Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto bude vyrábět převodovku MQ100 pro New Small Family

Ondřej Láník
Diskuze (11)
Závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi získal v koncernovém výběrovém řízení zakázku na výrobu nových převodovek pro rodinu nových koncernových miniautomobilů.

Společnost do rozšíření výroby investuje přes 1,5 miliardy korun. Automobilka tak vytvoří 270 nových pracovních míst. Výrobní kapacita nových převodovek bude činit 1000 kusů denně. Škoda Auto k tomuto projektu podala na agenturu pro rozvoj a podnikání CzechInvest žádost o investiční pobídku.

Škoda Auto v této chvíli produkuje převodovku s označením MQ 200, která je konstruována pro motory s točivým momentem do 200 Nm. Nová převodovka ponese označení MQ 100 a bude určena pro benzinové motory s točivým momentem do 120 Nm. Tato kompaktní převodovka obsahuje o jednu pětinu méně dílů, než v současnosti vyráběná převodovka, což s sebou přináší výrazné úspory hmotnosti.

„Nasazení počítáme nejprve do malého rodinného vozu s možností později umístit převodovku do dalších modelů naší značky a dalších malých vozů vyráběných v rámci koncernu Volkswagen. Zahájení výroby je plánováno na konec roku 2010,“ uvedl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Kontrakt na výrobu miniautomobilů řady New Small Family (podivně překládáno jako malý rodinný vůz) získal bratislavský závod Volkswagenu, v interním výběrovém řízení se o zakázku ucházela také Škoda.

Vzhledem k naznačeným parametrům by se nové převodovky mohl dočkat také některý větší model skupiny VW. V tuto chvíli se do limitu 120 Nm vejdou všechny zážehové tříválcové motorizace v portfoliích Škody, SEATu i Volkswagenu. Zatímco výroba motorů loni ve Škodě Auto klesla (na 270 tisíc ks), výroba převodovek vzrostla na rekordní úroveň 538 tisíc ks.

Výroba agregátů ve Škoda Auto, a.s.
-2005200620072008
Motor 1,2 l301 796282 564306 783270 875
Převodovka MQ 200407 093457 314519 135538 069

Rozšíření výroby převodovek přichází během jubilea tří milionů převodovek vyrobených v novodobé historii mladoboleslavské motorárny.

Zavedení šrotovného v některých evropských zemích a s ní rostoucí zájem o malé vozy s nízkoobjemovými motory vede v době celosvětové hospodářské krize paradoxně k nárůstu produkce výroby agregátů ve Škodě Auto, která se na menší motorizace specializuje.

Ondřej Láník
Diskuze (11)
22. 5. 2009 10:17
Re: Ach jo,
Po 250 tisících se dnešní auta nerozpadnou ani zdaleka, tohle platilo tak u starých Škodovek 120. Dneska máš na bazarech i menší auta stočený z víc jak 300 tisíc na 120 a lidi je vesele kupují. A potom se strašně diví že u tak málo jetýho auta musí kupovat třeba tu novou převodovku...
21. 5. 2009 23:07
Re: Ach jo,
To, že se bude nová převodovka jmenovat MQ120, znamená, že jmenovitý moment, který je převodovka schopná přenášet je 120Nm. Ovšem maximální může být třeba 200Nm.
Ono jedna věc je převodovku správně dimenzovat, což je práce konstruktéra. Ale její životnost ovlivňují a další kroky, které vedou k její fyzické realizaci. Je to technologie výroby. Všechny komponenty musí splňovat požadavky, které konstruktér předepsal (tj.materiálové vlastnosti, tolerance, montáž atd.). Dále musí převodovku někdo smontovat. Tím se vnášejí další a další chyby. A nakonec posledním faktorem, který ovlivňuje životnost je sám uživatel.
21. 5. 2009 22:52
Re: Ach jo,
Jako kterýkoliv jiných součástek? A kolik převodovek ti vlastně odešlo, že se tak často porouchávají?
To, že převodovka přestane těsnit a uniká z ní olej, nebo se maximálně unaví táhla řazení, to je celkem běžná porucha. Ale, že bys u převodovky musel měnit ložiska, hřídele, ozubená kola, synchronizaci, řadící vidlice? To asi dost těžko.
Jak říkám, běžné manuální převodovky vydrží s přehledem 250tis km (běžná životnost dnes navrhovaných vozů). Ale po takové porci km se dříve rozpadne auto, než přestane fungovat převodovka.
21. 5. 2009 21:39
Re: Ach jo,
Soráč ale ty si asi poriadna naivka.
Podľa teba servisy zívajú prázdnotou veď automobilky všetko konštruujú perfektne s poriadnou rezervou >:D
21. 5. 2009 21:38
Re: Ach jo,
Tak manuálna prevodovka vydrží veky? Ako ktorá >:D
Myslím že poruchovosť prevodoviek ja zhruba rovnaká ako u iných súčiastok.
Ak sa doteraz používali prevodovky konštruované pre vyššie zaťaženie, tak nasadenie týchto nových, ktoré len tesne presahujú v praxi dosahované zaťaženie určite ich životnosť a spoľahlicosť zníži.