Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Citigo G-Tec – Za korunu na kilometr? Bez problémů!

Jan Mička Jan Mička 1. 2. 2017
34
95
Zobrazit náhledy (34)
Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo Škoda Citigo
Nejmenší škodovka loni prošla malou modernizací. Vyzkoušeli jsme verzi G-Tec na stlačený zemní plyn, která se chlubí snovými náklady na ujetý kilometr.


Design, interiér


Devětadvacátého listopadu loňského roku tomu bylo pět let od zahájení prodeje Škody Citigo, nejmenšího modelu mladoboleslavské značky, předškolní věk by ale vozu asi tipoval jenom málokdo. Jednoduché vnější tvary nestárnou a barevných kombinací laku karoserie, litých kol a dekorační lišty v interiéru je tolik, že si v konfigurátoru při troše štěstí vytvoříte světový unikát. Avšak nemyslete si, že citigo v průběhu let neprodělalo vůbec žádné změny. V rámci modelové péče, která pravidelně připadá na přelom května a června, jich naopak bylo docela dost.

Tak kupříkladu modelový rok 2014 – citigo dostalo paměť pro navrácení předního sedadla do původní polohy po jeho překlopení vpřed (u třídveřové verze) nebo sklopné opěradlo spolujezdce. O rok později přišla verze Monte Carlo, kontrola tlaku v pneumatikách, tlačítko pro elektrické ovládání okna spolujezdce také na dveřích řidiče, nebo kvalitnější sound systém. Rok poté to bylo diodové denní svícení v nárazníku nebo světlo v zavazadelníku. Změny pro modelový rok 2017 však byly zdaleka největší.

Tak namátkou: dvouparabolové přední světlomety s integrovaným denním svícením, dvoubarevná karoserie, sportovní paket, nový design litých kol, automatická klimatizace, přepracovaná středová konzola, držák na mobilní telefony nebo deštník pod sedadlem spolujezdce. To je poměrně dost změn na to, že by měl vůz v letošním roce dostat facelift. Myslelo se i na takovou maličkost, jakou je zavěšení zadního plata na šňůrkách. To dosud chybělo a plato jste museli před nakládáním větších předmětů do zavazadelníku přizvednout manuálně. A asi nejsem sám, kdo jej pak zapomínal položit do původní polohy a zcela si tak zastínil výhled zadním oknem…

V hlavní roli hravost

Městská miniauta nesmí budit strach, musí být roztomilá a přinášet radost nejenom jejich řidičům, ale také kolemjdoucích. Vždyť i vy se jistě čas od času pousmějete, když na silnici potkáte Smart Fortwo v hravých barvách, nejnovější Renault Twingo nebo kolínská trojčata. Nejinak je tomu i u Škody Citigo, která sice do našeho testu přijela v serióznějším provedení, ale rozhodně nezapadala v davu. Obzvláště, když byl uvnitř nasoukaný 190 centimetrů vysoký a přes metrák vážící řidič, kterého si asi nepředstavíte jako typického majitele takového vozu.

I když, nasoukaný není zrovna to správné slovo. Už i původní Mini uvezlo čtyři cestující, a to na délku měřilo jenom něco málo přes tři metry, tak proč by to nemělo jít u nejmenší škodovky? Citigo je samozřejmě o dost delší, měří 3563 milimetrů, ani tak ale prostorem neplýtvá a díky kolům v rozích karoserie pohodlně pojme dva dospělé cestující a dvě odrostlejší děti. V podélném směru jsem neměl problém ani se svými 190 centimetry výšky, do šířky je to už ale horší. Dva robustnější chlapi se vpředu budou chtě nechtě dotýkat lokty, s tím se ale u aut této velikosti musí počítat.

Do našeho testu dorazila verze G-Tec, která vedle benzinu spaluje také zemní plyn, tovární přestavba se však neobešla bez kompromisů. Objem zavazadelníku se zmenšil z 251 na 213 litrů a po sklopení zadních opěradel dostanete u pětidveřového provedení 921 litrů (o 38 litrů méně než u běžné verze), to vše kvůli zástavbě tlakových nádob. Ty jsou celkem dvě – jedna zaplnila prostor pro rezervní kolo, druhá se vmáčkla vedle nádrže na benzin. Tlakové nádoby dohromady pojmou 11 kilogramů stlačeného plynu, desetilitrová nádrž na benzin (běžné verze mají 35 litrů) pak slouží jako taková rezerva pro dojezd k plnicí stanici CNG. Obě plnicí hradla najdete pod klasickým víčkem nádrže, takže žádná věda.

skoda cng testy minivozy skoda cng testy minivozy
 

Variantu na zemí plyn zvenku poznáte podle dvou indicií. Jednak na ní upozorňuje plaketa s nápisem G-Tec, kterou známe i z octavie, ale také kryt tlakové nádoby zřetelně „vykukující“ zpod zadního nárazníku. Uvnitř je to pak jasné na první pohled – palivoměr má oddělené stupnice pro stav plynu a benzinu, mezi kterými podle potřeby přeskakuje jednoduchá ručička. V menu palubního počítače pak najdete předpokládané dojezdy na obě paliva, zejména po přepnutí na benzin však čekejte rychlejší posun ručičky směrem k nule. Desetilitrová nádrž je holt desetilitrová nádrž…

Změny spojené s modelovou péčí jsou nejvýraznější na přístrojové desce. Pryč je přemíra matných plastů, kvůli kterým kokpit působil trochu fádně. Automatická klimatizace má elegantní panel, líbí se mi i menu rádia Swing s pětipalcovým displejem, a z nabídky zmizela odnímatelná navigace Move&Fun, kterou nahradil zmíněný držák na telefon (od linie Ambition za 2500 Kč). Pak si už si jenom stačí do vašeho smartphonu stáhnout aplikaci Move&Fun a máte k dispozici všechny informace co doposud – od jízdních dat, přes hudební playlisty až po navigaci TomTom.

Motor, jízdní vlastnosti


Plynová raketka

Zatímco koncernový sourozenec Volkswagen Up! má v nabídce i litrové TSI, Škoda Citigo si musí vystačit se známým tříválcovým MPI. Plynová verze je co do výkonu zlatým středem nabídky, protože v 6200 otáčkách produkuje kulatých 50 kW (standardní verze mají 44 a 55 kW), točivý moment má však ze všech tří variant motoru nejnižší – pouze 90 N.m namísto obvyklých pětadevadesáti. Charakteristickou kadenci motor nezapře, volnoběh je hrubší a neobejde se bez vibrací, při jízdě se však situace zlepší. Tříválec je najednou o poznání kultivovanější a posádku neruší ani ve vyšších otáčkách.

Na rozdíl od Octavie G-Tec, která používá přímovstřikovou čtrnáctistovku, zde máme nepřímé vstřikování, díky kterému odpadá nutnost chladit vstřikovače občasným přistříknutím benzinu do spalovacích prostor i v době, kdy motor pracuje čistě na plyn. Zkrátka pokud jedete na plyn, jsou zapojeny plynové „vstřikovače“ a pokud na benzin… však vy víte.

Ani toto řešení se nicméně neobešlo bez ústupků. Zatímco u větší octavie mnohdy poznáte přepnutí mezi oběma palivy pouze podle piktogramu v přístrojovém štítu, u citigo je o dost citelnější, i když dochází k přechodu z jednoho paliva na druhé postupně u každého z válců. Vůbec nejhorší situace nastává při přepnutí paliv v době, kdy naplno přidáváte například při předjíždění. I to se vám může snadno stát. Auto silně cukne a připadáte si v něm trochu jako ve favoritu na LPG.

skoda cng testy minivozy skoda cng testy minivozy
 

Pravdou nicméně zůstává, že vibrace na volnoběh a občasné cukání při přepínání paliv jsou asi jediné neduhy, které mohu pohonné jednotce vytknout. Dynamika je úměrná výkonu, točivému momentu a hmotnosti vozu (G-Tec je o 102 kg těžší než běžné verze), zápal a chuť ve středních otáčkách však nejmenší plynové škodovce upřít nelze. Bavíme se samozřejmě o městském provozu, ve kterém se s autem téměř všude vejdete, perfektně se s ním manévruje a je z něj skvělý výhled do stran. Připouštím, že devadesátikoňové turbo z Volkswagenu Up! by škodovce slušelo více, s tím byste však nejezdili za méně než korunu na ujetý kilometr.

Bez větších obtíží jsem jezdil za 4 kg/100 km, což vzhledem k objemu tlakových nádrží značí téměř třísetkilometrový dojezd na jedno natankování plynu. CNG u našich plnicích stanic příliš nezdražuje, i v Praze jej můžete sehnat za necelých 25 Kč/kg, což jednoduchou matematikou vychází na zmíněnou korunu na ujetý kilometr. Zajímavostí je nicméně fakt, že se spotřeba až tak neliší od plynové octavie. S tou jsem se při dálkových přesunech dostal klidně na 3,6 kg/100 km, zatímco citigo bylo při stejném režimu úspornější asi jenom o tři deka. Musí se mu holt více šlapat na krk, jinak sváteční řidiče, traktory a podobné brzdy provozu, prostě nepředjedete.

Po přepnutí na benzin jsem nezaregistroval citelnější rozdíly v dynamice, vždy bylo dobré se držet okolo středního pásma otáček, náklady na ujetý kilometr pak ale pochopitelně vzrostou. Většinou jsem jezdil asi za zhruba 4,5 l/100 km, případně za šest litrů s delšími přejezdy po dálnici. Výhodou motoru jsou chlazené výfukové svody, takže pod větší zátěží tolik nevzroste spotřeba jako u 1.2 HTP, které muselo obohacovat směs z důvodu chlazení katalyzátoru. Jezdit se spotřebou vyšší než 7 l/100 km moc nejde, leda byste auto drtili na maximum, nebo jezdili stylem brzda-plyn mezi městskými semafory.

Malé městské automobily mám docela rád. Nemají tolik výkonu, abyste je zákonitě vyklopili v první zatáčce, a každé dynamičtější svezení si musíte hezky zasloužit. Připouštím, že u verze G-Tec, která má o více než tři sekundy horší zrychlení na stovku než litrové MPI s pětapadesáti kilowatty, je trochu bláhové hovořit o sportovnosti, i přesto jsem si však chvíle za volantem docela užíval.

skoda cng testy minivozy skoda cng testy minivozy
 

Předně je tady totiž až nebývale komfortní podvozek, který bych u podobně střižené krabičky na kolech asi nečekal, a s ním související náklony karoserie v zatáčkách. U větších aut, ve kterých vás od případných problémů dělí pořádná masa plechu, to není až tak znát, tady jste ale neustále ve středu dění a máte intenzivnější zážitek i v relativně skromných rychlostech. Dobrý dojem z jízdy kazí jenom méně přesná manuální převodovka MQ100 a fakt, že na dynamice poznáte každého dalšího pasažéra navíc. Předjížděcí manévry si kolikrát musíte dobře rozmyslet.

Revírem tohoto vozu je samozřejmě město, ve kterém je téměř nezastavitelné. Nemá sice moc výkonu, deficit ale vynahrazuje mrštností a naprosto bezproblémovým ovládáním. Tedy pokud pominu tu páku manuální převodovky zadrhávající se ve své kulise. V rámci paketu Style Plus za 10.900 Kč dostanete mimo jiné i zadní parkovací senzory, z mého pohledu ale nejsou až tak potřeba. Díky téměř kolmé zádi a minimálním převisům karoserie vždy zaparkujete na první dobrou.

Závěr


Závěr

Škoda Citigo je už sice na trhu více než pět let a za tu dobu dozrála do „malého velkého" auta. Jednoduché tvary karoserie bez zbytečných stylistických příkras jsou snad věčné, jasným důkazem je ostatně fakt, že stačilo přidat denní svícení integrované do předních světlometů a vůz by v této generaci klidně vydržel na trhu ještě dalších pět let. Třeba se mu to podaří.

Modernizace je nejvíce znát v interiéru, který po stránce techniky hezky splynul s moderní dobou. Přenosné navigace jsou přežitek, dnes „jede“ všechno přes mobilní telefon, který dokáže do jisté míry nahradit i počítač. Snad jenom kdyby příplatek za držák telefonu nebyl tak vysoký – 2500 Kč za kus plastu je prostě docela dost. Navíc peníze rozhodně nebudete řešit naposledy…

Korunové náklady na ujetý kilometr (pokud započítáme opotřebení auta) vypadají lákavě, neobejdou se však bez prvotní investice. Zatímco nejzákladnější Škoda Citigo Active 1.0 MPI 44 kW vychází na 197.900 Kč, plynová verze stojí o 77.000 Kč více, a to u  miniauta obhájíte jenom velmi těžko. V době, kdy se průměrná cena benzinu pohybuje okolo 31 korun za litr, nepředstavuje o šest korun levnější kilogram plynu takovou úsporu, obzvláště když se jednotková spotřeba na každé z paliv téměř neliší (4 kila plynu vs. 4,5 litru benzinu). Z pohledu soukromého zákazníka vychází výhodněji běžná benzinová verze, u firem však může být situace jiná.

skoda cng testy minivozy skoda cng testy minivozy
 

Nejlevnější verze modelu197.900 Kč (1.0 MPI Active 3D/44 kW)
Základ s testovaným motorem274.900 Kč (1.0 MPI G-Tec Active 3D /50 kW)
Testovaný vůz bez příplatků317.900 Kč (1.0 MPI G-Tec Style 5D /50 kW)
Testovaný vůz s výbavou392.100 Kč (1.0 MPI G-Tec Style 5D /50 kW)

Plusy

  • Nestárnoucí design karoserie
  • Kvalitní materiály a zpracování interiéru
  • Nízké provozní náklady
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Méně přesné řazení
  • Výrazné výkyvy dynamiky v závislosti na obsazení
  • Cukání při přechodu u jednoho paliva na druhé

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Škoda Citigo G-Tec
Cena základní sestavy 317 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, dvoutónová houkačka, litá 14palcová kola, sada na opravu pneumatik, přední mlhovky, halogenové světlomety s diodovým denním svícením, tónovaná skla, zatmavené zadní svítilny, elektromechanický posilovač řízení, interiér se stříbrnou dekorační lištou, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělené zadní opěradlo, palubní počítač MFA, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, maxi DOT, klimatizace s vnitřní cirkulací vzduchu, rádio Blues s CD přehrávačem a další. Kč
Cena testované sestavy 392 100 Kč
Výbava testované sestavy Rádio Swing s USB, šesti reproduktory a Sound systémem (+14.000 Kč), držák na mobilní telefon (+2500 Kč), automatická klimatizace (+6000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+4800 Kč), metalíza (+10.300 Kč), elektricky ovládané střešní okno (+15.200 Kč), litá 15palcová kola (+3100 Kč), City Safe Drive a Rain and Light Assist (+7400 Kč), paket Style Plus – malý kožený paket, zadní parkovací senzory, Sunset (+10.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.3
Spotřeba CNG město/mimo/kombi (m3/100 km): 5.6 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 82
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 213 / 921
Objem nádrže (l): 10
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1031 / 414
Rozměr pneu: 185/55 R15
Škoda Citigo G-Tec
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3563
b) šířka (mm): 1645
c) výška (mm): 1478
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

MB63AMG
| 6. 2. 2017
Proč?

Protože poukázal na zcela mimózní způsob vyjadřování se tohoto serveru na adresu "das auto" a škodovek zejména?
Nevím... pořád jsem tomu nepřišel na chuť.
| 6. 2. 2017
:-)
Já se fakt nehádám... jen mi přijde, že u malýho auta CNG smysl nedává, právě proto, že cenový nárůst z důvodu technologie je velkej - a víceméně stejnej.

Akorát, že 40 tisíc na Pandě /Citi je prostě moc... a stejných 40 tisíc u oktávky nebo 500L už není tak hrozných - zejmona, když absolutní úspora na ujeteý kiloemtr je vyšší.

Takže hájím pro malá auta LPG. Když už chci šetřit.

Ale jinak je mi to jedno - už toho moc nenajezdím, takže to nemusím řešit. Normální benzin mi úplně vyhovuje.
Avatar - Lojza11
OSTUDNÁ mldka 200 barů METANu ?? Eletrika jezdí za 0,5 Kč/1k
| 5. 2. 2017
hm elektrika jezdi za 0.5kc/1km a cena vozu je trojnasobna. Kdyz budu jezdit se spotrebou 20litru benzinu na 100km, porad jeste na tom budu ekonomicky lepe.
Avatar - Lojza11
Nevím... pořád jsem tomu nepřišel na chuť.
| 5. 2. 2017
souhlas. Ja bych si koupil CNG pohon - tovarni, ale do vetsiho auta 6v a vykon nad 300koni.A dojezd minimalne 600km na nadrz, jenze to je asi sci fi. Kamarad ma citi go na cng v pizerce a auta najedou 120 000km rocne a pry slapou ,jako hodinky. :-)
OSTUDNÁ mldka 200 barů METANu ?? Eletrika jezdí za 0,5 Kč/1k
| 4. 2. 2017
Ked vyhorela garaz s autobusmi na plyn, nadrze na plyn boli to posledne, co ostalo kompletne.
Dakde sa snad este da najst k tomu clanok

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku