Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Combi 4x4

Tomáš Zajíček Tomáš Zajíček 5. 3. 1999 • 16:07
8
Zobrazit náhledy (8)
Škoda Škoda Škoda
Škoda Octavia Combi 4x4 je novinkou, která znamená další rozšíření modelové řady Škoda Auto v nižší střední třídě. Vůz s pohonem všech čtyř kol vychází z modelu Octavia Combi, přičemž v sobě spojuje výhody zvýšené bezpečnosti při jízdě po klasické...

Octavia Combi 4x4 oslovuje zákazníky se zvýšenými nároky na bezpečnost a komfort, kteří by tento vůz mohli používat k práci. Vůz je pochopitelně předurčen i pro využití ve volném čase. Automobil oslovuje především ty klienty, kteří ocení praktický pohon všech čtyř kol i velkou variabilitu využití modelu. Škoda Octavia Combi 4x4 disponuje objemným zavazadlovým prostorem (mírně zmenšeným oproti Octavii Combi s pohonem předních kol) a díky pohonu všech kol může sloužit jako služební automobil pro profese převážně vykonávající svoji činnost v náročných klimatických nebo terénních podmínkách stejně dobře jako vůz pro volný čas či bezpečný rodinný automobil.

Nezanedbatelný je fakt, že automobil si stále zachovává svou relativně příznivou užitnou hodnotu v poměru k ceně. Pohon všech čtyř kol je také pokračováním snahy konstruktérů automobilky nabízet na trzích robustní, spolehlivá a bezpečná vozidla. Škoda Octavia Combi 4x4 má v základním provedení o 23 mm zvětšenou světlou výšku. Od běžných verzí vozů Octavia Combi se liší štítkem s nápisem 4x4 umístěným na zádi vozu pod nápisem Octavia, označením umístěným na zadním skle a nápisem 4x4 umístěným na hlavici řadicí páky.

Pohon 4x4

Špičkový a v historii firmy vůbec první systém pohonu všech kol aplikovaný ve voze Škoda Octavia Combi 4x4 je technicky vyspělejším a dokonalejším nástupcem systému Syncro s tzv. Visco-spojkou. Nový inteligentní systém spíná automaticky v závislosti na podmínkách jízdy bez nutnosti manuálního ovládání. Systém disponuje tzv. Haldex-spojkou, která například eliminuje omezení točivého momentu přenášeného na zadní kola, zabraňuje přílišné nedotáčivosti vozu na kluzké vozovce. Současný systém s Haldex-spojkou je navíc možné propojit s dalšími prvky elektronické výbavy - ABS, EDS (elektronická uzávěrka diferenciálu) a MSR (systém regulace brzdného momentu motoru). Haldex-spojka reaguje i na malé změny tlaku způsobené rozdílem otáček ve velmi krátkých časových intervalech.

Vlastní Haldex-spojka zajišt'uje přenášení točivého momentu na zadní nápravu pomocí kardanového hřídele s ohledem na aktuální provozní situaci. Spojka je umístěna před diferenciálem zadní nápravy. Ve spojce je trvale vytvářen přetlak až 0,4 MPa elektricky poháněným olejovým čerpadlem. V případě nestejných otáček přední a zadní nápravyje tímto rozdílem uvedeno v činnost pracovní olejové čerpadlo, které zvýší tlak oleje v systému, jenž se přenáší na spojkové lamely. Ty jsou následně přitlačovány k sobě. Točivý moment tak přenášejí na zadní nápravu.

Způsob regulace přenášeného točivého momentu použitý ve vozu Škoda Octavia Combi 4x4 umožňuje i velmi citlivou reakci systému na nepatrný rozdíl otáček mezi přední a zadní nápravou.

Řídicí jednotka Haldex-spojky je propojena přes sběrnici dat CAN-Bus s řídicí jednotkou motoru a řídící jednotkou ABS. Parametry z řídících jednotek jsou zdrojem informací pro posouzení, v jaké situaci se vůz nachází. řídící jednotka pak automaticky spíná pohon zadní nápravy.

Mezi další výhody pak patří:

- zlepšení stability vozu v kritických situacích, jako například při průjezdu zatáčkou či při vyhýbacím manévru

- schopnost přenášet velmi vysoké či naopak nízké hodnoty točivého momentu

- velmi krátká doba reakce vozu na změnu adhezních vlastností vozovky

- lepší směrová stabilita při zrychlování vozu

- neutrální až mírně nedotáčivé chování při běžné jízdě

- kompatabilita s ABS, EDS a MSR a dalšími elektronickými řídicími systémy.

Motory

Škoda Octavia Combi 4x4 bude dodávána se dvěma pohonnými agregáty - přeplňovaným vznětovým motorem 1,9 TDI/66 kW a později i s novým benzinovým motorem 2,0 MPI/ 88 kW! Naftový motor 1,9 TDI/ 66 kW byl zvolen s ohledem na převažující poptávku na trzích, na kterých se bude vůz prodávat.

Za zmínku stojí rovněž použití víceprvkové zadní nápravy s kotoučovými brzdami.

Výbavy

Škoda Octavia Combi 4x4 je k dispozici ve dvou úrovních výbavy GLX a SLX. Součástí nabídky je rovněž "paket pro špatné cestý", zahrnující mimo jiné například ochranu citlivých částí podvozku automobilu při jízdě mimo silnice, o 23 mm vyšší světlou výšku získanou použitím jiných pružin a tlumičů a spodní ochranný kryt motoru. Octavia Combi 4x4 s motorem 1,9 TDI/66 kW má již v sériovém provedení systém ABS s MSR.



Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku