Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Yeti – Sněžný muž přichází z Kvasin

Jsou to už čtyři roky, co Škoda konceptem Yeti prezentovala záměr vstoupit do segmentu SUV. Za tu dobu se konkurence zostřila a trh už malým „teréňákům“ tolik nepřeje. Čekáním ale Yeti spíše vyzrál a dostal nejmodernější motory koncernu VW.

Historie automobilů značky Škoda s pohonem všech kol není příliš rozsáhlá, ale obsahuje několik zajímavých momentů. Už během druhé světové války byl postaven prototyp limuzíny s pohonem všech kol, a sice Superb 3000 Kfz 15 z roku 1942, označovaná jako typ 956. Válečná doba tomuto modelu nepřála a nepřízeň osudu také zastavila výrobu lehkého terénního vozu typ 973 (přezdívaný Babeta), který Škoda vyvinula v 50. letech pro armádu. Východní blok tehdy upřednostnil ruský GAZ…

V roce 2000 měla premiéru Octavia 4x4 s pohonem řešeným mezinápravovou spojkou Haldex, a tím se otevřela cesta k prvnímu SUV české výroby. Model Yeti je zcela novou řadou v nabídce Škody a mladoboleslavskou automobilku přivádí do nového segmentu. K tomu, aby novinka v ostré konkurenci sportovně-užitkových aut nezapadla, ji dopomůže umístění na trhu. Yeti je totiž menší než zavedená konkurence z Japonska a Koreje i než koncernový sourozenec Volkswagen Tiguan, a naopak větší než prodejně úspěšné Suzuki SX4.

Škoda Yeti - srovnání rozměrů s konkurencí
Rozměr Škoda Yeti Kia Soul Nissan Qashqai Suzuki SX4 VW Tiguan
Délka [mm] 4223 4105 4315 4235 4427
Šířka [mm] 1793 1785 1780 1755 1809
Výška [mm] 1691 1610 1615 1620 1686
Rozvor [mm] 2578 2550 2630 2500 2604
Objem zav. prostoru [l] 405-510 340 410 270 470

Vnější rozměry jsou 4223 mm délka, 1793 mm šířka, 1691 mm výška a 2578 mm rozvor. Yeti tak mírně převyšuje rozměry běžné v třídě malých vozů – je o 231 mm delší než Fabia a naopak o 16 mm kratší než Fabia Combi. Zároveň se Yeti velikostně podobá menším z vozů nižší střední třídy, například délka, šířka a rozvor se proti novému Golfu liší jen v řádu desítek milimetrů. Výhodou vyšší stavby karoserie a přísně hranatých tvarů je samozřejmě větší vnitřní prostor.

skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme  

Překvapivě hranatá karoserie s výrazně horizontálním členěním je doširoka rozkročená, má ale velmi krátké převisy. Designový styl Yetiho vzdáleně připomíná opravdové offroady (Land Rover), ale sama automobilka se označení terénní vůz záměrně vyhýbá. Yeti má nezávisle zavěšená všechna kola a je po Volkswagenu Golf druhým nejmenším autem skupiny VW, které má víceprvkovou zadní nápravu. Velké zdvihy kol si vysloužily na lehké SUV nečekaně vykrojené podběhy, které jen málo vyplňují kola s průměrem 16 nebo 17 palců. Na poměry kategorie SUV spíše nižší stavba karoserie dodává Yetimu více optické stability a jisté usazení na silnici.

Škoda Yeti - srovnání rozměrů s dalšími modely značky
Rozměr Yeti Fabia Combi Roomster Octavia Scout
Délka [mm] 4223 4239 4205 4584
Šířka [mm] 1793 1642 1684 1784
Výška [mm] 1691 1498 1607 1553
Rozvor [mm] 2578 2462 2617 2578
Objem zav. prostoru [l] 405-510 480 450-530 605

Od původního konceptu se řada charakteristických prvků změnila, ten nejvýraznější – tvář auta – ale zůstal zachován. V dnešní době se málokterý vůz v sériové podobě tak věrně drží koncepční předlohy. Změny se dotkly jen detailů – uspořádání předních světel, tvar masky chladiče i členění nárazníků jsou naprosto shodné se studií. Výrazná je i shoda řešení bočního profilu a zádi, zde už ale byl Yeti „ochuzen“ o výrazné prvky. Střešní ližiny jen náznakem přecházejí do sloupků karoserie a koncová světla nezasahují do D sloupků. Oželet také musíme dvoudílné páté dveře, praktickým vlastnostem ale naopak přidává delší zadní převis sériového auta.

skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme Interiér nabídne prostor pěti cestujícím. Řidič má k dispozici výškově i podélně stavitelný volant. Vyšší pozice sedadel má přispět k dobrému výhledu z vozu. Cestující na zadních sedadlech sedí o 20 mm výše než cestující vpředu. Tím vzniká tzv. „kino efekt“, podobně jako v kině vidí pasažéři na zadních sedadlech přes hlavy řidiče a spolujezdce.

Variabilitu a komfort cestování na zadních sedadlech má zvyšovat koncept VarioFlex, převzatý z modelu Roomster. Tři oddělená sedadla lze jednotlivě sklopit nebo vyjmout, vnější sedadla lze posouvat v podélném směru a – při vymontovaném středním sedadle – je lze posunout i o 80 mm ve směru příčném. Tím se Yeti změní z pětisedadlového vozu na čtyřmístný a dvojice zadních cestujících má k dispozici více prostoru.

Yeti za svou zadní vzhůru výklopnou stěnou nabízí i praktický zavazadlový prostor. Ten má v základním uspořádání objem 416 litrů. V dvoumístné konfiguraci nabízí až 1760 litrů. To je téměř tolik, kolik pojme stejně dlouhý, ale poněkud jinak koncipovaný Roomster (v jeho případě je to přesně 1780 l).

skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme  

Základní motorizací je nový 1,2 TSI, který má premiéru v novém Volkswagenu Polo. Yeti je první Škodou, která tento motor dostane, a to prakticky souběžně s Polem. Nejvyšší výkon je 77 kW při 5000 min-1, což je stejná hodnota, jakou vykazovala starší atmosférická šestnáctistovka. Maximum točivého momentu 175 Nm leží díky přeplňování v pásmu 1500 až 3500 min-1. Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňová dvouspojková DSG, vždy s pohonem předních kol.

Škoda Yeti - přehled zážehových motorizací
Motor 1,2 TSI 1,2 TSI 1,8 TSI
Převodovka 6M 7DSG 6M
Uspořádání pohonu 4x2 4x2 4X4
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197 1798
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 77/5000 77/5000 118/4500-6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 175/1500-3500 175/1500-3500 250/1500-4500
Max. rychlost [km/h] - - 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] - - 8,0
Cena Yeti [Kč] 359.800,- - -
Cena Active [Kč] 399.800,- 449.800,- 539.800,-
Cena Ambition [Kč] 459.800,- 509.800,- 599.800,-
Cena Experience [Kč] 489.800,- 539.800,- 629.800,-

Kdo chce kombinaci benzinového motoru a pohonu všech kol, musí sáhnout po 1,8 TSI. Tento agregát, známý zákazníkům mladoboleslavské automobilky už z modelů Octavia a Superb, dosahuje výkonu 118 kW při 4500-6200 min-1 a nejvyšší točivý moment 250 Nm pokrývá spektrum od 1500 do 4500 min-1. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a již zmíněný pohon všech kol.

Zájemci o vznětové agregáty mohou volit ze tří výkonových variant motoru 2,0 TDI CR DPF. Provedení s výkonem 81 kW (110 k) je k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol nebo šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Verze s výkonem 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k) jsou obě vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol.

Škoda Yeti - přehled vznětových motorizací
Motor 2,0 TDI CR DPF 2,0 TDI CR DPF 2,0 TDI CR DPF 2,0 TDI CR DPF
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Uspořádání pohonu 4x2 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 81/4200 81/4200 103/4200 125/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 250/1500-2500 250/1500-2500 320/1750-2500 320/1750-2500
Max. rychlost [km/h] - - 190 -
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - 9,9 -
Komb. spotřeba [l/100 km] - - 6,1 -
Cena Yeti [Kč] - 459.800,- - -
Cena Active [Kč] 449.800,- 499.800,- - -
Cena Ambition [Kč] 509.800,- 559.800,- 619.800,- 679.800,-
Cena Experience [Kč] 539.800,- 589.800,- 649.800,- 709.800,-

Podvozek modelu Yeti využívá techniku, která je použita také v modelech Octavia a Octavia Scout. Přední náprava je typu McPherson, kombinuje tedy tlumiče s pružinami, které společně s příčnými rameny vedou kola.

Víceprvková zadní náprava byla v porovnání s modelem Octavia upravena a má o 30 mm širší rozchod. To má ve spojení s torzním stabilizátorem o průměru 23 mm na přední nápravě snižovat naklánění karoserie v zatáčkách. U obou verzí, tedy u Yetiho s pohonem předních kol i u vozu s pohonem všech kol – je tato konfigurace identická.

Ke snížení přenosu kmitů je zadní náprava zavěšena na pomocném rámu, který je s karoserií spojen prostřednictvím čtyř pružných ložisek, která mají tlumit přenos vibrací a hluku. Nádrž modelu Yeti pojme 60 litrů paliva.

skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme  

Pohon všech čtyř kol využívá spojku Haldex čtvrté generace a vychází z techniky modelů Octavia Combi 4x4 a Superb 4x4. Elektrohydraulicky řízená lamelová spojka Haldex je uložena u zadní nápravy ve společné skříni s rozvodovkou a diferenciálem. Za dobrých trakčních podmínek, jako např. na suché silnici, se 96 % točivého momentu motoru přenáší na přední kola. V závislosti na konkrétní situaci může elektronicky řízená spojka Haldex přenést až 90 % výkonu na zadní nápravu. Elektronická uzávěrka diferenciálu zase zabrání prokluzování jednoho z kol s nižší trakcí na přední nebo zadní nápravě.

Pro jízdu mimo zpevněné vozovky lze u modelu Yeti 4×4 změnit nastavení elektronických systémů. Prostřednictvím tlačítka s nápisem „Off-Road“ na přístrojové desce, které aktivuje režim Off-road zastřešující soubor asistenčních systémů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Plynový pedál má upravenou charakteristiku, aby byly rozjezdy na nesoudržném povrchu plynulejší, rozjezdový asistent pomáhá s rozjezdem vozu ve složitých situacích. Asistent pro jízdu z kopce prostřednictvím citlivého brzdění udržuje při sjíždění svahů konstantní rychlost, zatímco se řidič může zcela soustředit na volbu optimální stopy v terénu.

skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme skoda fabia octavia superb yeti golf predstavujeme  

Součástí základní výbavy je stabilizační systém, elektronická uzávěrka diferenciálu, brzdový asistent a čtveřice airbagů (čelní a boční). Yetiho lze ale dovybavit dále o okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče a boční airbagy pro zadní řadu sedadel. Cestující ve voze dále chrání aktivní opěrky hlavy WOKS. Škoda také slibuje vysokou úroveň ochrany při střetu s chodci.

Nabídku budou tvořit čtyři stupně výbavy: Yeti, Active, Ambition a Experience. Dva nejvyšší bude možné objednat v kombinaci s libovolným motorem a převodovkou. Nad rámec běžné výbavy Škoda přichystala několik volitelných prvků. Pro ty, kdo nebudou chtít používat Yetiho jen na silnicích, je určen paket pro špatné cesty (kryt motoru, převodovky, palivového a brzdového vedení), z vyšších tříd zase přicházejí bi-xenonové světlomety. Zajímavostí je navigace Columbus s funkcí „navigace terénem“ – při jízdě mimo silnici trasu zaznamenává do mapy a ukládá pro pozdější použití.

Yeti, který se spolu s modelem Superb vyrábí v závodě Škoda Auto v Kvasinách, dorazí k prvním zákazníkům v druhé polovině roku 2009. V nabídce bude nejprve motor 1,8 TSI (1,2 TSI dorazí v říjnu s manuální převodovkou a v roce 2010 s DSG) a turbodiesely.

Doporučujeme
Škoda Yeti: První jízdní dojmy
Škoda Yeti: Kompletní ceník, technická data