Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Santana Motor letos ukončila činnost

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 29. 10. 2011
13
3
Zobrazit náhledy (13)
Santana Santana Santana Santana Santana Santana Santana Santana
Existence španělské společnosti Santana Motor je minulostí. Nekoupilo ji ovšem italské Iveco, výrobce terénních automobilů zkrachoval.

Firma s původním názvem Metalu’rgica de Santa Ana, S.A. byla v Linares v andaluské provincii Jaén založena 24. února 1955. Nejdříve se věnovala produkci zařízení pro zemědělství. Vládní projekt na industrializaci dosud zemědělské oblasti vyústil ve společný podnik s britským Roverem, respektive jeho tehdejší divizí Land Rover.

První vozy identické s originálními Series II vyjely z bran továrny v roce 1958 a vznikaly zde více než tři desetiletí v mnoha verzích, s benzinovými i dieselovými motory. Od poloviny 70 let to byly modernější Series III. V roce 1981 se jméno změnilo na Land Rover Santana, SA. Britská firma ale ze společného podniku záhy vystoupila. Během následujícího roku se našel nový společník: japonské Suzuki.

Nebylo tedy divu, že v Andalusii začala produkce automobilů této značky. Zprvu se jednalo o modely SJ410/413 (známý Samurai), poté Vitara a nakonec i Jimny. Výrobky se prodávaly přímo u dealerů Suzuki a to získalo na začátku devadesátých let dokonce majoritu. V souvislosti s tím se objevilo definitivní jméno Santana Motor, SA a výroba starých Land Roverů se stala konečně minulostí.

V letech 1994-1995 proběhla reorganizace a kontrolu nad automobilkou získala regionální andaluská vláda. Spolupráce se Suzuki ale pokračovala dál. První generace Vitary dostala nakonec název Santana PS-300/350. Poslední vůz se samurajským S ve znaku vyjel z továrny v Linares před dvěma lety.

Jenže, auto na bázi původního Land Roveru do nabídky vrátilo, a to jak pro civilní sektor, tak i pro armádu. Říkali mu Aníbal nebo také PS-10 a prodávalo se i u nás. Mělo premiéru na autosalonu v Madridu 2002 a zákazníci se jej dočkali ještě tentýž podzim. Existovala dokonce verze s pohonem pouze jedné nápravy. Hořké finále představovala smlouva s Fiatem, montáž turbodieselů Iveco 2,8 l a modernizovaná PS-10 prodávaná jako Iveco Massif, respektive Campagnola.

Hovořilo se o kompletním převzetí Santany Ivecem, jenže k němu nedošlo. Inovované modely se v obchodní síti firmy z Apeninského poloostrova neprodávaly příliš dobře a přišly navíc těsně před celosvětovou odbytovou krizí, která jim také nepřála. Produkce už dříve postupně klesala (rok 2000 - 33.821 kusů, 2001 - 22.736 aut, 2007 - 6.692, 2009 - 1.197). Minulý rok bylo postaveno pouhých 769 exemplářů. Hned na začátku století činila ztráta 301 milionů eur. Tato čísla jasně dokládají tristní situaci...

Santana Motor se tedy rozhodla dále propouštět a snažila se zachránit, ale nepodařilo se. Nevyšla ani koupě ruským TagAZem, takže fanoušky španělských ortodoxních vozů, které jezdí i v České republice, zklameme - je konec. Farmáři na Pyrenejském poloostrově však stále udržují při životě staré licenční Land Rovery a budou s nimi nejspíš jezdit až do roztrhání těl.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - boost.
:(((((((((((((((((((
| 29. 10. 2011
omg, nespamuj furt :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku