Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 21. 4. 2008 • 17:42
36
Zobrazit náhledy (36)
Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon
Seat Leon s přeplňovaným agregátem 1,4 TSI je nelevnějším modelem s motorem TSI na českém trhu. Jak si španělský hatchback rozumí s agregátem, který bude pohánět i nový Superb?

Testovaný vůz ukrýval v motorovém prostoru nový přeplňovaný benzinový agregát 1,4 TSI. Doba totiž přeje malým motorům s velkým měrným výkonem, mluvíme o tzv. downsizingu. Pomocí přeplňování lze totiž u agregátů malými zdvihovými objemy docílit podobných parametrů, jakými se mohou pochlubit atmosférické motory objemově větší o desítky procent. Řidiči si pochvalují větší porci točivého momentu a relativně příznivou spotřebu. Několik vozů s malými, přeplňovanými pohonnými jednotkami nové generace již prošlo redakčními testy, takže na první pohled je sněhobílý Seat Leon 1,4 TSI pouze dalším zástupcem rozrůstající se rodiny benzinových turbomotorů. Výchozí situace je o mnoho zajímavější při zjištění, že tento agregát, tedy 1,4 TSI s výkonem 92 kW, bude tvořit základ palety motorů pro novou generaci Škody Superb.

Leon, sázka na jistotu

Seat Leon není žádným zelenáčem, vždyť současnou generaci jsme poprvé testovali na podzim roku 2005, a tak nás zajímal hlavně nový agregát a to, jak si bude s automobilem rozumět.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni
Neměli bychom ale opomenout povedená sportovní sedadla, která tělu poskytovala velmi dobrou boční oporu při ostřejší jízdě jakož i nadprůměrný komfort na delších cestách. S automobilem jsme najezdili přibližně 600 kilometrů a za celou dobu testu si řidič ani občasní spolujezdci nemohli na sedadla stěžovat. Sedadla jsou spolu s koženým sportovním volantem a 16“ disky z lehkých slitin, součástí příplatkového paketu SPORT LIMITED, který dovozce nabízí za 14.000,- Kč. Lze jej tedy více než doporučit. Na dlouhých cestách jsme žehrali nad absencí loketní opěrky pro pravou řidičovu ruku.

Výtka směřuje k ovládání audia, které sice umělo bez problémů přečíst i CD se soubory formátu MP3 ukrytými v podadresářích, za to celková ergonomie ovládání audiosoustavy pokulhává. Tlačítko pro změnu nastavení hlasitosti a tlačítko pro posun ve skladbách/ rádiových stanicích je umístěno neprakticky vpravo na středovém panelu. Multifunkční volant by byl vítaným pomocníkem. Ve voze nám také chyběl ukazatel spotřeby, testovací vůz disponoval pouze základním palubním infodisplejem, který nabízí pouze údaje o venkovní teplotě vzduchu, denní a celkové počítadlo ujetých kilometrů a hodiny. Naopak potěšilo dobré zpracování interiéru.

To důležité se skrývá uvnitř

Ano, alfou a omegou tohoto redakčního testu není hnidopišské prozkoumávání palubní desky a chybějících funkcí zřejmě nejžádanější výbavy Reference, nýbrž vyzkoušení přeplňovaného agregátu 1,4 TSI o objemu 1390 cm3.

Motor spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, která se ukázala být výborným společníkem jak ve městě tak při dálničních cestách. Na šestý převodový stupeň totiž při udávané rychlosti 130 km/h pracuje agregát v přijatelných 2900 min-1, což se blahodárně projevuje na spotřebě. Přesnost řazení je příkladná, na dotek velmi příjemná řadící páka se pohybuje v přesně vymezených drahách, jediný problém bylo občasné zaprotestování prvního převodového stupně a zpátečky, které lze ale připsat na vrub relativní syrovosti vozu (na počátku testu měl vůz najeto méně než dva tisíce kilometrů).

Nástup turbodmychadla pod dvěma tisíci otáček je doprovázen lineárním nárůstem výkonu, který zastaví až omezovač. S výkonem 92 kW nemůžete pochopitelně čekat žádnou raketu, dynamickou jízdu ale rozhodně ano. Na 1300 kilogramů těžký vůz je totiž 200 Nm dostatečná porce točivého momentu, a tak lze, s ručičkou ukazatele otáček mezi dvěma a třemi tisíci, jezdit příjemně svižně a přitom s rozumnou spotřebou pohonných hmot. Během celého testu jsme zaznamenali průměrnou spotřebu 7 l benzinu na 100 kilometrů (přibližně 1/3 dálnice, 1/3 město a zbylá třetina okresní silnice), což je údaj prakticky totožný s výrobcem udávanou kombinovanou spotřebou. Ano na jedna čtyřku žádná sláva, ale pokud by byl etalonem atmosférický motor s podobnými parametry (odhadem kubatura kolem 1,8 l), asi byste jezdili za víc.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

 

Pro rychlé předjíždění je nutné motor vytočit za hranici tří tisíc otáček, v tomto pásmu vám totiž agregát poskytne to nejlepší, co se v něm skrývá. A nemluvíme pouze o jeho síle, ale také o příjemném, i když poměrně hodně utlumeném sportovním témbru jeho hlasu.

Tento malý přeplňovaný agregát, pakliže bude opravdu tak spolehlivý, jak slibuje výrobce, má v budoucnu rozhodně dostatečný potenciál stát se základním pilířem benzinových motorizací v širokém modelovém portfoliu koncernu Volkswagen. Nabízí totiž dostatek výkonu, který naplno využijete spíše výjimečně a přijatelnou spotřebu při každodenním používání.

Závěr

Posledním otazníkem je zástavba tohoto agregátu do nové Škody Superb, která bude přeci jen o nějakých 200 kilogramů těžší. Nárůst pohotovostní hmotnosti na úroveň té předpokládané pro model Superb 1,4 TSI suplovali v Leonu tři dospělí pasažéři. S jejich nástupem se sice lehkonohý Leon stal o poznání těžkopádnějším, pokud bychom se ale na tento agregát dívali optikou základní benzinové motorizace pro budoucí manažerský sedan (resp. kombi) s okřídleným šípem ve znaku, nebylo by příliš co kritizovat.

Dnes byl ale testován Leon. Ten s agregátem motorem 1,4 TSI (92 kW) tvoří harmonický pár a rozhodně představuje, na rozdíl od základní atmosférické motorizace, zajímavou volbu. Zřetelně však slyšíme povzdech milovníků sportovně střižených hatchbacků nad cenovkou, kterou SEAT tvrdošíjně drží jen těsně pod 459 tisíci. Konkurence již snížila v zájmu přiblížení cen Cee’du ceníkové ceny hluboko pod tuto úroveň, takže kolem 400 tisíc koupíte nejen podobně výkonné turbo pro každého, ale nemusíte už připlácet za položky jako klimatizace nebo rádio.

První cena vozu399.900,-Kč (Leon 1,4 Basis, 1,4 l 63 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací458.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Basis, 92 kW )
Základní cena testovaného vozu498.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků512.900,-Kč (Leon 1,4 TSI Reference , 92 kW)

Plusy

  • Agilní motor s dobrou spotřebou paliva
  • Šestistupňová převodovka s přesným řazením
  • Stále moderní design
  • Jízdní vlastnosti
  • Skvělá přední sedadla a poloha řidiče za volantem

Minusy

  • Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • Vyšší ceníková cena
  • Absence některých obvyklých položek výbavy (ukazatel spotřeby, tempomat)

Témata
Seat Leon 1,4 TSI
Cena základní sestavy 498 900 Kč
Výbava základní sestavy 5dveřové provedení, 16" ocelové ráfky, kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná determální skla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný sportovní volant, dělená zadní sedadla (1/3-2/3), make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, kryt zavazadlového prostoru vyjímatelný, 2 držáky nápojů, schránka pod sedadlem řidiče, dvojité světlomety, elektrické ovládání oken předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání včetně víčka nádrže, dálkově ovládané odemykání zavazadlového prostoru, osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x 12V zásuvka v interiéru, rádio s CD/MP3 přehrávačem a 6ti reproduktory, spínač denního jízdního osvětlení, bílé podsvícení přístrojů, klimatizace Climatic, signalizace zapnutých světel, ukazatel vnější teploty, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy, hlavové průběžné airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix, ABS +TCS, elektromechanický posilovač řízení, systém podvozku "Agile chassis", dojezdové rezervní kolo, selektivní otevírání dveří vozu SAFE, SEAT Service® Mobility Kč
Cena testované sestavy 512 900 Kč
Výbava testované sestavy SPORT LIMITED - 16 “ ráfky z lehkých slitin, sportovní sedadla, mlhovky, sportovní volant v kůži (+14.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.4 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1300 / 659
Rozměr pneu: 205/55 R16
Seat Leon 1,4 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku