Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 450/Felicia – Padesátiletá kráska

Karel Haas

Škoda 450 (později dostala jméno Felicia), je jedna z nejhezčích škodovek celé historie. Přesto, že od zahájení výroby uteklo již 50 let, setkáváme se s ní dodnes na silnicích a jejich majitelé jsou na ni právem hrdí.

Když se v roce 1955 začal sériově vyrábět model Škoda 440, napadlo konstruktéry z pobočky mladoboleslavské automobilky v Kvasinách, že by otevřený sportovní vůz, postavený na podvozku Š 440, mohl být na západních trzích úspěšný a přinést tolik potřebné devizy. Vývoj vozu byl velmi rychlý, takže už na brněnském veletrhu v roce 1956 byl vystaven prototyp s padesátikoňovým čtyřválcovým motorem, takže nový vůz dostal analogicky s typem 440 označení Škoda 450.

Současně s prototypem z AZNP Mladá Boleslav byl v Brně vystaven prototyp z Karosy ve Vysokém Mýtě (dříve to byla karosárna Josefa Sodomky), postavený rovněž na podvozku z typu Š 440, měl ale sklolaminátovou karoserii. Lehká karoserie byla složena ze sedmi dílů a vyrobena ve spolupráci s národním podnikem Kovona Karviná, který již měl s tímto materiálem zkušenosti. Pro pohledný dvoudveřový kabriolet 2+2 délky 4070 mm byla vyrobena i odnímatelná laminátová střecha (hardtop), bohatě prosklená organickým sklem. Prototyp z Karosy se zúčastnil několika domácích sportovních podniků. Na rozdíl od tovární Škody 450 ale k sériové výrobě nedošlo.

kabriolet skoda kabriolet skoda
 

Škoda 450 jde do výroby

V pobočném závodě AZNP Škoda v Kvasinách se v květnu 1958 začala sériově vyrábět Škoda 450 (typ 984) s otevřenou karoserií 2+2 (zadní sedadla byla opravdu jen nouzová). Výroba se rozbíhala současně s typem Š 1201 (jeho výroba skončila koncem roku 1958). S typem Š 440 měla Škoda 450 společný podvozek a motor s rozvodem OHV stejného objemu 1089 cm3. Pro kabriolet Š 450 byl ale osazen dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb, motor dostal nové sací potrubí, průměr sacích ventilů se zvětšil o 1 mm a kompresní poměr se díky deflektorům na pístech zvětšil na 8,4:1. Výkon se těmito úpravami podařilo zvýšit na 36,8 kW (50 k) při 5500 ot/min a točivý moment na 74,5 Nm při 3500 ot/min. Přesto se nejednalo o žádný vyloženě sportovní automobil, na našem hubeném trhu to byla ale opravdová bomba. Vzhledem k nízké pohotovostní hmotnosti kolem 900 kg stačil motor na dosažení maximální rychlosti těsně pod 130 km/h.

Karoserie Škody 450 byla povedená, i po padesáti letech se dá označit za velmi pohlednou. Oválná maska chladiče s výraznou mřížkou vypadala na výsost sportovně a pozadu nezůstávala ani dlouhá nízká záď s velkým víkem zavazadlového prostoru (prototyp převzal tvar zádě z typu Š 440). Čelní okno, výrazně zaoblené do stran, mělo silný chromovaný rám. Vůz měl plátěnou stahovací střechu, zakotvenou v rámu předního skla. Brzy po zahájení výroby se začala dodávat i odnímatelná laminátová střecha (obě střechy byly zaměnitelné). Laminátová střecha se zpočátku vyráběla technologií spočívající v postupném vrstvení textilie a pryskyřice, která se neosvědčila. Novější technologie používala nástřik směsi sklolaminátových vláken s plnivem do formy. S bíle nalakovanou laminátovou střechou to čtyřistapadesátce opravdu slušelo. Při jízdě bez střechy se dala vysunout boční okna, takže cestující byli o trochu více chráněni před větrem. Jednoduchá přístrojová deska měla před volantem tři kruhové přístroje (větší rychloměr byl uprostřed) a před spolujezdcem malou odkládací skříňku s víkem.

kabriolet skoda kabriolet skoda
 

Šťastná Felicia

V roce 1959 došlo k modernizaci typů Škoda 440/445/450, spočívající především v nové přední nápravě. Původní nápravu s příčným listovým perem nahradila lichoběžníková náprava se spirálovými pružinami, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. K dalším drobnějším změnám patřila instalace přetlakové zátky chladicího systému, rekonstruovaná převodová skříň s řadicí pákou na sloupku řízení a listové pero zadní nápravy s progresivním účinkem. Změny byly považovány za natolik významné, že došlo k přejmenování všech typů. Škoda 440 se stala Octavií, Š 445 Octavií Super a naše Škoda 450 dostala krásné jméno Felicia, odvozené od latinského slova felicitas, což znamená štěstí. Interní typové označení Felicie se změnilo na 994.

kabriolet skoda kabriolet skoda
 

Další modernizace se Felicia dočkala v roce 1961, kdy karoserie všech tří typů dostaly atraktivní ploutvičky na zadních blatnících, do kterých byly vsazeny větší koncové svítilny. Další změnou byla nová maska chladiče s utopenou mřížkou, složenou z malých obdélníků. Ty se později změnily na čtverečky. Ještě v roce 1961 se nabídka rozšířila o model Felicia Super (typ 996) s motorem o obsahu 1221 cm3 (vrtání 72 mm, zdvih 75 mm), jehož výkon stoupl na 40,5 kW (55 k) při 5100 ot/min.

kabriolet skoda kabriolet skoda
 

Zájem o Felicie na západoevropském trhu převyšoval kapacitní možnosti závodu a proto se jich na náš trh dostalo jen omezené množství. Ze závodu v Kvasinách vyjelo celkem 1 010 kusů typu 450 a 14 863 kusů modelu Felicia a Felicia Super. Jméno Felicia použila mladoboleslavská automobilka ještě jednou u čtyřdveřového typu s předním pohonem, vyráběným v letech 1994 – 2001. Ta první Felda bude ale v automobilové historii určitě zapsána tučnějším písmem.

Karel Haas