Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Sport a ti další. Jak se přepravovaly závodní speciály v minulém století?

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Speciální přepravní kamion? Kdepak, závodní týmy využívaly v minulosti spoustu zajímavých možností, jak se dopravit na místo závodu.

Motorsport byl na počátku 20. století v samotném začátku svojí existence, s čímž souvisela nedostatečná infrastruktura, systém přepravování závodních vozidel i ostatního vybavení. Mladoboleslavská automobilka Laurin & Klement se účastnila prvního významného závodu v roce 1901, kdy vyrazila na motocyklový závod z Paříže do Berlína.

Přepravním prostředkem byl tehdy vlak, ve kterém byly motocykly chráněny dřevěnými přepravními bednami. O profesionální struktuře týmu tehdy nemohla být řeč, závodní jezdci byli zároveň svými mechaniky. Na místo závodu si vezli pouze nezbytné náhradní díly a nářadí. 

Video se připravuje ...

Že nebyl tento způsob dopravy nejdokonalejší dokazuje rok 1908. Do francouzského Gaillonu, kde se konal závod do vrchu, nedorazil včas vlak se závodním speciálem L&K FC. Závodník Saša Kolowrat musel improvizovat a přes noc ze svého cestovního vozu typu F odmontoval vše nepotřebné pro závod. Nízkou hmotností kompenzoval výkonnostní ztrátu proti soupeřům a závod nakonec vyhrál. 

Přeprava železnicí měla hlavní slovo ještě po druhé světové válce, než se objevil nákladní vůz Praga RN s přezdívkou Erena. Ten se začal vyrábět ještě před druhou světovou válkou a dosahoval rychlosti 80 km/h. Automobilka v letech 1947 až 1951 vyvíjela menší model Aero 150, který ale byl se svou krátkou ložnou plochou pro přepravu závodních vozů nedostatečný. 

19. června 1950 byl do Ereny naložen dvoumístný závodní speciál Škoda Sport s váhou okolo 590 kilogramů. Erena s pohotovostní hmotností 3 000 kilogramů tak neměla s převozem “placky” nejmenší problém. 

Zatímco nákladní vůz byl plně připraven, administrativní úkony byly po druhé světové válce nepříjemnou komplikací. Každá zahraniční cesta podléhala kvůli vyhrocenějším obchodním vztahům se západem schvalování. “Doporučuje se omezit se na podniky hodnotné, jsou-li ovšem předpoklady pro úspěch, a na podniky, jež neznamenají pro Národní banku československou zvláštní zatížení, nýbrž spíše přínos,” doporučoval Autoklub Republiky Československé.

Již tehdy populární závod 24h Le Mans tyto předpoklady splňoval a to z důvodů popularity samotného závodu, konkurenceschopnosti vozu Škoda Sport a také zvýšení podpory exportu vozů značky Škoda do Francie a zemí Beneluxu. 

V archivu automobilky se dokonce dochoval dopis, ve kterém Ing. Vladimír Matouš, hlavní konstruktér osobních a lehkých nákladních vozů Škoda, žádá nadřízené orgány, aby byl týmu v průběhu závodu k dispozici osvědčený pracovník československého zastoupení v Belgii. Zároveň je v dopise prozrazeno, že těsně před odjezdem neměl závodní tým rozhodnuto, jak se na místo dostane. Ve hře byla mimo přepravy nákladním vozem ještě cesta vlakem (závodní vůz) a letadlem (členové týmu). 

Video se připravuje ...

Jak již dnes víme, vůz byl do Le Mans dopraven pomocí Ereny a doprovodného vozu Škoda 1101 Tudor, na jehož základech byl vyroben závodní model Sport. Posádka ve složení Václav Bobek a Jaroslav Netušil bojovala o prvenství ve své třídě. Po 13 hodinách vytrvalostního závodu však došlo k prasknutí pojistky ojničního čepu a posádka byla nucena ze závodu odstoupit. 

Tím historie mladoboleslavské automobilky ve slavném závodu (prozatím) skončila. V roce 1951 se plánovalo nasazení dvojice omlazených modelů Škoda Sport, nekončící administrativní a společenské problémy ale návrat na okruh de la Sarthe zhatily. Tedy alespoň než se na něj “placka” vrátila v rámci závodu Le Mans Classic v letech 2022 a 2023.

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Doporučujeme