Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda se vrací do Le Mans, veteránský Classic pojede originální „placka“

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Sportovní derivát populárního modelu Tudor se opět vrací na okruh de la Sarthe, kde se poprvé představil v roce 1950.

Značka Škoda má skutečně bohatou závodní minulost, ve které nechybí ani účast na věhlasné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Automobilka se tohoto závodu zúčastnila již v roce 1950, přičemž mezi hlavní důvody patřila snaha posílit pozici modelu Tudor na tehdejším francouzském trhu i v zemích Beneluxu, kde se již Tudory těšily slušné oblibě.

Pro reprezentaci na jednom z nejnáročnějších závodů světa si značka vybrala dvoumístný závodní speciál Škoda Sport, který debutoval na Velké ceně Československa v Brně roku 1949. Základem vozu se stala technika populárního modelu Tudor, který ale dostal zcela novou celohliníkovou karoserii pontonového tvaru, díky níž si vysloužil přezdívku „placka“.

Automobilka vytvořila celkem dva kusy, přičemž pod jejich kapotu uložila čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3, který dosahoval výkonu 31 kW (42 k) při 5100 min-1. Kvůli startu na 18. ročníku vytrvalostního závodu 24 h Le Mans ale vůz absolvoval úpravy podle regulí čtyřiadvacetihodinovky.

Pro noční etapu tak Škoda Sport dostala dva přídavné světlomety, zatímco otvory v přední masce pomáhaly s lepším chlazením bubnových brzd. Karoserie s rozvorem prodlouženým na 2150 mm nabízela lepší směrovou stabilitu a hmotnost vozu, včetně nářadí na palubě, nepřekročila hmotnost 700 kilogramů.

Video se připravuje ...

Výkon atmosférického vodou chlazeného čtyřválce o objemu 1089 cm3 vzrostl oproti běžnému „Tudoru“ z 23,5 kW (32 k), při 4200 min-1 na 37 kW (50 k) při 5200 min-1, čehož bylo dosaženo vyšším kompresním poměrem i závodní palivovou směsí benzinu, etanolu a acetonu.

Vůz s elektroinstalaci PAL 12V na patnáctipalcových pneumatikách Barum dosahoval i s příslušenstvím na palubě rychlosti až 140 km/h. Nízká spotřeba, pohybující se kolem 12 l/100 km, navíc šetřila čas potřebný k dotankování nádrže.

Posádka ve složení Václav Bobek/Jaroslav Netušil odstartovala 24. června 1950 a v kategorii do 1100 cm3 se držela na 2. pozici. V celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti se probojovala na 5. místě. Slibně rozjetý závod ale po 13 hodinách zhatila banální technická závada – prasklá pojistka ojničního čepu.

Tou dobou ještě nikdo netušil, že se jedná o nadlouho poslední start českého vozu s českou posádkou v závodu 24 h Le Mans. Ačkoliv se uvažovalo o nasazení dvojice modernizovaných vozů Škoda Sport do ročníku 1951, zhoršená společenská atmosféra plány zhatila.

Návratu na okruh de la Sarthe se tak vůz Škoda Sport dočkal až v minulém roce, kdy se poprvé zúčastnil veteránského závodu Le Mans Classic, jehož historie se píše od roku 2002. Tehdy do závodu nastoupila původní „placka“, která závodila i v roce 1950.

Za volant automobilu s původním startovním číslem 44 usedla posádka Stanislav Kafka/Michal Velebný, která podle koeficientu zohledňujícího výkon a objem motoru dojela 47. ze 74 startujících posádek. Po započtení koeficientu ovlivněného výkonem a objemem motoru se umístila dokonce na 43. místě.

Škoda Sport zůstává do detailů věrná originálnímu provedení, například tak spoléhá i na původní pákové tlumiče pérování a šnekové řízení. Při zkouškách na motorové brzdě dosáhl čtyřválec až 7000 min-1. V sobotu 1. července 2023 odstartuje třída 2, tedy vozy vyrobené v období 1949 až 1956, k první jízdě v 17:45.

Video se připravuje ...

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme