Scania: Tipy pro nižší spotřebu paliva u užitkových vozidel
Ve službách Scania Transport Laboratory pracuje Cem Kizilkaya jako instruktor řidičů, který má sám na svém kontě bohaté zkušenosti s řízením nejrůznějších vozidel od taxíků přes městské a meziměstské autobusy až po dálkové autokary a lehká, střední i těžká nákladní vozidla.
Právě díky svým zkušenostem patří tento muž k důležitým oporám Scania Transport Laboratory, jenž je součástí výzkumného a vývojového oddělení společnosti Scania a věnuje se testování nových technologií a řešení, jejichž cílem je zlepšení spotřeby paliva v dopravním průmyslu.
Za posledních šest let provozu se díky zkušenostem řidičů, jako je Cem Kizilkaya, podařilo Scania Transport Laboratory dosáhnout výrazného snížení spotřeby paliva i emisí CO2 a nyní uvádí několik tipů od tohoto mistra volantu, při jejichž dodržování lze zlepšit spotřebu paliva ve vlastních užitkových vozidlech.
První z těchto rad se týká geometrie kol a to nejen u samotného vozidla, ale i u přívěsu nebo návěsu. Špatná geometrie kol se podílí na zvýšení spotřeby paliva i předčasném opotřebení pneumatik a dalších komponentů podvozku. Naopak správná geometrie kol se pozitivně projevuje na spotřebě paliva i životnosti vozidla.
Vedle geometrie kol je samozřejmě důležitý i správný tlak v pneumatikách, který může rovněž výrazně ovlivňovat spotřebu paliva. U vozidel bez elektronických systémů sledování tlaku v pneumatikách je dobré jej kontrolovat alespoň jednou týdně.
Kamion s kabinou ozdobenou přídavnými světly podle Kizilkaya může vypadat hezky, ale již jen svou přítomnosti se díky zvýšení aerodynamického odporu podílejí na vyšší spotřebě paliva a to dokonce až o dvě procenta.
Důležité je rovněž předvídání a vhodné využití setrvačnosti. K snížení spotřeby pak může přispět i plynulejší průjezd křižovatkou nebo jízda z kopce bez zapnutého tempomatu. Dobré je rovněž se vyhnout volnoběhu, kdy motor spaluje palivo prakticky zbytečně.
Při jízdě v koloně nákladních automobilů lze při dodržení odstupu okolo 70 metrů od vpředu jedoucího vozidla dosáhnout snížení spotřeby paliva o pět procent. Dokonce i při jízdě za osobním automobilem při udržení odstupu 100 metrů se výrazně snižuje odpor vzduchu u nákladního vozu.
Pro snížení spotřeby paliva až o 10 procent je vhodné snížit rychlost z 90 km/h na stabilní tempo 80 km/h, čímž se snižuje až o 40 riziko smrtelných dopravních nehod i opotřebení vozidla, zatímco čas strávený na cestě se prodlouží jen o jedno procento.
K nižší spotřebě paliva pak přispívá rovněž pravidelná údržba a pro zimní provoz doporučuje Cem Kizilkaya elektrické předehřívání motoru.