Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra: Oslavy výročí na Retro Classics 2011

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Německý výrobce autobusů v letošním roce slaví 60 let od prvního použití jména Setra a 100 let od vyrobení prvního autobusu.

Setra na letošní Retro Classics 2011 probíhající ve Stuttgartu od 11. do 13. března představí v hale číslo osm své čtyři historické autobusy z let 1911 až 1976. Tyto vozy budou připomínat významná výročí značky.

První autobus společnosti Kässbohrer, z níž se vyvinula Setra, vyrazil na silnice 11. února 1911 a letos tedy oslaví 100. výročí. Značka Setra, slavící 60. výročí, se poprvé objevila v roce 1951 a je zkratkou ze selbsttragend, označujícího samonosnou nadstavbu, která byla použita poprvé v historii autobusů u modelu S8.

Kässbohrer vyrobil svůj první autobus na počátku roku 1911 na podvozku nákladního automobilu Saurer s čtyřválcovým motorem o výkonu 22 kW. Poprvé v historii německých užitkových vozů seděl řidič v uzavřené kabině. Dřevěná karoserie nabízela prostor 18 sedícím a 10 stojícím cestujícím.

Tento autobus byl určen pro první městskou autobusou linku v Ulmu, jejíž provoz byl zahájen v únoru 1911. Přepravní společnost, jejímž partnerem byl Karl Kässbohrer, byla založena speciálně pro tuto příležitost a Kässbohrer do ní přispěl svým prvním autobusem.

Na Retro Classics 2011 bude vystavena plně funkční replika prvního autobusu Kässbohrer, která je stejně jako originál postavena na podvozku Saurer. K pohonu repliky slouží čtyřválec s výkonem 29 kW.

Druhým zástupcem původního jména Kässbohrer je autobus na podvozku nákladního vozu Opel Blitz. Ten byl ve své době mezi výrobci autobusů velmi oblíbený. Tento vůz je vybaven šestiválcovým motorem o výkonu 46 kW. K typickým doplňkům autobusů padesátých let patří přívěs na zavazadla, který kompenzuje nedostatek úložných prostorů přímo v autobusu.

Hlavní hvězdou se ve Stuttgartu stane první Setra z roku 1951 s číslem šasi -001. Tento autobus měl premiéru na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1951 a jako první se může pochlubit samonosnou karoserií.

Setra S8 se v roce 1951 stala prvním sériovým autobusem, jehož základem nebylo šasi nákladního vozu. K novinkám v konstrukci tohoto autobusu patřilo i umístění zavazadlových prostorů pod podlahou kabiny a motor za zadní nápravou. V případě vozu vystaveného před šedesáti lety ve Frankfurtu sloužil k pohonu šestiválec Henschel o výkonu 74 kW spolupracující s plně synchronizovanou pětistupňovou manuální převodovkou ZF.

Čtvrtým autobusem společnosti Setra vystaveným na Retro Classics 2011 se stane model S 215 HD z roku 1976, který je prototypem řady 200. Tento autobus byl jako první zástupce své značky vybaven systémem ventilace, který přiváděl čerstvý vzduch k jednotlivým sedadlům po celé délce interiéru.

K pohonu tohoto konkrétního autobusu slouží vidlicový desetiválec Mercedes-Benz OM 403 o výkonu 235 kW. Kromě motorů Mercedes-Benz byly autobusy řady 200 nabízeny i s motory MAN. Velmi brzy se ovšem podíl motorů Mercedes-Benz rozrostl na téměř 90 procent a díky tomu se z výrobce autobusů stal jeden z největších odběratelů motorů této značky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
3. 2. 2011 13:00
Re: krása
Tuto Setru mám spojenou s jednou z nejhorších cest v mým životě. Autobus neměl otevírací okýnka ani klimatizaci, takže jediná možnost regulace teploty byla topením. Asi 100x za noc jsme hlásili že buď mrzneme nebo se dusíme horkem.
Avatar - euro89
2. 2. 2011 22:23
krása
Tou Setrou ze 70. letech jsem jednou jel jako malej v Řecku, tam těhle Seter a ještě těch starejch Mercedesů (ty co měli zadní světla podobný s řadou W123) dřív jezdilo dost. Škoda, že dnešní nároky na bezpečnost a komfort pro turisty tyhle kousky vyřadil, já bych se v takovym starym autobuse projel hned :-)