Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania OmniExpress 3.20: Novinka pro meziměstskou dopravu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania představuje nový snížený autokar Class II pro krátké a střední vzdálenosti pravidelné dopravy.

Nová Scania OmniExpress 3.20 se veřejnosti poprvé představila na výstavě Transport 2011 ve dnech 6.-9. dubna v Herningu v Dánsku.

U novinky je použita stejná modulární konstrukce jako u typů OmniExpress 3.40 a 3.60, s nimiž 3.20 sdílí řadu prvků a systémů. Nosná struktura autobusu je vyrobena z nerezové oceli a povrchové panely jsou vyrobeny z lehké slitiny.

Pro OmniExpress byla zvlášť vyvinuta konstrukce a montážní postupy tak, aby bylo možné nabídnout velkou variabilitu v celkových délkách, stejně jako ve výšce. Délku karoserie lze volit po stupních o délce 300 až 400 mm v rozpětí od 11 do 14,9 metru.

Podobně je nabízeno 30 variant vnitřního uspořádání v několika úrovních výbavy s možností dalšího individuálního přizpůsobení podle požadavků klienta. Interiér může nabídnout prostor až pro 67 sedících cestujících.

Zavazadlový prostor o objemu 6,36 m3 je přístupný otevřením manuálně vzhůru výklopných krytů na bocích a OmniExpress může být vedle meziměstské linkové dopravy využíván i jako autokar na krátké a střední vzdálenosti.

Podlaha Scanie OmniExpress 3.20 je ve výšce 860 mm. Ulička mezi sedadly je o 100 mm širší, než u vysokých typů autokarů Scania. Jednoduché nebo dvoukřídlé dveře mohou být uspořádány v konfiguracích 1-0-0, 1-1-0 nebo 1-2-0 v posledním případě pak na přání také s plošinou pro vozíčkáře ve středních dveřích.

V interiéru je standardem tlaková ventilace s elektronickým řízením a na přání je k dispozici samočinná klimatizace. K pohodlnému cestování má přispět i dvouvrstvé zasklení bočních oken, které se má podílet na snížení hmotnosti a zároveň účinně tlumit intenzivní sluneční záření v létě, nebo naopak izolovat proti chladu v zimě. Použita jsou tenká skla (3 mm), ale instalována jsou s větší mezerou, než je obvyklé (9 mm). Cílem je dosažení co nejlepšího izolačního efektu.

Pracoviště řidiče má stejnou ergonomii jako u ostatních autobusů Scania. Ve specifikaci se samočinnou převodovkou ZF, nebo Scania Opticruise, je volič řazení umístěn na přístrojovém panelu (ZF), nebo na sloupku řízení (Scania Opticruise). To umožňuje řidiči pohyb v jeho prostoru se sedadlem otočným o 90° bez překážek. Na Transport 2011 vystavený OmniExpress byl vybaven vyhřívaným sedadlem řidiče, samostatnou klimatizací prostoru řidiče a kamerou pro jízdu vzad.

Nabídka pohonných jednotek obsahuje devítilitrové a třináctilitrové motory typu 230 – 440, splňující Euro 5 nebo EEV, s výkony od 169 do 323 kW. Scania jako první v tomto

segmentu plánuje rozšíření nabídky o verze spalující až 100% bionaftu nebo etanol.

Meziměstský autobus Scania OmniExpress 3.20 je vyráběn ve spolupráci s karosárnou Lahden Autokori Oy. Prodej bude zahájen nejdříve v pobaltských a severských zemích a následovat bude střední a jižní Evropa.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)