Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Santana
Santana
Santana
Santana
13 Fotogalerie

Santana Motor letos ukončila činnost

Aleš Dragoun
Existence španělské společnosti Santana Motor je minulostí. Nekoupilo ji ovšem italské Iveco, výrobce terénních automobilů zkrachoval.

Firma s původním názvem Metalu’rgica de Santa Ana, S.A. byla v Linares v andaluské provincii Jaén založena 24. února 1955. Nejdříve se věnovala produkci zařízení pro zemědělství. Vládní projekt na industrializaci dosud zemědělské oblasti vyústil ve společný podnik s britským Roverem, respektive jeho tehdejší divizí Land Rover.

První vozy identické s originálními Series II vyjely z bran továrny v roce 1958 a vznikaly zde více než tři desetiletí v mnoha verzích, s benzinovými i dieselovými motory. Od poloviny 70 let to byly modernější Series III. V roce 1981 se jméno změnilo na Land Rover Santana, SA. Britská firma ale ze společného podniku záhy vystoupila. Během následujícího roku se našel nový společník: japonské Suzuki.

Nebylo tedy divu, že v Andalusii začala produkce automobilů této značky. Zprvu se jednalo o modely SJ410/413 (známý Samurai), poté Vitara a nakonec i Jimny. Výrobky se prodávaly přímo u dealerů Suzuki a to získalo na začátku devadesátých let dokonce majoritu. V souvislosti s tím se objevilo definitivní jméno Santana Motor, SA a výroba starých Land Roverů se stala konečně minulostí.

V letech 1994-1995 proběhla reorganizace a kontrolu nad automobilkou získala regionální andaluská vláda. Spolupráce se Suzuki ale pokračovala dál. První generace Vitary dostala nakonec název Santana PS-300/350. Poslední vůz se samurajským S ve znaku vyjel z továrny v Linares před dvěma lety.

Jenže, auto na bázi původního Land Roveru do nabídky vrátilo, a to jak pro civilní sektor, tak i pro armádu. Říkali mu Aníbal nebo také PS-10 a prodávalo se i u nás. Mělo premiéru na autosalonu v Madridu 2002 a zákazníci se jej dočkali ještě tentýž podzim. Existovala dokonce verze s pohonem pouze jedné nápravy. Hořké finále představovala smlouva s Fiatem, montáž turbodieselů Iveco 2,8 l a modernizovaná PS-10 prodávaná jako Iveco Massif, respektive Campagnola.

Hovořilo se o kompletním převzetí Santany Ivecem, jenže k němu nedošlo. Inovované modely se v obchodní síti firmy z Apeninského poloostrova neprodávaly příliš dobře a přišly navíc těsně před celosvětovou odbytovou krizí, která jim také nepřála. Produkce už dříve postupně klesala (rok 2000 - 33.821 kusů, 2001 - 22.736 aut, 2007 - 6.692, 2009 - 1.197). Minulý rok bylo postaveno pouhých 769 exemplářů. Hned na začátku století činila ztráta 301 milionů eur. Tato čísla jasně dokládají tristní situaci...

Santana Motor se tedy rozhodla dále propouštět a snažila se zachránit, ale nepodařilo se. Nevyšla ani koupě ruským TagAZem, takže fanoušky španělských ortodoxních vozů, které jezdí i v České republice, zklameme - je konec. Farmáři na Pyrenejském poloostrově však stále udržují při životě staré licenční Land Rovery a budou s nimi nejspíš jezdit až do roztrhání těl.