Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

Michal Fokt
Diskuze (122)
S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?

Dostali jsme pozvání zúčastnit se dealerského školení prodejců Bridgestone, zahrnující jak teoretickou, tak praktickou část za volantem vozů, obutých do plášťů japonské značky. Ta je už od roku 1989 největším výrobcem pneumatik na světě a po celém světě zaměstnává 144 tisíc lidí. Zakládá si na image inovativní japonské firmy s těsným napojením na motorsport. V té souvislosti určitě stojí za zmínku, že Bridgestone působil ve formuli 1 dlouhých 12 let a přestože poslední sezonou byla ta 2010, inženýři stále ještě analyzují získaná data.

Ale pojďme už k informacím, které by vám mohly být užitečné. Bridgestone se zaměřil na víceméně tři témata, která doložil praktickými zkouškami. Tou první je tlak v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách

V zásadě mohou nastat jen tři situace – buď jsou pneumatiky podhuštěné, přehuštěné nebo s optimálním tlakem. Začněme s tím optimem. Ideální tlak v pneumatikách je ten, který pro dané vozidlo uvádí výrobce a přináší samá pozitiva – styčná plocha běhounu má optimální velikost a tvar, takže zajišťuje nejlepší možné jízdní vlastnosti a současně i rovnoměrné opotřebení, čímž prodlužuje životnost gum. Výrobce udává správný tlak pro auto, obsazené pouze řidičem a pro plně obsazené, podle toho, jak je využíváno, se lze pochopitelně v daném intervalu pohybovat.

Pokud je pneumatika podhuštěná, opírá se nadměrně o vnější část běhounu a bočnice se deformují, což zhoršuje stabilitu a jízdní vlastnosti auta. Ale k tomu patrně nedochází úmyslně, je to následek zanedbávané údržby.

V případě přefouknutých pneumatik je to trošku něco jiného. Nezřídka se stává, že s přehuštěnými pneumatikami opouští auto pneuservis s tím, že se o to alespoň nebude nutné nějaký čas starat a díky zmenšení styčné plochy auto bude mít menší spotřebu. Obojí je sice pravda, ale za této situace dochází k nadměrnému opotřebení středu běhounu a tím se citelně snižuje životnost plášťů. Pár desetikorun za ušetřený benzin se tedy může v dlouhodobějším horizontu ošklivě nevyplatit. Nemluvě o tom, že dojde k dramatickému zhoršení přilnavosti.

To jsem ověřil při testu brzdné dráhy, kdy jsem se rozjel na rychlost 80 km/h a poté na daném místě prudce zabrzdil se správně nafoukanými gumami a následně s autem s přefouknutými plášti. Rozdíl činil zhruba 3,5 metru!

Použití sjetých pneumatik

Dalším tématem bylo použití více ojetých pneumatik. Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra.

I toto bylo možné prakticky vyzkoušet. Tedy tak trochu, pokusnými králíky byly leony s nevypínatelnou stabilizací, které se s nástrahami obutí a mokrého asfaltu popasovaly se ctí ve všech případech, nicméně zatímco při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly, u auta s ojetými gumami vzadu byla cítit větší nervozita zádě. Fajfka, opět potvrzeno.

Mohu tedy jen doporučit – zapomeňte na to co jste si možná mysleli nebo co se za dlouhá léta stalo zvykem a dávejte více ojeté gumy na předek. Sice budete muset do servisu kvůli jedné nápravě dřív, ale za tu jistotu to určitě stojí.

Za připomenutí také stojí nutnost včas sjeté pneumatiky vyměnit. Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy.

Ecopia – jezděte levněji a zeleněji

Bridgestone si také přihřál svou „ekopolívčičku“ jménem Ecopia. Jedná se o pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A pokud na nějakou ekologii zvysoka kašlete, mohlo by vás alespoň zajímat, že je plášť navržený, aby měl co nejmenší valivý odpor. Pochopitelně s důrazem na to, aby byly co nejméně ovlivněny ostatní vlastnosti obutí. A kde je nízký valivý odpor, tam je menší spotřeba paliva a v kombinaci s tvrdší směsí též delší životnost pneumatiky.

Že dojede Ecopia EP150 dál, jsme vyzkoušeli jednoduchým testem, kdy dvě auta sjela vlastní vahou z nízké rampy, jedno se zmíněným obutím, druhé s pneumatikami Bridgestone B250. To sice není zrovna top produkt značky, rozdíl v ujeté vzdálenosti byl ovšem několik délek auta, jak můžete vidět ve fotogalerii. Teoreticky může ecopia prý snížit spotřebu až o 5,7 %. Ale v zásadě je každá ušetřená koruna dobré a pořízení takovýchto plášťů se jeví jako docela chytrý způsob, jak provoz auta trochu zlevnit.

Firestone Destination Winter

Závěrem tu máme ještě jednu novinku v nabídce mainstreamové značky Firestone, která Japoncům patří od roku 1989. Jedná se o zimní plášť, určený pro kompaktní SUV, využívající 16“ a 17“ kola s pneumatikami o šířce 215-235 mm a s profilovým číslem 55-70. To pokrývá naprostou většinu trhu, tvořenou auty jako je Nissan Qashqai, Honda CR-V nebo VW Tiguan.

Výrobce slibuje zejména vynikající brzdnou dráhu na mokré vozovce a jízdní komfort, což zajišťují široké drážky pro odvod vody, více záběrových hran v ramenní části běhounu a nová siliková směs Nano Pro Tech. S ohledem na to, že v Bělé pod Bezdězem panovaly teploty přes 30 stupňů, Bridgestone se logicky a moudře nepokoušel nám nechat novou gumu osahat jinak, než na stojanu, potvrdit nebo vyvrátit její kvality tedy nemohu, ale určitě je dobré vědět, že až se začnete poohlížet po zimních gumách, budete mít výběr zase o něco těžší… nebo naopak snazší, pokud jste na japonské know-how „zatížení“.

Michal Fokt
Diskuze (122)
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:15
Re: co je to za báchorky?
zadní náprava je to co drží směr a udává stabilitu.... to je ta fyzika
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:13
Re: Blabol...
ucel je takovy, ze je mnohem bezpecnejsi se srazit celne (auta jsou an to konstruovane), nez jako Experti bokem....

Korekce jdou pri rizeni vzdy delat. Ale to tak kdyz jede 30kmh a siroko daleko nikdo. Vetsinou kdyz jedes rychle a dojde k nedotacivemu nebo hur pretacvemu smyku, NIC nestihnes v provozu udelat....

Ale zase "experti" ..... Takze filtrujte ty rady a odborne kecy radoby expertu a umelcu s volantem.... Ono kazda zima je jich plny prikop...

Z hlediska obecne bezpecnosti, je lepsi davat zdravejsi gumu na zadni napravu... neni to ovsem dogma. Nybrz doporuceni a takove auto se skutecne lepe ovlada.... to Experti co takto nejezdi samozrejme nevi

jejich ja si myslim je nejhorsi JED a NAKAZA diskuznich for.
Avatar - Kuban
26. 9. 2016 14:07
Re: 50 na 50
evidentne tady mame tu cest s expertem.

Az budes zatacet, jsem zvedavy jak zadni naprava pojede v tech tvych suchych kolejich... Jsem zvedavy az ti foukne vitr do *... Sem zvedavy az te nekdo stouchne do *.. Jsem zvedavy az pribrzdis v zatacce.

Ja vlastne na to ani nejsem zvedavy.... Vidam to prakticky kazdou zimu..... Experti
22. 9. 2016 18:56
Re: 50 na 50
přesně tak... Každý si snad dovede představit, jak vypadá ta stopa 2,5-3 metru za předním kolem (kde zhruba se nachází to zadní), když se i v hustém lijáku na silnici viditelně udrží "vysušené" stopy desítky metrů.

Prosté pozorování.

na Michalapneu:
Chápu, že na bávo dáváš lepší dozadu, protože je tam ta hnaná náprava více sjíždí a jde tu celkově o životnost, ale jinak na brzdění na vodě a i celkovou ovladatelnost na vodě prostě potřebuješ mít hlubší vzorek vpředu.
22. 9. 2016 17:33
Re: kuny 23:26 má na 100% pravdu
No jo, ale co u čtyřkolky ?? 8-s