Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda vyrobila 10 milionů vozů

Ondřej Láník
Diskuze (96)
Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjel první automobil. Jubilejním vozem, který 13. července sjel z výrobní linky, je Octavia Combi Elegance stříbrné barvy s motorem 2.0 TDI.

Škoda Auto vyrobila 10 000 000 vozů od roku 1905, kdy z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjel první automobil. Jubilejním vozem, který 13. července sjel z výrobní linky, je Octavia Combi Elegance stříbrné barvy s motorem 2.0 TDI. Desetimiliontý vůz byl věnován Českým Centrům, příspěvkové organizaci Ministerstva zahraničí ČR, jejímž posláním je prostřednictvím sítě českých center vytvářet dobré jméno a pozitivní obraz ČR v zahraničí. Řediteli Českých Center panu Janu Bondymu předali vůz předseda představenstva Škoda Auto pan Detlef Wittig a člen představenstva zodpovědného za výrobu a logistiku pan Horst Mühl.

Počátky historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi se datují k roku 1905, kdy se zakladatelé firmy pánové Laurin a Klement rozhodli ukončit původní výrobu kol a krátce na to i motocyklů. Vůbec prvním vozem z mladoboleslavské produkce byla Voiturette A, malý, lehký a cenově dostupný vůz, kterého se vyrobilo kolem sta kusů. Již v počátcích výroby vozů se Laurinovi a Klementovi podařilo proniknout na trhy celého světa a produkce směřovala i do zemí jako byl Nový Zéland či Japonsko. Technickou vyspělost ranných let dokumentuje i výroba jednoho z prvních osmiválců na světě montovaného do modelu L&K typu FF (1907).

Jednotlivé modely se vyráběly v počtech maximálně několika set, prvním, který prolomil tisícovou hranici celkové produkce byl L&K - Škoda typ 110 vyráběný v letech 1925-1929. Z let následujícíh patří k typickým a oblíbeným modelům Popular (1934-1946), vyráběný rovněž ve sportovní verzi Monte Carlo, či Škoda Superb (1934-1949), který v roce 1935 získal cenu elegance za nejvznešenější vůz. Model Popular znamenal první zásadní technický přelom, do poloviny třicátých let se vyráběly vozy Škoda s žebřinovým rámem, poté s páteřovým. V padesátých letech, od dob Škody 1200 (1952-1961), se přešlo na celokovovou karoserii a od Škody 1000 MB na samonosnou.

Řadě Škoda 1000 MB vyráběné v letech 1964-1969 se dostalo uznání a pozornosti již při samém vývoji, následná ocenění mezinárodních testů a zejména převratný nový hliníkový motor byly příčinou vysoké obliby tohoto modelu, jehož se vyrobilo 443.141 vozů. Výroba nového modelu 1000 MB byla příčinou takřka zdvojnásobení rozlohy továrny v Mladé Boleslavi a načala éru automobilů s motorem vzadu, které se produkovaly až do roku 1990. V letech 1959-1971 byla vyráběna Škoda Octavia a v letech 1959-1964 Škoda Felicia, jmenovití předchůdci svých pozdějších nástupců, kteří byli ve své době mezi zákazníky velmi oblíbení stejně jako jejich následovníci.

Mezi historicky nejprodávanější modely patří Škoda 105-120 (včetně verzí Rapid, Garde, 130) vyráběné v rozmezí let 1976-1990 s celkovou produkcí 2 008 740 vozů a Škoda Favorit (1987-1995), kterého bylo vyrobeno 1 077 136 zákazníků. Nástup Favoritu znamenal návrat k motorům vpředu a poprvé k přední hnané nápravě. Škoda Favorit byl zároveň posledním modelem, vyvinutým před spojením s koncernem Volkswagen (1991). Následoval model Felicia s 1 420 441 vyrobenými vozy (1994 – 2001) a v současnosti vyráběné modely Fabia, Octavia a Superb, jejichž společný mix představuje v současné době více než 3 miliony vyrobených vozů.

Vstup koncernu Volkswagen představuje jeden z nejvýznamnějších mezníků historie automobilky Škoda. Z původně vyráběného jednoho modelu s roční produkcí 170 tisíc vozů a exportem do 30 zemí převážně střední a východní Evropy, došlo k více než ztrojnásobení produkce a zákazníkům se v současnosti nabízí čtyři modelové řady. Jen od spojení Škody s Volkswagenem sjelo z montážních linek automobilky více než pět milionů vozů s okřídleným šípem ve znaku. K již existujícím výrobním kapacitám v tuzemsku (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí) a zahraničním v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Indii, a Kazachstánu se připravuje produkce v Rusku a Číně, což podtrhuje dlouhodobou strategii mezinárodní expanze Škody. V letošním roce se očekává prolomení hranice půl milionu vyrobených a prodaných vozů.

Není tajemstvím, že v nejbližších měsících můžeme čekat další varianty nového Roomsteru, intenzivně se připravuje nástupce současné Fabie a zcela nový Superb, který se ale na trhu neobjeví dříve než v roce 2008. Potrvzeno bylo také první SUV značky Škoda, které bude vycházet ze studie Yeti.

Ondřej Láník
Diskuze (96)
14. 7. 2006 00:15
Re: ŠKODA TĚCH 40 LET
:yes:
14. 7. 2006 00:14
Re: Skoda
No, hlavně ten dvoulitrovej benzin... to je světovej motor roku 2005. Můžeš mít DSG... což je opravdu špička. Nafťáky holt se postupně překlopí na systém CR...
14. 7. 2006 00:11
Re: ŠKODA , Škodo
Určitě... :yes:
13. 7. 2006 23:59
Re: Skoda
Jistě... a je to přece znát i dnes... podívejme se na SEAT a na Škodu... Škoda se nepotácí, Škoda je nejdynamičtější značkou koncernu...
13. 7. 2006 23:58
Re: ŠKODA , Škodo
To by to tu nesměli komouši půl století decimovat... A kdybys znal zákulísí vyjednávání ve VW o plánech škody... nebylo by ti zatěžko ji velebit... velmi jim šlape na přezky. Roomstera vybalili u VW z tašky... a všichni šli lehce do kolen.