodne, zda je možné ji zachránit a ve spolupráci s vedením provede nezbytné kroky.
Saab v návrhu reorganizace zdůrazňuje tři body: zaměření na design, konstrukci a výrobu ve Švédsku. Celý návrh bude představen věřitelům v průběhu následujících tří týdnů. Automobilka bude mít na jeho provedení tři měsíce, během kterých má ochranu před věřiteli a možnost najít zdroje financování. Důležité pro další budoucnost plnohodnotné existence Saabu bude, zda se podaří uvést na trh tři nové modely – 9-3X, 9-4X a novou generaci 9-5.
„Prověřujeme a budeme prověřovat všechny dostupné možnosti financování nebo prodeje Saabu… Reorganizace z úřední moci je nejlepší způsob, jak vytvořit samostatnou entitu připravenou na investice,“ prohlásil v oficiální tiskové zprávě Jan Ake Jonsson, výkonný ředitel automobilky. Manažer komunikace Joe Oliver k tomu ovšem pro švédský deník Trollhättans Tidning dodal: „Saab je v kontaktu s možnými investory, žádný z nich ale momentálně nemá vážný zájem.“
Mezitím zazněl z Německa návrh na vytvoření samostatné společnosti z toho, co dnes tvoří GM Europe. Němečtí politici i experti na automobilový průmysl navrhují vytvoření nezávislé skupiny značek Opel, Saab a Vauxhall – tato trojice už dnes úzce spolupracuje při vývoji, výrobě i prodeji aut. V takovém případě by i Saab mohl dosáhnout na finanční záruky od německé vlády.
Vyhlídky na další vývoj jsou plné otazníků. V médiích se objevily spekulace, že Saab v pátek zastavil výrobu. Automobilka i odbory to ale popírají.
Aktualizováno 20.2.2009, 16:30h:
Soud určil správcem Saabu Guye Lofalka. Tento stockholmský právník se zabývá konkurzním právem a rekonstrukcí firem před krachem. Saab s ním byl už dříve v kontaktu a Lofalk má také podporu GM. Restrukturalizace se zúčastní i konzultační společnost AlixPartners, která se na tento obor specializuje.
Saab byl loni ve ztrátě 3 miliardy švédských korun (téměř 8 miliard Kč). Aktiva společnosti přitom mají hodnotu 5,5 miliardy SEK (14 miliard Kč) a na konci roku byly na skladě vyrobená auta v hodnotě 750 milionů SEK (2 miliardy Kč). Setkání věřitelů je naplánováno na 6. dubna.
Saab 92, 93, 95 a 96 – Od letadel k autům |
Saab 99 – magické devítky |
Saab 900 – dvě generace luxusu |
Sportovní Saaby – úspěchy i nezdary |