Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda ve spolupráci s Benetem obnažila SUV Kodiaq na kost. Odhaluje vše!

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Kodiaq svléknutý z kůže dává na odiv veškerou techniku, jinak ukrytou pod kabátem. Bezpečnostní systémy nevyjímaje.

Mladoboleslavská automobilka nechala u známé společnosti Benet v nedávné minulosti odstrojit aktuální Rapid, třetí generace Fabie, Octavie i Superbu. Nyní přišlo na řadu větší SUV Kodiaq, který se tak proměnil v zajímavý speciál. Levá a zadní část karoserie zůstaly netknuté, některé odhalené díly jsou barevně odlišené. „Techničtí chirurgové“ neprovedli klasický řez, auto zůstává plně funkční. Vzniklo pro praktickou ukázku bezpečnostních prvků, které jsou obvykle schovány v útrobách, tedy pod krycími plechy, polstrováním sedadel či interiérovými plasty.

„Spatřit lze všechny důležité prvky struktury karoserie – deformační zóny, výztuhy dveří, skelet zajišťující prostor pro posádku, který vymezuje A-sloupek, B-sloupek, práh a střecha. Odkryté jsou pozice jednotlivých typů airbagů, včetně pyropatron, a také senzory nárazu po obvodu vozidla. Odhalené jsou i prvky aktivní bezpečnosti – asistenční systémy, například přední radar a kamera, senzory mrtvého úhlu či parkovací senzory,“ komentuje Petr Kraus, vedoucí vývoje bezpečnosti.

Prozkoumat je možné i strukturu sedadel ve všech řadách včetně systému jejich ochlazování a vyhřívání a mechanismu elektrického ovládání poloh, které je navíc opět plně funkční. Lze tak krásně vidět celou mechaniku tohoto řešení. Stejně tak pracuje i elektrické ovládání oken ve dveřích s velkoplošnými výřezy. Když se okno sune dolů, vše je přehledné jako v akváriu. Odkryt byl rovněž mechanismus vyklápěcího tažného zařízení. Zkrátka anatomie škodováckého SUV v celé jeho nahotě.

Toto provedení slouží hlavně k propagaci bezpečnosti, odborným prezentacím pro specialisty z vývoje automobilů a školením importérské a dealerské sítě. Veřejnost jej bude moci vidět v televizních pořadech, při výcviku hasičů, kteří díky odhaleným průhledům poznají, kudy se v případě potřeby dostanou nejsnazší cestou dovnitř, nebo na preventivních akcích zaměřených na technické vzdělávání dětí i dospělých.

Bezpečnostní kritéria jsou přísnější

Petr Kraus dále říká: „U každého nového vozu samozřejmě zdokonalujeme úroveň pasivní bezpečnosti. Jde o evoluci zádržných systémů, jako jsou airbagy a pásy, vývoj obkladových dílů v interiéru, sedaček a přístrojové desky s ohledem na možný náraz. S modelem Kodiaq znatelně postoupily systémy aktivní bezpečnosti. Ve standardní nabídce má automatické brzdné systémy, které umí rozeznat překážku a aktivují brzdy ještě před nárazem. A následují je další, které pomáhají řidiči auto ovládat, jako zadní radar pro pokrytí slepého úhlu, multifunkční kamera rozpoznávající například dopravní značky či systém upozorňující na únavu řidiče. Vývoj vozu jde dopředu ve všech směrech, a s ním se stupňují i kritéria pro hodnocení bezpečnosti, vyvíjí se legislativa, vznikají nové předpisy. Na všechno je nutné reagovat.

Nezapomínejme, že všechny nové škodovky za posledních devět let získaly pět hvězdiček v testech Euro NCAP. Metodika se však měnila. Kraus pokračuje: „Dnes už pro získání nejvyššího ohodnocení musí mít všechna prodaná auta v EU přední radar a polovina prodaných vozů do Unie musí být vybavena systémem Lane Assist. Fabia třetí generace mohla mít v roce 2014 radar v 50 procentech produkce, na pětihvězdičkové ohodnocení přesto dosáhla. Kodiaq ho už musí mít ve všech vozech. Reagujeme na vývoj bezpečnosti a vozy podle toho vybavujeme. Radary a airbagy jsou dnes už povinnou výbavou pro všechny vozy.“

Fúze systémů

Petr Kristl, vedoucí útvaru světelných, stíracích a asistenčních systémů, říká: „Společným úkolem asistenčních systémů a prvků pasivní i aktivní bezpečnosti je minimalizování následků případných krizových situací a ochrana uživatele vozů Škoda v maximální možné míře. Úkolem vývoje v oblasti aktivní bezpečnosti je zabránit nehodě nebo zmenšit její závažnost, například snížením rychlosti vozu. Není to ale striktně oddělené, kombinujeme oba přístupy, to znamená aktivní a pasivní systémy zároveň. Jde tedy o to zabránit nehodě, a v případě, že to není možné, připravit vůz a posádku na náraz. Kromě dnes již notoricky známých systémů, jako je ABS nebo ESP, využívá Kodiaq sofistikované bezpečnostní asistenční systémy představené v třetích generacích modelů Octavia a Superb. K těmto již prověřeným pomocníkům Kodiaq přidal nové, které s jeho příchodem oslavily ve vozech Škoda svou premiéru.

Ochrana chodců zabraňuje střetu vozidla s pěším účastníkem silničního provozu. Ve městech Kodiaq dokáže sám do 7 km/h zcela zastavit, při vyšším tempu alespoň snížit nárazovou rychlost. S ní souvisí i nouzové brzdění před překážkou, které používá ultrazvukové snímače v předním nárazníku (ty se dosud hodily pouze při parkování). Na překážku je řidič stále upozorňován i akusticky a opticky na palubním displeji. Soustava kamer na přídi, zádi a ve zpětných zrcátkách dává kompletní přehled o tom, co se kolem auta děje. A to i z ptačí perspektivy.

Kristl pokračuje: „Významnou roli v dnešní době hraje fúze jednotlivých systémů. Zatímco dosud každá funkce odpovídala samostatnému senzoru či řídící jednotce, některé asistenční systémy nyní kombinují dostupné informace a spojují je do dalších funkčních celků. Příkladem je využívání informací z předního radaru a multifunkční kamery. Kromě asistenčních systémů zodpovídám i za osvětlení vozu. A právě Kodiaq je první vůz Škoda, který nabízí full LED přední světlomety. Ty oproti halogenovým nebo xenonový poskytují výborné optické parametry. Protože skvěle vidět a být viděn je nutný předpoklad pro bezpečnou jízdu v noci.“

Karoserie

Petr Šimon, vedoucí oddělení vývoje karoserie a montovaných dílů, potvrzuje: „O bezpečnost cestujících, ale i ostatních účastníků silničního provozu se stará řada vyspělých kamerových, radarových či senzorických systémů.“ Dále dodává: „Základním stavebním prvkem je ovšem pevná struktura karoserie, tvořící v případě nehody bezpečný prostor pro posádku vozu. Pasažéry dále chrání až devět airbagů a další zádržné systémy, jako jsou pásy, hlavové opěrky, přístrojová deska, pedály nebo dětské sedačky. Karoserie automobilu, základní a nejdůležitější prvek ochrany posádky, se skládá ze stovek dílů podle typu vozidla. Funkčně je rozdělena na dvě části – deformační úsek v přední a zadní části vozu, jež má za úkol pohltit a ztlumit energii nárazu, a kabinu, prostor pro posádku, který se naopak deformovat nesmí.

„Tělo vozu, tedy karoserie, je důmyslně složeno z různých materiálů, aby při nehodě co nejlépe uchránilo posádku vozidla. Karoserii dokážeme optimalizovat díky virtuálním metodám, které jsou dnes alfou a omegou naší práce. Jejich prostřednictvím hledáme správná místa pro využití hmotnosti, kde je potřeba. Ve zkratce řečeno hledáme cesty k pevnější a lehčí karoserii zároveň. Kodiaq v řezu odkrývá ta důležitá místa, kde je použitý vysokopevnostní materiál. Je dobře vidět rám a systém ochrany posádky. V přední části karoserie jsou vidět deformační zóny, které musí dovolit karoserii, aby se deformovala a absorbovala energii z nárazu, pokračuje vývojář.

Zajímavé je i jeho generační porovnání: „S výpočetními metodami máme zkušenosti přes dvě desítky let. Pro zajímavost, spočítali jsme, že kdybychom na stavbu karoserie Kodiaqa použili stejné technologie a ve stejném rozsahu jako před lety na modelu Yeti, byl by o 20 kilogramů těžší. Hmotnost se nám podařilo snížit díky užití vysokopevnostních materiálů. V nich vidím do budoucna evoluci, revoluci však nikoli. Potenciály tam ještě jsou, ale už ne tak velké. Pokud bychom chtěli výrazně snižovat hmotnost karoserie, museli bychom volit jiné materiály. Je však potřeba zvážit, jestli se to ekonomicky vyplatí.“ Využití zatím příliš drahých uhlíkových kompozitů, případně lehkých kovů (titanu) se tak ve škodovkách v nejbližší době určitě nedočkáme, to by musely razantně zlevnit.

Průhledné dveře

Odstrojený Kodiaq má i průhledné boční dveře. O detailech se rozhovořil právě vedoucí vývoje této části karoserie (včetně lichých v zádi) Patrik Glenda: „Z pohledu pasažéra jsou dveře vozu vstupem a určitě i odkládacím prostorem. Vývojáři musí do dveřního prostoru u dnešních vozů vměstnat technickou všehochuť – výztuhy, řídicí jednotky, zámek, kliku, spouštěč skla, omezovač, reproduktory, kabelové svazky a třeba i novinku na ochranu hrany dveří Door Protector.“ Tento systém před několika lety znovu vzkřísil Ford.

Glenda pokračuje: „Dveře ze strany interiéru musí kromě ergonomie nabízet také praktičnost, to znamená třeba prostor pro lahev či schránku na vestu, opominut dnes není ani pro vozy Škoda typický deštník. Pro každý díl je potřeba zajistit specifické zástavbové podmínky s ohledem na jeho funkci. Se zvyšujícím se množstvím výbav, funkcí a variant dnešních vozů je čím dál náročnější vše vtěsnat do ohraničeného prostoru bočních dveří, tak aby dveře zároveň plnily požadavky na bezpečnost vozu.“ Na závěr dodává zajímavost: „V oblasti dveří jsou vymezené zóny, ve kterých z důvodu ochrany posádky nesmějí být umístěny některé zástavbové díly.“

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
19. 2. 2017 20:00
Re: Namísto kravin
Pro tebe je kravina bezpečnost a pro mě zase všechny položky co jsi napsal. :-!
Avatar - praděda7
19. 2. 2017 16:44
Re: Svléknutí z kůže
Ne, nepoužívaly se, ne v takovém provedení.
Avatar - Ada je zase tady
19. 2. 2017 14:57
Namísto kravin
Namísto kravin by se Škoda měla soustředit na urychlené odstranění chyb, které tam Škodovka nadělala a které výrazně snižují prodejnost toho vozu:
- hnusná přední maska se 4 světlomety
- manuální převodovku nelze objednat ke všem variantám
- chybějící ruční brzda
- chybějící pořádný otáčkoměr a rychloměr, s trapným pokusem je nahradit LCD televizí
- zábradlí okolo šaltpáky tlačí řidiče pod kolenem do pravé nohy
- po sklopení zadních sedadel nevznikne rovná plocha, protože se nesklápí sedáky
19. 2. 2017 13:09
Re: Svléknutí z kůže
No a? Čekal bych, že se řezy pro výukové a demonstrační účely používají mnohem déle.
19. 2. 2017 13:07
Re: Nevíte...
Je konference (EuroCarBody), kde se konstruktéři schází a pořádají i soutěž holých karoserií (tzv. body in white). Není to však zrovna něco pro veřejnost. Q7 tam byla v roce 2015. Možná najdeš nějaké doprovodné materiály.