Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
První upravená Octavia 3 v ČR
Škoda Octavia 3 RS - 1. chiptuning v ČR
Programovani ridici jednotky Bosch
Škoda Octavia 3 před vývojových centrem PowerTEC v Kladně
10 Fotogalerie

Škoda Octavia III 1.6 TDI: Kladenský čiptuning na 100 kW

Kladenské vývojové centrum tuningové společnosti PowerTEC, známé také pod názvem ChipTuning.cz, přichází po roce vývoje jako první v ČR s optimalizací výkonu naftových motorů nové Škody Octavia.

S příchodem nového modelu Octavia III přišla automobilka Škoda Auto i s novými verzemi motorů. Jsou to zejména nové hnací agregáty 1.6 TDI CR o výkonech 66, 77 a 81 kW. Pro mnoho majitelů jsou však tyto turbodiesely po prvním svezení zklamáním. I přesto, že se jednotky vrátily k osvědčenému vstřikování Bosch namísto Continental z dvojkového faceliftu, oproti turbodieselům 1.9 TDI je chybějící obsah na energii vozu velmi znát.

Po roce usilovné práce a technického vývoje však přichází kladenská centrála tuningové firmy PowerTEC s dobrou zprávou. Pro majitele všech těchto motorů nabízí úpravu navýšení výkonu až na 100 kW. Jelikož jsou všechny tři výkonové varianty po mechanické stránce téměř totožné, lze všechny verze upravit na stejnou hodnotu. Protože se jedná pouze o softwarovou úpravu, která využívá skryté výkonové rezervy, nehrozí žádné výraznější snížení životnosti motoru. To se týká i verze GreenLine, která je navíc vybavena systémem start-stop.

Na možnost úpravy majitelé vozů museli čekat více než rok. Tak dlouho totiž trvalo prolomení nového typu antituningové ochrany řídících jednotek Bosch EDC17C64, které jsou v těchto vozidlech využity. Firma PowerTEC, známá mezi veřejností také jako ChipTuning.cz, tuto úpravu nabídla jako první a dosud jediná v Česku.

Úprava řízení motoru probíhá čistě softwarovou cestou a není nutný žádný mechanický zásah do pohonného ústrojí. I tak se dá tímto způsobem získat z vozu zajímavý potenciál. U nejslabší verze 66 kW je po změření na válcové zkušebně nárůst dynamických parametrů u verze Maximal na 100 kW a 320 N.m, což je bezpečné maximum s ohledem na přítomnost filtru pevných částic a bezproblémovou životnost spojky. U výkonové verze Optimal jsou hodnoty o 7 kW a 20 N.m nižší, bonusem je však potenciál pro snížení spotřeby v řádu 5 – 10 %.

Podobně je na tom i objemnější dvoulitrový motor, který se nabízí v základní výkonové verzi 110 kW, popřípadě v paketu RS s výkonem 135 kW. Ani tento výkon ale není limitní a je možné ho softwarovou úpravou ještě výrazně zlepšit. Díky ploché křivce točivého momentu, se začátkem pod hranicí 2000 otáček za minutu, působí nové RS na vyšší rychlostní stupně méně dravě, než jeho starší sestra, ačkoli měla výkon o celých 10 kW nižší.

Změnou nastavení softwaru a využití rezervy vozu však ChipTuning.cz získává bezpečný nárůst výkonu o dalších 27 kW, což představuje dorovnání na hodnoty zážehového turbomotoru 2.0 TSI/162 kW. Tyto hodnoty vycházejí z měření na válcové zkušebně, při němž jsou kontrolovány diagnostikou i parametry regulace turbodmychadla, dávkování paliva a tlaku spalin na filtru pevných částic. Požitek z jízdy s takto upravenou Octavií je daleko příjemnější a zátah do sedačky je mnohem více znát. Úprava se tak stává nutností pro všechny milovníky rychlé jízdy a bezpečného předjíždění.

Díky mnohaletým zkušenostem jsou všechny tyto úpravy bezpečné jak pro motor a spojku, tak i pro filtr pevných částic. Obávat se nemusejí ani majitelé převodovek DSG. Úprava u kladenské firmy cenově vychází momentálně na 6.566 Kč včetně DPH.

Protože jde o poměrně novou technologii, je společnost PowerTEC prozatím jedinou firmou v Česku, která úpravy těchto motorů formou pouhé změny v softwaru nabízí a není proto s kým srovnávat. Ze zahraničních firem je to například německá společnost SKN Tuning, u které navýšení na standardních 95 kW a 320 N.m vyjde v přepočtu na cca 21.000 korun, což je více než trojnásobek ceny českého úpravce.

Podobně jako v případě německé firmy se však i český ChipTuning.cz může pochlubit mezinárodním certifikátem kvality ISO 9001, který byl firmě po auditu udělen německou společností TUV-SUD, a to přímo pro oblast chiptuningu osobních vozidel, včetně závodních vozů.