Škoda Rapid 136 s motorem Alfa Romeo: Prodal se za cenu, kterou byste neuhádli
Je to zvláštní. Zatímco my jsme na staré škodovky s motory vzadu většinou nadávali, ve Velké Británii se v 70 a 80. letech těšily solidní oblibě. Už jen ta reklama na někdejší vozy Škody. Britský importér v ní vtipně využil koncepci v zásadě shodnou s vozy Porsche 911, přičemž v ní srovnává jízdní vlastnosti s touto ikonou, ovšem za zlomek ceny německého sporťáku. Proto se také rapid v UK někdy přezdíval Porsche 911 chudých.
Jedním z důvodů obliby starých škodovek ve Velké Británii byly právě specifické jízdní vlastnosti, dané uložením motoru podélně za zadní nápravou a samozřejmě velmi nízká cena. Ta byla dokonce nižší než u oblíbeného domácího autíčka Mini. Dokonce i Yugo 55 Koral vyšlo na více peněz.
V roce 1988 testoval anglický Autocar & Motor Škodu 136 Rapid Coupé, jak se tam škodovka přesně nazývala, a stála přesně 4.198 GBP (liber Šterlinků). Někdejší redaktoři chválili hladký chod motoru, inspirativní jízdní vlastnosti s důrazem na ovladatelnost, robustní konstrukci a zpracování a samozřejmě příznivou cenu. Mezi zápory se objevilo toporné řazení, dunění motoru a kabina poplatná době vzniku.
Z OHV je DOHC
Rapid, o němž je tady řeč, započal svůj život také jako varianta 136, tedy s motorem z favoritu. Vyroben byl v roce 1989 pro britský trh a tudíž s pravostranným řízením. Původní majitel s ním však jezdil sporadicky, takže auto absolvovalo pouhé tři zimy. Většinu času tak trávilo v garáži, o čemž svědčí údaj inzerenta coby celkově třetího majitele o počtu najetých mil - 37.000, což je 59.200 km.
Vozidlo údajně vůbec nejezdilo na silnicích ošetřených chemickým posypem. Díky tomu a také malému počtu ujetých mil se do dnešních dnů dochovalo ve velice dobrém stavu, pouze s povrchovou korozí. Typická místa jakými jsou přední blatníky, respektive kapsy v předních podbězích, prahy či zadní podběhy, byly údajně bez koroze. Zajímavostí je informace, že vůz neprodělal svolávací akci týkající se těhlic zadních kol.
Z vnějšku karoserie zaujala originálním původním „bodykitem“, který je dle prodávajícího vzácnější než pozdější. Podvozek dostal stavitelné tlumiče a kratší pružiny za účelem snížení světlé výšky. V kabině stojí za zmínku špičkových dobový audiosystém s takzvanými aktivními reproduktory, tříramenný kožený volant a také přístrojový štít, který namísto hranatých ukazatelů s velkoplošnými kontrolkami dostal starší řešení s kulatými „budíky“ používaný do roku 1988. Zajímavostí je centrální zamykání dveří pracující s elektromagnetickými ovladači.
Největší změna se však ukrývala vzadu. Místo motoru 1.3 OHV dostal vůz dvoulitrový hliníkový čtyřválec s rozvodem DOHC od Alfy Romeo. Ani v tomto případě ale nešlo o motor konkrétního auta, ale o směsici různých typů. Hliníkový blok pocházel z roku 1983, konkrétně z Alfetty, a to včetně pístů s vysokou kompresí. Hlavu tvůrci vzali z dvoulitru z roku 1979 z kupé GTV 2000, a to včetně sání a na něm nasazených dvojitých karburátorů Dellorto DHLA40. Převodovka ale zůstala standardní Škoda, přirozeně z důvodu otočení motoru o 180 stupňů ve srovnání s Alfou Romeo.
Motor prodělal v roce 2005 generální opravu čítající novou sadu „vložka/píst“, dále byl přetěsněn, dostal nová hlavní a ojniční ložiska a také novou vodní pumpu. Ta je zdvojená od SU, stejná, jakou používaly motory V8 od Rolls-Royce/Bentley/Aston Martin.
Auto dále prodělalo výměnu podtlakového posilovače brzd a obou hydraulických válců ovládání spojky. K tomu si přidejte nový startér a akumulátor. Vůz jezdí na 15palcových kolech ML s pneumatikami Yokohama A539 vpředu, Toyo Proxes vzadu.
Něco k řešení je, ale …
Dle inzerujícího na eBay mělo však auto také nedostatky. Tím zásadním byla prošlá technická (v UK MOT), která platila do dubna 2013. Dále se inzerující zmiňuje o špatných brzdách. Destičky sice vyměnil, ale i tak auto údajně brzdí špatně. Příčinou jsou jistě zatuhlé přední čtyřpístové brzdiče, což je běžný problém starých škodovek s brzdiči monoblokové konstrukce.
Dále se prodávající zmiňuje o horším původním laku karoserie a také opotřebené spojce. A autu nefungují dálková světla vinou prasklého spínače na levé multifunkční páčce. Dle majitele vozu se jedná o častou závadu na těchto autech (nevím, zda to platí také u nás).
A teď za kolik vůz změnil majitele. Dle eBay se prodal za částku 2.000 liber Šterlinků, což je při současném kurzu 60.000 korun!!!! Pokud se trochu zajímáte o tento vůz, tak jistě víte, že u nás šly ceny rapidů v posledních letech raketově nahoru. Za 60.000 korun se tak prodávají auta před renovací, mnohdy neúplná. Hezké kousky vyjdou klidně na 150.000 korun i více. Vzhledem ke stavu auta i kdybychom si odmysleli uvedené úpravy, šlo tedy o opravdovou láci. Navíc k autu majitel přidal řadu náhradních dílů. Současně zamýšlel, zda auto neprodat k nám do České republiky.