Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Nová vozidla pro terénní provoz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania rozšiřuje nabídku verzí v řadách P a G prostřednictvím typů koncipovaných pro těžké provozní podmínky.

Nová nákladní vozidla značky Scania určená pro nasazení v náročném terénu vycházejí z modelové řady G a následovat je budou i modely odvozené od modelové řady P.

Kabina

Stejně jako ostatní modely i nová terénní vozidla jsou k dispozici s několika typy kabin. Základ nabídky představuje krátká budka, jejíž celková délka je 1710 mm, která umožňuje co nejlepší využití celkové délky vozidla pro náklad. Následuje denní budka s délkou 1990 mm a prostornějším interiérem. Vrchol nabídky představuje spací kabina dlouhá 2260 mm s lůžkem za sedadly a možností výběru z několika výšek střechy.

Design nových terénních vozidel Scania se od ostatních modelů odlišuje specifickými úpravami. Výrazná černá maska chladiče a provedení nárazníku mají podle automobilky podtrhovat dojem síly.

Hlavní světlomety a směrové svítilny jsou instalovány samostatně a jsou trochu posunuty za přední hranu nárazníku, aby byly lépe chráněny před nárazem. Ocelové mřížky jsou instalovány jak na hlavních světlometech, tak na příplatkových mlhových a přídavných světlech, integrovaných do nárazníku. V nabídce jsou i pevné ostřikovače světlometů.

Nejen pro provoz v terénu

Pro vyloučení škod od menších nárazů jsou nástupní schůdky oddělené od nárazníku. Spodní díl je upevněn pryžovými pláty. Ty mají vyloučit poškození. Ovladač sklápění budky řidiče je uložen v chráněném místě za nárazníkem na straně chodníku.

Nová masivní ocelová kostra předního nárazníku vystupujícího o 135 mm chrání budku řidiče před menšími nárazy a poskytuje nájezdový úhel 25 stupňů. Pevný nárazník poskytuje bez deformací ochranu před následky menších nárazů a je instalován nezávisle bez spojení s jinými prvky, které by mohly být poškozeny.

V nárazníku je integrováno spřáhlo zatížitelné hmotností až 35 000 kg (o 10 000 kg více, než poskytuje standardní typ), což ve většině situací umožňuje vlečení vozidla bez nutnosti složení nákladu.

Spodní část přídě vozidla chrání štít, který je umístěn pod předním nárazníkem a má zabránit poškození výměníků chlazení vzduchu i chladicí kapaliny a přední část olejové vany motoru při jízdě v členitém terénu.

Široký servisní stupínek s protiskluzovým povrchem na horní straně nárazníku je snadno dostupný díky přídavnému výklopnému rámečku pod otvorem spřáhla, takže lze snadno dosáhnout na celé přední sklo při jeho očistě. Dva horizontální otvory na horní části masky chladiče slouží jako madla, aby se řidič mohl přidržet.

Konfigurace náprav

Nová nákladní vozidla pro použití v terénu budou k dispozici standardně s konfigurací náprav 4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6, 8x2 a 8x4. Na zakázku lze objednat konfigurace náprav 8x6, 8x8, 10x4 a 12x4. U vozidel s pohonem všech kol (4x4, 6x6, 8x8, ale i 8x6) lze volit stálý nebo

připojitelný pohon kol přední nápravy.

Odpružení a nápravy

Kompletní vzduchotlakové odpružení kombinované s bubnovými brzdami je k dispozici u podvozků se znakem náprav 6x4, 8x4 a 8x4 se sestupnými převody v nábojích kol tandemové dvounápravy a zatížitelností 19/21/26 000 kg.

Zadní vzduchotlakové odpružení kombinované s EBS a kotoučovými brzdami je určeno pro podvozky se znakem náprav 6x4, 8x4 a 8x4 se sestupným převodem v nábojích kol pro lehčí hmotnosti 19/21 000 kg. Může být vybaveno asistencí pro rozjezd do stoupání.

Vzduchotlakové odpružení s dvěma měchy je přidanou volitelnou verzí pro tahače se znakem náprav 4x2, 6x2 a 6x4 a klasická vozidla 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 a 8x4 s vysokým podvozkem, přináší úsporu mezi 50 a 120 kg v závislosti na konfiguraci.

Mezi prvky volitelné výbavy patří vzduchovými prvky odpružení devítitunová přední náprava.

Pro zvýšení pohodlí a zvětšení trakce za jízdy bez zatížení jsou použity nové parabolické pružiny na tandemových nápravách. Jejich konfigurace se liší podle celkového počtu náprav a povolené celkové hmotnosti vozidla.

Nápravy se sestupnými převody v nábojích kol mají nyní pevnější hřídele, které dále snižují tendenci ke kolísání přenášeného momentu, což přispívá k lepší trakci.

Motory

Nabídka pohonných jednotek začíná u devítilitrového vznětového pětiválce s výkony od 169 kW (230 k) přes 206 kW (280 k) po 235 kW (320 k). Točivý moment u jednotlivých verzí vrcholí hodnotou 1050 Nm, 1400 Nm a 1600 Nm. Tyto motory splňují emisní normy Euro 5 i EEV.

Následující motorizací je dvanáctilitrový řadový vznětový šestiválec s výkony 280 kW (380 k) a 309 kW (420 k). Točivý moment této pohonné jednotky nabízí 1900 Nm, resp. 2100 Nm. Obě verze splňují emisní normu Euro 5 a výkonnější provedení plní i EEV.

Vrcholnou motorizaci pro terénní vozidla řad P a Q představuje třináctilitrový řadový vznětový šestiválec s výkony 265 kW (360 k), 294 kW (400 k), 324 kW (440 k) a 353 kW (480 k). Točivý moment u jednotlivých verzí vrcholí hodnotou 1850 Nm, 2100 Nm, 2300 Nm a 2500 Nm. Všechny čtyři výkonové verze splňují emisní normu Euro 5. Dvě nejvýkonnější provedení jsou k dispozici jen pro vozy řady Q a lze je objednat i v provedení splňujícím Euro 6.

Převodovky

S pohonnými jednotkami může pracovat plně samočinná 12- nebo 12+2-rychlostní převodovka Scania Opticruise s novým provozním režimem s programem řazení pro terénní a těžký stavební provoz.

Tento režim, zvaný Off-road, je spojen s panelem Scania traction control, kde jsou všechny ovládací prvky související s trakcí sjednoceny a tím přináší řidiči maximální podporu pro bezproblémové řízení v nepříznivých podmínkách.

Režim Off-road doplňuje režimy Normal a Power a je standardem ve vozidlech specifikovaných pro jízdu mimo zpevněné komunikace a pro jízdu na kluzkém či sypkém povrchu s velkým valivým odporem.

V režimu Off-road usiluje systém o udržení spojky sepnuté jak nejvíc je možné, aby vyloučil přerušení přenosu točivého momentu a tudíž i trakce. Počet řazení je minimalizován připuštěním otáček motoru nad široké pásmo rozpětí. Změny převodů jsou rychlé bez preference pohodlí. Strategie řazení je shodná, jako u soustavy s pedálem spojky.

Režim Power je zaměřen na jízdu, ve které má přednost především rychlost dopravy. Výkon ve stoupáních je přizpůsoben záměru jet v takových otáčkách, kdy je k dispozici výkon největší. Spotřeba paliva se sice zvýší, ale jízda ve stoupání je rychlejší a s poněkud rychlejšími změnami převodů než v normálním režimu.

Režim Normal je nastaven pro dosažení co nejlepší spotřeby paliva, zatímco stále poskytuje dobrý výkon ve stoupáních. Systém usiluje o jízdu v takových otáčkách motoru, které poskytují největší točivý moment.

Všechny jízdní režimy jsou ovládány otáčením spínacího kroužku na multifunkční páčce Opticruise; aktivovaný režim je zobrazen na hlavním panelu.

Retardér

Volitelné vybavení představuje nová vysokovýkonná verze odlehčovací brzdy Scania Retarder. Současná verze zůstává jako nejekonomičtější volba pro většinu

typů pro těžkou dálkovou dopravu.

Nová varianta je zaměřena na potřeby dopravců pro nalezení větší účinnosti v nízkých otáčkách, nebo většího celkového výkonu, například v aplikacích pro stavebnictví a terénní provoz.

Nový výkonnější Scania Retarder (R4100) je technicky shodný se současnou verzí (R3500)

ze všech hlavních hledisek. To zahrnuje vícenásobnou funkční integraci brzdění, řízení

rychlosti, řazení a chladicího systému.

Celkový brzdný výkon vzrostl z 3500 Nm na 4100 Nm. Vnitřní převodový poměr byl zvětšen z 3,04 na 3,26, což přináší zvýšení maxima brzdného točivého momentu o 17 %. Při nízkých rychlostech jízdy skutečné zvýšení efektu činí 20-25 % v závislosti na převodu v zadní nápravě vozidla.

Nový převodový poměr způsobuje vyšší vnitřní ztráty při vysokých rychlostech. Nový

retardér je proto vhodný pro vozidla jezdící rychlostmi pod 70 km/h. Rozdíl ve spotřebě paliva je podle automobilky zanedbatelný.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)