Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell Track Lab: Pojízdná laboratoř pro analýzu paliva a maziv

Diskuze (3)
V rámci akce Ferrari Racing Days jsme navštívili kamión Shell Track Lab, kde se při závodech provádí analýza používaných paliv a maziv.

Shell úzce spolupracuje s Ferrari ve Formuli 1 i dalších soutěžích. Základem všech závodních paliv je 100oktanový benzin V-Power Racing (ve vytrvalostních závodech Le Mans je to V-Power Diesel používaný Audi). Ferrari 430 Challenge jezdí přímo na V-Power, monoposty Formule 1 mají palivo vyvinuté na míru požadavkům konstruktérů a jezdců. Speciální paliva se ale liší jen v detailech, i formule je schopna provozu na V-Power Racing. Celkem má Shell pro potřeby Ferrari vyčleněno kolem 50 zaměstnanců.

Během závodního víkendu se v laboratoři průběžně testují vzorky paliva a maziv, průměrně laboratoří projde zhruba 40 vzorků. U paliva se především ověřuje, zda dosahuje požadovaných vlastností a zda vyhovuje profilu schválenému FIA. Automobilová federace může kdykoliv během víkendu odebrat vlastní vzorek a podrobit ho analýze. V případě odchylek pak hrozí diskvalifikace týmu.

Maziva se testují mimo jiné na přítomnost deseti kovů. Z jejich množství v oleji inženýři usuzují stav a opotřebení motoru a dalších agregátů.

Jak probíhá vývoj paliva pro Formuli 1

Palivo pro Formuli 1 týmu Ferrari je vytvořeno na bázi Shell V-Power a je vyvíjeno v rámci požadavků FIA na chemické a fyzikální vlastnosti. Pravidla také určují například podíl bioložky, zakázané příměsi apod. Podle požadavků Ferrari Shell pomocí počítačových simulací upraví složení paliva. Následuje motorový test a pokud nové palivo vyhoví původním požadavkům, je odzkoušeno přímo v monopostu.

Na jednu sezónu Shell s ohledem na rozdílné podmínky na okruzích vytváří různé typy paliv. Přesný počet je utajován, je jich více než jeden a méně než deset. Pro jeden závodní víkend je ale z technických důvodů možné použít jen jeden typ paliva. V případě změny by totiž bylo nutné vyčistit celou palivovou soustavu, jinak dojde k promíchání benzinu a změně jeho vlastností.

Poznatky získané při vývoji závodních paliv se následně přenášejí i do oblasti produkčních aut. Jedním z hlavních požadavků FIA je, aby paliva pro závodní vozy představovala budoucí generaci paliv pro běžné automobily.

Inženýři se také zaměřují na vývoj benzinu nazvaného Historic Racing Fuel. Ten je určen pro závody historických vozů, které zpravidla vyžadují olovnatý benzin. Použití olova je v dnešní době i pro závody zakázáno, do paliva pro veterány je tak nutné přidávat příměsi, které navzdory tomu zaručí optimální chování motoru.

Diskuze (3)
Avatar - saldy
8. 9. 2009 11:59
laborka
Takovouhle laboratoř by český čerpačky potřebovaly jako prase drbání. Některý čerpačky ale mají tzv.pečeť kvality takže si platí za kontroly ale v tomhle zkorumpovanym státě to nemusí nic znamenat.
7. 9. 2009 14:09
Test
Takisto som cakal, ze clanok bude o tom ako vedenie Shell posiela nahodne kontroly pc vybratym cs s pojazdnym labakom.
A k tomu netreba vela... Test kvapalinovou chromatografiou ( vid obr. ) nieje v dnesnej dobe problem...
7. 9. 2009 11:34
kontrola cerpacich stanic
Uz som si myslel, ze si Shell snazi napravit povest s nekvalitnou naftou a posiela tento kamion po republike na kontrolu svojich francisigov. Marna nadej