Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Roomster 1,2 12V HTP - malé velké auto

Libor Zezulka
Po testech Škody Roomster s nejsilnějším vznětovým a zážehovým motorem přišla na řadu základní varianta s tříválcem 1.2 litru o výkonu 47 kW. Jak jezdí malé MPV s malým motorem?

Ano Roomster má za sebou teprve šest měsíců života, na mnoha trzích se ještě nestihl pořádně adaptovat, a tak zřejmě nelze (co se prodejů týče) vyvozovat žádné závěry. I v mateřské České republice pravděpodobně ani zdaleka nevyplýtval všechen potenciál, spíše se chystá na útok v roce 2007. Škodu Auto může u srdce hřát skutečnost, že se Roomster dočkal poměrně vřelého přejetí ve většině zemí Evropy, Bulhaři a Švédi mu dokonce přiřknuli titul MPV roku.

Auto roku to sice není, ale lepší ocenění nějaké, než žádné, že? Na Auto.cz jsme novou Škodu Roomster podrobili zatím dvěma testům, hned v úvodu jsme vyzvali na souboj s redakční metodikou dobře vybavený model s nejsilnějším vznětovým motorem 1.9 TDI 77 kW, na konci prázdnin roku 2006 se na test dostavil Roomster se zážehovým čtyřválcem 1.6 16V také o výkonu 77 kW.

Zážehová šestnáctistovka plní v Roomsteru úlohu nejsilnějšího benzínového motoru, což znamená, že jsme v prvním půlroce života vozu z hlediska motorizací úspěšně prohnali to nejlepší, co můžete do Roomsteru pořídit. Bylo na čase trochu snížit nároky a usednou za volant modelu, na který v autosalonech Škody ukáže spousta klientů. Bylo na čase vyzkoušet Roomster se základním zážehovým tříválcem 1.2 litru o výkonu 47 kW.

Dobře (do)vybavený základ

Když základ, tak základ, řekli si lidé ve Škodovce a poslali nám auto vybavené tak, aby nevzbudilo dojem chudého příbuzného, ale zároveň dokázalo, že i v téměř základní výbavě neurazí a poskytne dostatečný komfort. Roomster dostal základní tmavě modrý převlek, jenž sice nevypadá nijak zvlášť atraktivně, ale účel splní. Pokud chcete parádu, musíte platit. Ale nebojte, ceny příplatkových položek se pohybují v rozumných mezích.

skoda testy mpv skoda testy mpv

Za metalízu si Škoda účtuje přijatelných 8500 korun, barevné kombinace interiéru dostanete zdarma. Bude-li se vám i s metalízou zdát, že váš Roomster vypadá příliš obyčejně, připravte si 15.000 korun na hliníková 15palcová kola. Nutno podotknout, že příplatková kola autu sluší, i když za ideální považuji rozměr 16palců. Tato kola se ovšem nabízí pouze ve spojení s vyššími výbavami.

Interiér vyvedený v kombinaci černé a modré barvy vypadá sympaticky. Základní provedení si pochopitelně nemůže dělat ambice na ohromující hodnocení, absence jakýchkoliv zdobných prvků a převaha prostých černých plastů nenadchne, ale díky dobrému zpracování základní provedení interiéru Roomsteru ani neurazí. Až na pár drobností nemám vůči kokpitu Škody Roomster výhrady.

Těmi drobnostmi myslím výhradně tvrdé materiály palubní desky a výplně dveří (měkčená horní část palubní desky vás čeká až ve vyšších verzích), nepěkná tlačítka klimatizace/ventilace a přihrádku před spolujezdcem. Lépe vybavené modely nahrazují propast krytou přihrádkou a napravují tak jeden z největších designových prohřešků základního modelu. Ta černá díra, neboli odkládací plocha, vážně nevypadá dobře.

Nastoupit, sklopit, uvolnit a vyjmout

Už v prvním testu Roomsteru jsem chválil výborný přístup na zadní sedadla a do zavazadlového prostoru daný v prvním případě velkým vstupním otvorem a v případě druhém velkým otvorem a nízko položenou nakládací hranou. Příjemně se nastupuje i řidiči a spolujezdci, a to navzdory menšímu vstupnímu otvoru a zdánlivě nebezpečné hraně dveří.

Roomster mě potěšil příjemnými sedačkami s dostatečně širokým a dlouhým sedákem a opěradlem, jehož boční vedení odpovídalo výkonu motoru. Zbraní s největší průrazností pochopitelně zůstává systém posouvání, sklápění a vyjmutí sedadel nazvaný Varioflex. Sedačky můžete posouvat dopředu, dozadu, ale dokonce také do strany, vyjmutí zabere ani ne minutu.

skoda testy mpv skoda testy mpv Sedačky sklopíte a uvolníte z podlahy v podstatě třemi pohyby, čtvrtým pohybem potom sedačku vyjmete z vozu a uložíte, kam potřebujete. Sedačky nejsou těžké, takže operace „vyjmutí“ bude hračkou i pro ženu. Snad jediný neduh zadních sedaček spočívá v jejich nevelké šířce. Sedět vzadu 300 km bych opravdu nechtěl…. a v žádném případě ve třech. Šířka interiéru totiž není pro tři dostatečná.

Tři válce do města, čtyři mimo něj

Zážehový tříválec s objemem 1.2 litru bývá v našich a možná nejen našich zeměpisných šířkách často terčem nejrůznějších posměšků. Jednotka s označením HTP, zdvihovým objemem 1198 cm3, maximálním výkonem 47 kW při 5400 otáčkách a točivým momentem 112 Nm při 3000 otáčkách si vysloužila nejrůznější označení, faktem ovšem zůstává, že jde ve Fabii i Roomsteru o velmi rozšířenou motorizaci.

Jednotka pochopitelně nemá oslnivý výkon a točivý moment, její hlas také není z těch, které byste bez omrzení poslouchali nepřetržitě šest hodin, ale kvůli výkonu a zřejmě i kultivovanému projevu si tříválec nikdo nekupuje. Nic naplat, v Roomsteru a Fabii jde o nejlevnější motorizaci, a tak se s ní buďto smíříte, nebo připlatíte 30.000 Kč za zážehový čtyřválec 1.4 16V.

Benzínová dvanáctistovka se skvěle hodí do Roomsteru coby městského vozítka určeného na nákupy, převoz dětí do školy nebo v případě užitkové verze rozvoz zboží atd. Co si budeme namlouvat, křižovat v Roomsteru se základním tříválcem republiku není dobrý nápad. Rozjet auto z klidu na 130 km/h samozřejmě chvíli trvá, ještě více trpělivosti budete potřebovat, budete-li nuceni zpomalit na řekněme 90 km/h a následně se znovu rozjíždět na 130 km/h.

Ve městě a na okreskách si ovšem auto počíná dobře. Točivý moment 112 Nm vrcholí ve 3000 otáčkách, přičemž na větší část z této hodnoty se můžete těšit už 1700 otáčkách. V rámci možností tedy motor slušně zabírá už v nízkých otáčkách a citelně sílí do 3500 otáček. Výkon sice poté dále roste, ale točivý moment prudce klesá a jednotka posiluje velmi pozvolna a v 5000 otáčkách rychle uvadá.

skoda testy mpv skoda testy mpv Není jistě překvapením, že předjíždění vyžaduje v 1150 kg těžkém voze delší čas, divoké manévry v kopci si raději rozmyslete. Příjemná zvuková kulisa skutečně není tím, co byste u Roomsteru 1.2 HTP měli vyhledávat. Jednotku charakterizuje zastřený hlas a poměrně neklidný chod na volnoběh. Již v nízkých otáčkách se nedá dvanáctistovka rozhodně označit za ztělesnění kultivovanosti, ve vysokých otáčkách může chraplák motoru i trochu vadit.

Spotřeba nezklame, ale ani nijak zvlášť nepotěší. V kombinovaném cyklu budete s největší pravděpodobnosti jezdit za nějakých sedm litrů, budete-li se pohybovat převážně ve městě, překročí spotřeba osmilitrovou hranici.

MPV s chováním osobního vozu

Čímže se Roomster kromě originálního designu vnějšku a koncepce vnitřku odlišil od svých konkurentů, ukázaly oba předchozí testy vozu a test třetí tento fakt potvrdil. Podvozek sestavený z komponent Fabie (přední náprava) a Octavie Tour (zadní náprava) zajišťuje vynikající držení stopy a minimální náklony v zatáčkách, což jsou vlastnosti, které ještě donedávna k většině malých MPV patřily (a k mnoha z nich patří dodnes).

Roomster se nejenže v zatáčkách téměř nenaklání nebo naklání minimálně, ale výborně drží stopu ve vysokých rychlostech a dokonce kličkuje mezi kužely tak, že z něj získáte pocit osobního vozu (ne automobilu kategorie MPV). Škoda Roomster k tomu navíc připadá přesné řazení, bohužel zakončené velmi nepěknou řadicí pákou, a citlivé řízení s optimálně nastaveným posilovačem. Svou práci odvádí na výbornou i brzdy.

Špičkové jízdní vlastnosti si vybraly svou daň v podobě tužšího podvozku a tedy lehce sníženého komfortu daného omezenou schopností absorbovat nerovnosti. Za zmínku ještě stojí skvělý výhled dopředu, ale i dozadu.

Naplněná očekávání

Roomster přivezl do segmentu malých MPV vše, co se od něj očekávalo a přidal i něco navíc. Vzdušnost, praktičnost a variabilita se v této třídě považuje za standard, špičkové jízdní vlastnosti jsou však příjemným překvapením. Zájemci o malé MPV mají o čem přemýšlet.

Plusy

  • prostorný a variabilní interiér
  • velký zavazadelník
  • dobré jízdní vlastnosti
  • dostupné a funkční položky příplatkové výbavy
  • dobrá ovladatelnost

Minusy

  • nižší komfort odpružení
  • příliš dlouhá páka podélného nastavení předních sedadel
  • malá šířka v úrovni loktů
  • úzké zadní sedačky
Libor Zezulka
Škoda Roomster 1.2 HTP
Cena základní sestavy 339 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS+MSR+Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, imobilizér, posilovač řízení, úchyty ISOFIX, příprava pro rádio, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, samostatná zadní sedadla - Varioflex, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, mechanické zavírání dveří, mechanické stahování oken a nastavení vnějších zpětných zrcátek Kč
Cena testované sestavy 423 900 Kč
Výbava testované sestavy ASR (+3.000,-), přední mlhové světlomety (+4.000,-), 15palcová kola z lehkých slitin (+15.000,-), elektrické ovládání oken vpředu a centrální zamykání s dálkovým ovládáním (+16.000,-), klimatizace s poloautomatickou regulací (+35.000,-), autorádio Dance s CD a MP3 přehrávačem (+8.000,-), ovladač pro rádio (+3.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 41 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1555
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1150 / 515
Škoda Roomster 1.2 HTP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano