Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Toledo (1999-2004) - druhý pokus

Ondřej Láník
První Toledo, které vycházelo ještě z Volkswagenu Golf II, nebylo po kvalitativní stránce příliš na výši. Novinka z roku 1999 většinou problémů svých předchůdců netrpí a může tak být i po letech zajímavou alternativou...

Druhá generace Seatu Toledo přišla ve chvíli, kdy na trhu již byly všechny ostatní vozy nižší střední třídy koncernu VW. Volkswagen Golf/Bora, Audi A3, Škoda Octavia i Seaty Toledo a Leon patří k úspěšným vozům konce devadesátých let a všechny mají mnoho shodných dílů na podvozcích, karosériích a motorech. Evropu totiž zasáhla nová doba podvozkových platforem.

Ve Wolfsburgu přiřknuli Seatu úlohu sportovní velkosériové značky koncernu VW, která má mít přístup k výkonnějším motorům než Škoda, ale současně má nabízet běžné automobily pro široké vrstvy. Obchodní úspěch nového Toleda byl bohužel pro značku postižen příchodem italské krásky Alfy 156, která značku i koncern tak trochu zaskočila krásou designu i moderní vznětovou technikou motorů. Seat ale nakonec mířil o něco níže než Alfa.

Na rozdíl od první generace Toleda, nabídl Seat klasický tříprostorový sedan, který měl pětisetlitrový základní zavazadlový prostor a jeho alternativou se krátce po zahájení výroby Toleda stal v roce 1999 model Leon se zkrácenou karosérií hatchback. Toledo se začalo vyrábět se šesti motory, z nichž některé znají také majitelé Octávií. Základem byl v roce 1999 motor 1.6 (74 kW, později i 16V verze 77 kW), nad ním figuroval maďarský čtyřválec 1.8 20V (92 kW) a vrcholem řady byl pětiválec 2.3 V5 (125 kW). V nabídce byly zpočátku dvě vznětové verze: 1.9 TDI (66 kW) a 1.9 TDI (81 kW). Nejlevnější Toledo stálo v roce 1999 v České republice 474.900,- Kč, nejdražší s motorem 1.9 TDI (81 kW) 598.900,- Kč.

Zajímavou informací pro případné zájemce o Seat Toledo je původ vozu. Do léta roku 2001 totiž většina produkce Toled vznikala v belgickém závodě Volkswagenu a teprve od podzimu 2001 byla přesunuta výroba do mateřské automobilky ve španělském Martorellu. V Belgii vzniklo také podstatně menší množství Leonů. Jejich motorová nabídka byla širší, na spodním okraji se i u nás úspěšně prodával motor 1.4 16V (55 kW), v nabídce byly i další vznětové verze, ať již šlo o atmosférický motor 1.9 SDI (50 kW) nebo 1.9 TDI PD ve verzích 96 nebo dokonce 110 kW (ty se dostaly také do Toleda).

S rostoucím věkem přibývalo sportovně založených verzí, které převážně vycházely z Leonů. Pod kapotou se tak objevil například koncernový šestiválec 2.8 V6 (150 kW), nebo přeplňované 1.8 20V T v různých verzích (132 – 165 kW). Leon také jako první Seat dostal pohon všech kol, využívající mezinápravovou spojku Haldex. Sportovní verze nesly různá označení, nejčastěji bylo v názvech slovo Cupra, Cupra R, nebo FR (jako Formula Racing).

Co se týče praktického využití Seatů nižší střední třídy máte dvě možnosti. Buď zvolíte sedan Toledo, ve kterém je sice k dispozici 500 litrů objemný zavazadlový prostor, ale ne právě ideálně přístupných (malé víko kufru), nebo se oddáte sportovněji vyhlížejícímu Leonu, který má rozměrné vzhůru výklopné víko a variabilnější interiér. Jeho základní zavazadlový prostor 340 l lze rozšířit až na 656 l, pozor ale na verze s pohonem 4x4 (s motory 1.8 T nebo 2.8 V6), které mají kvůli zadnímu diferenciálu zmenšený prostor pro zavazadla na 270 l. Cestující sedící na zadních sedadlech nemají zrovna nadbytek prostoru, ale to je společný jmenovatel všech koncernových vozů s rozvorem 2513 mm. V případě Seatů se sportovnějším odpružením je často také zmiňován nižší komfort cestování.

Různé zdroje naopak chválí jízdní vlastnosti, přesné řízení, výbornou ovladatelnost (u sportovních verzí) a zejména pak velkoryse dimenzovanou brzdovou soustavu. Toledo, s vnějšími rozměry 4439 x 1742 x 1436 mm je o 74 mm kratší než Octavia, Leon měří 4184 x 1742 x 1457 mm. S běžnými čtyřválcovými motory dosahuje pohotovostní hmotnost 1200 až 1350 kg, takže například základní motorizace Leonu 1.4 16V umožňuje vozu jen průměrnou dynamiku jízdy (zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 s, nejvyšší rychlost 170 km/h), jenže tato motorizace byla v nabídce českého Seatu i za 350 tisíc korun. K nejdoporučovanějším motorizacím patří čtyřválce 1.6 (74 nebo 77 kW), vyhledávaným artiklem jsou vznětové motory 1.9 TDI prakticky ve všech výkonových verzích. Vzhledem k hmotnosti Toled/Leonů lze vskutku sportovní výkony očekávat až od silnějších verzí zážehových (132 kW a výše) nebo vznětových motorů (96 kW a výše).

Pohledem do statistiky německé organizace TÜV, zajišťující technické prohlídky zjistíme, že Toleda druhé generace patří k nadprůměrně hodnoceným modelům. Mezi nejvýše tříletými auty patří Toledu 63. místo s 5,5% vozů, které přijely na technickou prohlídku se závadou, Leon vystoupal ve stejné věkové kategorii dokonce až na 28. pozici (4,2 %). Mezi 4 až 5 let starými auty je Toledo na lehce podprůměrném 76. místě s 12,9 % vadných vozů. Podle techniků TÜV dělají Toledům potíže obdobné závady jako ostatním koncernovým modelům. Mezi nejčastější problémy patří nefunkční startér, elektrické ovládání oken nebo vadný měřič množství nasávaného vzduchu. Motory TDI může potkat nepříjemné propálení těsnění pod hlavou motoru a netěsná potrubí přivádějící stlačený vzduch do motoru. Riziko prasknutí rozvodového řemenu je dobré odstranit jeho preventivní výměnou, pokud původní majitel není schopen věrohodně doložit jeho pravidelné výměny dle plánu údržby. Setkat se lze také s netěsnými spoji u olejové vany. Koroze karosérie ani výfuku zatím není vzhledem k věku nejstarších ojetých Toled druhé generace a Leonů příliš aktuálním problémem.

Němečtí žlutí andělé ADAC v minulém roce zaznamenali 20,6 výjezdů k Toledům resp. Leonům z roku 1999 na 1000 registrovaných vozidel tohoto typu, v mladších ročnících tento údaj klesá (14,0 poruch/1000 vozidel na vozidlech ročníku 2000, 14,8 poruch/1000 vozidel na vozidlech ročníku 2001, 10,5 poruch/1000 vozidel na vozidlech ročníku 2002, 5,2 poruch/1000 vozidel na vozidlech ročníku 2003, 4,0 poruch/1000 vozidel na vozidlech ročníku 2004), ale celkově jde o průměrný výsledek, který nevybočuje žádným směrem.

Seaty Toledo resp. Leon vyrobené po roce 1999 jsou zřejmě přelomovým modelem v historii Seatu co se kvality týče. Za šest let jejich produkce se u nich objevily závady, které řeší i majitelé Golfů, Octavií nebo Bor, takže obavy z volnomyšlenkářství při výrobě automobilů ve Španělsku jsou dnes již neopodstatněné. V Leonu nebo Toledu dnes navíc můžete zakoupit výkonný motor, který se do Octavií nikdy nemontoval. Běžného řidiče plně uspokojí zážehové motory 1.6, nebo populární, úsporné i když poněkud hlučnější turbodiesely 1.9 TDI.

Hodnocení manažera výkupu AutoEsa (Tomáš Taraba):

Tímto modelem udělal Seat konečně obrovský krok vpřed v kvalitě zpracování, spolehlivosti a hlavně v designu. Právě atraktivní design přetáhl i některé zákazníky, kteří pokukovali po Octavii. Jízdní vlastnosti jsou s Octávií velmi podobné, neboť jsou na stejné podvozkové platformě. Dieselové agregáty, rovněž shodné s Octavií, patří k tomu nejlepšímu, co v té době bylo na trhu.

Tento vůz netrpí vážnějšími poruchami. Mezi nejčastější závady patří vůle v přední nápravě, poruchy ABS, netěsnosti servořízení. Při vyšším nájezdu km se stává především benzínová 1.6 poněkud hlučnější. Pokud bylo o vozidlo řádně pečováno, není důvod k obavám z vážnějších poruch. První verze z roku 99 osazené benzínovou 1.6i dnes pořídíte od cca 160tis Kč, ten samý ročník v dieselovém provedení od cca 180tis Kč. Nejmladší ročníky pak v benzínových verzích od cca 320tis Kč a dieselové od 360tis Kč.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • velký zavazadlový prostor (Toledo)
  • široká paleta motorů od 1.4 (R4) do 2.8 (V6)
  • výkonné brzdy
  • úsporné vznětové motory TDI

Nedostatky

  • nižší komfort cestování
  • málo místa na zadních sedadlech
  • horší přístupnost zavazadlového prostoru (Toledo)

Nejčastější závady

  • nefunkční měřič množství nasávaného vzduchu
  • nefunkční elektrické ovládání oken, startér
  • vůle v přední nápravě
  • úniky oleje z motoru nebo kapaliny z posilovače řízení
  • netěsnosti spojů potrubí přivádějící stlačený vzduch do motoru
  • propálená těsnění pod hlavou motoru
  • prasklé rozvodové řemeny
Ondřej Láník