Samořízení nejvíc láká zákazníky Mercedesu a Infiniti
O autonomní řízení mají zájem zejména kupující vozidel značek Infiniti a Mercedes-Benz. Alespoň tak to vyplývá z průzkumu společnosti MaritzCX. Ta vyzpovídala celkem 12.353 kupujících nových automobilů s dotazem, zda by u budoucího auta raději přenechali kompletní obsluhu vozidla počítači nebo zda preferují řídit si auto sami.
Průzkum probíhal od března do srpna tohoto roku a výsledky jsou překvapivé. V případě zmíněného Mercedesu a také infiniti se o autonomní řízení vážně zajímá přibližně 27 procent potenciálních zákazníků vozidel těchto luxusních značek. Za nimi následují Toyota a dále Chevrolet, Honda a Ford. Zákazníci posledních tří jmenovaných značek by si přáli neřídit v přibližně 21 procentech.
Na chvostu průzkumu skončily automobilky Jeep a Ram. Důvodem je dle MaritzCX fakt, že řidiči, kteří chtějí auto schopné jezdit mimo zpevněné cesty, si prostě rádi řídí sami.
„Kupující značek vyrábějících prémiové vozy jsou poněkud více ochotní akceptovat technologii autonomního řízení,“ říká Shawn St. Clair, jeden z autorů průzkumu a zároveň globální ředitel společnosti MaritzCX. „Jedním z důvodů je fakt, že tito lidé věří, že technologie přispěje k dalšímu zvýšení bezpečnosti silničního provozu.“
Jak jsou zákazníci prémiových značek rozdílní, dokazuje další údaj. Až 57 procent kupujících nových Porsche a 56 procent budoucích majitelů vozů BMW o autonomní řízení zájem vůbec nemá. Vysvětlením může být skutečnost, že uvedené německé automobilky vyrábějí auta sportovního charakteru a jako takové lákají lidi, kteří prostě rádi řídí.
Uvedený průzkum proběhl v USA. Bylo by zajímavé, jak by se lišil obdobný, uskutečněný v Evropě. Ačkoliv se svět stále více globalizuje, pořád platí, že Evropané mají na auta jiné požadavky než Američané. A k tomu je třeba přihlížet.