Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania G320 GX2 Hybrid: Nejsilnější hybrid

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Scania nabízí pohon na naftu či elektřinu s pětiválcovým motorem ve třech výkonových úrovních. Vyzkoušeli jsme nejsilnější.

Po usednutí do třínápravového distribučního vozidla naloženého na maximum nás napadlo, že kombinace čisté bionafty s paralelní elektrickou složkou je velké sousto. Snaha o snižování provozních nákladů se však pro výrobce užitkových vozidel stala nutností a každodenním chlebem, tak proč nezkombinovat dvě netradiční řešení.

Bez recirkulace

Scania umí u pětiválce dosáhnout emisní úroveň Euro VI bez nutnosti EGR. Platí to pro nejvýkonnější úroveň 235 kW, která poháněla zkoušený automobil. Po výjezdu z chrášťanského areálu českého zastoupení Scanie jsme jeli jen na elektřinu, protože trasa směřovala z mírného klesání směrem na Rudnou a stav nabití akumulátoru ukazoval tři čtvrtiny. Zkusili jsme sešlápnout akcelerátor téměř k podlaze, zda dojde k automatickému nastartování vznětového motoru. To se u většiny hybridních pohonů stávalo, aby výrobce zajistil zejména dynamiku. Hybridní ústrojí Scanie se však nízkou polohou akcelerátoru nenechalo znervóznit a první tři stovky metrů jelo distribuční vozidlo jen na elektřinu. Na ukazateli nabití akumulátorů však jednotlivá políčka mizela rychle.

Nastartuje pod plným plynem, když sešlápneme akcelerátor až na podlahu, napadlo nás. V tu chvíli kabinou proběhlo mírné zachvění a ozval se zvuk pětiválce, který se hned dal do práce.

Obojí

Tato kombinace hybridních složek pohonu s maximálním využitím elektrické části a rychlou reakcí při plném sešlápnutí pedálu se nám líbila. Spojila maximální ekonomiku provozu s dostupností značné dynamiky. Samozřejmě že tyto skutečnosti nemohou nastat zároveň.

Když jsme elektrickým rozjezdem vyčerpali využitelnou kapacitu akumulátorů 1,2 kWh a automaticky nastartoval pětiválec, následovalo okamžité dobíjení akumulátorů. Instruktor ze Scanie nám doporučil stiskem tlačítka zvolit režim Rychlého dobíjení. Po další cca minutě dvou došlo k plnému obnovení kapacity baterií. To mělo smysl pro případ, že bychom pak vjeli například do bezemisní zóny, do oblasti s požadavkem nízkého hluku zejména v noci či logistického parku, kde bychom se pohybovali nízkou rychlostí.

Technické parametry
Kabina CG16L
Spalovací motor DC09
Počet válců/ventilů 5/20
Objem válců (cm3) 9291
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 140
Kompresní poměr 18:1
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/min-1) 235/1900
Točivý moment (N.m/min-1)1600/1050–1300
Převodovka dvanáctistupňový Opticruise
Rozsah převodovky 11,32–1,00
Elektromotor (kW) 130
Elektromotor (N.m) 1050
Celková kapacita akumulátorů (kWh) 4,8
Využitelná kapacita akumulátorů (kWh) 1,2
Znak náprav 6x2
Rozvor (mm) 4700

Běžná jízdy

Po plném nabití akumulátorů o celkové kapacitě 4,8 kWh jsme zastavili a tlačítkem vynutili tzv. Tichý režim, který spočíval v maximálním využití elektřiny. Rozjezd třínápravového vozidla bez zvuku spalovacího motoru působil nezvykle. Předpokládali jsme, že s kapacitou 1,2 kWh se nám nepodaří z klidu rozjet ani na čtyřicetikilometrovou rychlost. Realita se však od naší představy lišila, vznětový agregát naskočil až po překonání hranice 50 km/h.

Tentokrát jsme možnost rychlého dobíjení ignorovali a čekali, za jak dlouho se akumulátory dostanou do maximální kondice. Během jízdy na spalovací motor docházelo k pozvolnému dobíjení, které pokračovalo i po uvolnění akcelerátoru a jízdě na převodový stupeň. To byl ideální způsob dobíjení, protože neodebíral žádnou naftu.

Bionafta

Scania se hodně věnuje využití až stoprocentní bionafty, která se v Česku vyrábí zejména ze žlutě kvetoucích polí řepky olejky. O ekologickém přínosu tohoto paliva i vzhledem k jeho náročné výrobě se již dlouhá léta vedou polemiky. Výrobci tohoto paliva samozřejmě zdůrazňují jeho obnovitelnost, druhá strana však připomíná ničení zemědělské půdy extrémně náročnou plodinou a pyl řepky jako agresivní alergen, který trápí české

obyvatele, z nichž již zhruba čtvrtina vykazuje alergické reakce. Proto kvetoucí řepka významně podporuje také farmaceutický byznys.

Z hlediska zisku se dopravním firmám bionafta jako levnější palivo vyplatí, proto Scania nabízí široké pole těchto motorů včetně osmiválce. Do distribučního provozu však stačí pětiválec, který ve spojení s elektromotorem umístěným před převodovkou nabízí dohromady obrovský točivý moment i výkon.

To se projevilo při rozjíždění s vozidlem ve stoupání, protože na plný akcelerátor třínápravový automobil zrychloval velmi svižně. Výrobce přičítá hybridnímu pohonu přibližně osmnáctiprocentní úsporu nafty či bionafty. Scania naprogramovala akumulátorům s celkovou kapacitou 4,8 kWh využitelnost jen čtvrtinovou, proto lze očekávat jejich dlouhou životnost, což také přispívá k příznivým celkovým nákladům na vozidlo.

Scania o hybridu

Magnus Höglund, který je ve společnosti Scania Trucks zodpovědný za alternativní paliva a pohonné jednotky, říká: „Úmyslně jsme se rozhodli nezvyšovat jízdní dosah v čistě elektrickém režimu, ale spokojili jsme se s vzdáleností dvou kilometrů na rovném po vrchu při celkové hmotnosti soupravy 15 tun. Myslíme si, že dopravci kladou největší důraz na dlouhou životnost baterie a dobré jízdní vlastnosti. Při běžné jízdě dosahuje úspora paliva 18 procent ve srovnání s klasickou naftou.“

Ladislav Černý
Diskuze (1)
1. 10. 2017 14:24
Nemuzu se dockat
Tady ma hybrid vetsi smysl, nez kdekoliv jinde. Dnesni nakladaky s automaty zrychluji z 0 na 40 celou vecnost, nepreskakuji rychlosti a 5x preradi, nez se na tu 40ku dostanou.Neberou v potaz, kolik je nalozeno, jestli je prede mnou kopec.. radi si stejne prazdne s kopce jako plne do kopce. Kdo bydli vedle krizovatky, musi mit okna zavrena celou noc. Elektromotor tohle odstrani a nad 50km/h to nafta prebere.