SEAT León Cupra R - škodná ve vlastních řadách?
Písmeno "R" znamená ještě výraznější orientaci na sportovní zážitek za volantem. Pod kapotou Leónu Cupra R najdeme čtyřválcovou osmnáctistovku s přeplňováním, nabízející výkon 210 k (154 kW) při 5.800 ot/min a točivý moment 270 Nm již při 2.100 ot/min. Není divu, že SEAT León Cupra R útočí na titul nejsilnějšího automobilu s předním pohonem ve své třídě a stane se nejsilnějším automobilem v dosavadní historii SEATu. Za svůj velký výkon vděčí použité pětiventilové technice, ale především turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek a dvojicí mezichladičů stlačeného vzduchu.
León 4 Cupra pohání zážehový šestiválec o objemu 2,8 s atmosférickým plněním a maximálním výkonem 204 k (150 kW) při 6.200 ot/min. Točivý moment šestiválce je shodný se čtyřválcem, tedy 270 Nm, je však k dispozici "až" při 3.200 ot/min.
Výkon obou motorů se přenáší přes šestistupňovou převodovku s přímým řazením na kola přední nápravy (Cupra R) nebo na všechna čtyři poháněná kola (4 Cupra). Zajímavostí je spojení motoru Leónu Cupra R se šestistupňovou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy, protože toto spojení zatím nebylo v historii koncernu VW použito. Toto řešení má vliv i na hmotnost automobilů. SEAT León Cupra R je o 140 kg lehčí než 4 Cupra. Poměr výkonu a hmotnosti činí u Leónu Cupra R 6,6 kg/k.
SEAT León Cupra R zrychlí z 0 na 100 km/h za rovných 7 vteřin a uhání maximální rychlostí 237 km/hod. Kilometr s pevným startem zvládne za 27,4 vteřiny. K probuzení závodnických vášní dobře přispívá i naladění výfukového potrubí, které vydává typický chraplavý zvuk závodních speciálů. Naproti tomu León 4 Cupra zvládne "stovku" za 7,3 a maximální rychlost je 235 km/hod. Na kilometr s pevným startem potřebuje o jednu vteřinu více času než Cupra R, tedy 28,2 vteřiny.
Podvozek Leónu Cupra R prodělal celou řadu změn. Například tlumiče jsou o 10% tužší než u Leónu 4 Cupra apod. U obou automobilů jsou samozřejmostí elektronické systémy k omezení prokluzu kol (TCS) a systém elektronické stability (ESP). U Leónu Cupra R vyrostly ventilované kotouče na všech kolech, a to na 320 mm v předu a 256 mm vzadu. Svírají je čtyřpístkové třemeny Brembo.
Design karoserie se u Cupry R příliš nezměnil. Novým, zajímavým, prvkem je přední nárazník s velkými vstupy vzduchu. Zajímavé jsou i 17palcová litá kola obutá do pneumatik o rozměru 225/45 R 17.
V interiéru Cupry R upoutají sportovní přední sedadla Recaro, bílé podklady přístrojů na palubní desce, sportovní vrtané pedály, kůží obšitý tříramenný volant.
Seat León Cupra R i šestiválcová 4 Cupra patří mezi automobily, které zvládají jak sportovní jízdu tak i přepravu rodiny.
Technické údaje León Cupra R | |
Motor | 1,8/154 kW |
Druh | přeplňovaný zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 1781 |
Válce/ventily na válec | 4/5 |
Max. výkon (kW/ot) | 154/5800 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 270/2100 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 237 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,0 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4184 |
Šířka (mm) | 1742 |
Výška (mm) | 1457 |
Rozvor (mm) | 2513 |
Rozchod vpředu (mm) | 1513 |
Rozchod vzadu (mm) | 1494 |
Objem zav. prostoru (l) | 340 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1350 |
Nosnost (kg) | 500 |
Rozměr pneu vpředu | 225/45 R17 |
Rozměr pneu vzadu | 225/45 R17 |
Technické údaje León 4 Cupra | |
Motor | 2,8/150 kW |
Druh | zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 2792 |
Válce/ventily na válec | 6/4 |
Max. výkon (kW/ot) | 150/6200 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 270/3200 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Spotřeba (93/116 EU) | |
Město (l/100 km) | 15,5 |
Mimo město (l/100 km) | 8,2 |
Kombinovaná (l/100 km) | 10,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4184 |
Šířka (mm) | 1742 |
Výška (mm) | 1457 |
Rozvor (mm) | 2513 |
Rozchod vpředu (mm) | 1513 |
Rozchod vzadu (mm) | 1494 |
Objem zav. prostoru (l) | 270 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1483 |
Nosnost (kg) | 435 |
Rozměr pneu vpředu | 225/45 R17 |
Rozměr pneu vzadu | 225/45 R17 |