Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skopeček: Vlády sází na nejistou kartu elektromobility a opomíjejí technologický pokrok

6. 10. 2021 • 02:32
82
13
Zobrazit náhledy (82)
Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5 Xpeng P5

Dlouhé období komunismu u nás a ve východní Evropě umožnilo ekonomům zkoumat prostředí, kde hlavní slovo neměl trh a snaha uspět v konkurenčním prostředí, nýbrž státní plánovač. Závěry porovnání jsou zřejmé a dávají nám křišťálově průzračný důkaz o tom, že pár vyvolených nedokáže řídit interakce milionů lidí efektivněji, než neviditelná ruka trhu.

Sektor automotive je dnes zdviženým prstem, který nás varuje, že část Evropy se z naší trpké zkušenosti není schopna poučit, a dává tak v sázku nejen tradiční průmyslové odvětví, ale i osudy desítek milionů zaměstnanců a jejich životní úroveň.

Vlády sází na nejistou kartu elektromobility a zcela opomíjejí technologický pokrok, jeho tempo a možnosti. Pro ilustraci lze uvést, že od začátku roku se u nás prodalo asi 1465 elektromobilů, tedy 0,99 % z celkového objemu nových registrací. O rok dříve to bylo 1,4 %. V Roce 2020 bylo dle dat Ministerstva dopravy v ČR v provozu lehce nad 10.000 vozidel. Byť tempo elektromobility překotně zrychluje, již nyní naráží na své limity. Těch limitů je celá řada. Jednak jsou elektromobily výrazně dražší a tudíž nedostupné většinové společnosti. I když se všechny nové technologie postupem času zlevňují, u elektromobilů hrozí, že se na dlouhou dobu stanou hračkou nejbohatších. Ti chudší budou jezdit starším autem mnohem déle, než kdyby si mohli koupit levnější auto se spalovacím motorem, nebo se budou muset spolehnout na ojetiny. Je tedy zřejmé, že v tomto směru se jejich ekologická stopa ještě zhorší, než kdyby si mohli koupit auto se spalovacím motorem, ale novější, tedy i s nižší produkcí emisí.

Pro běžného Čecha elektromobil prostě momentálně není, a ještě několik let dozajista nebude. To však nikým nevoleným úředníkům v Bruselu nevadí. Přitom efektivita a čistota spalovacích motorů v posledních letech učinila velký krok kupředu, kdy nároky na průměrné emise vypouštěné do ovzduší pro rok 2015 (130 g CO2/km) byly splněny již v roce 2013. To ale nikoho ve svaté válce proti spalovacím motorům nezajímá. Nikdo ani nedokáže odpovědět na vážné otázky chybějící infrastruktury pro elektromobily. Není dostatek nabíjecích stanic a při představě, že si všichni večer při příjezdu zapojíme automobil do elektrické sítě, dozajista způsobíme blackout. Navíc Ti, kteří za elektromobilitu bojují nejvíc, se zároveň skrz prsty dívají na uhelné elektrárny, které chtějí uzavřít co nejrychleji. Ale kde tedy vezmeme více elektřiny, kterou budeme spolu s více elektromobily potřebovat? To se v ideologické debatě o zelených autech nediskutuje, tam nastupuje víra, že to nějak dopadne…

Naši konkurenti mimo Evropu z nás musejí mít radost. Zatímco my máme technologickou výhodu ve výzkumu a výrobě převodovek a spalovacích motorů, což si dobrovolně zakážeme, například Čína má náskok ve výrobě baterií do elektromobilů a softwaru, kterého je v takovém autě mnohem větší podíl. Řežeme si tedy větev pod svojí vlastní konkurenceschopností. Navíc celá debata, ač více či méně pochmurná pro všechny příznivce osobní automobilové dopravy, je však zcela irelevantní v globálním měřítku dopadu na klima, na kterém se osobní doprava podílí jen velmi málo.

Související články

Témata
8. 10. 2021 11:44
Bla bla bla
O těch zázračný ho technologiích jsme se nedozvěděli ani prd.
7. 10. 2021 16:25
Realita
A ještě jedna věc.

Víte jak dlouho např. Šluknovský výběžek bojuje za posílení rozvodné sítě a zvýšení příkonu a kapacity ?

Přes 20 let a pokud se vše povede možná bude tak do 25 let od počátku jednání hotovo, ale pozor, bavíme se tu o kapacitě a propočtech vzniklých kolem roku 2000, tj. před nástupem elektromobility...

Takže pokud vše dopadne a konečně nebude 100 kW odběratel vyhazovat oblast o 50.000 lidech, může se začít plánovat a budovat další posílení pro elektromobilitu, které možná někdy mezi lety 2045-2050 bude dokončeno...

To je realita dnešních dnů, dnešních rozvodů a kapacit !!!
7. 10. 2021 16:11
Dnešním vizionářům by se dalo říkat nevěřící Tomáš
V dobách mého dětství moje babička používala nejčastěji toto slovní spojení, když někdo třeba já nevěřil, že to tak je nebo že to tak dopadne...

Tak říkala, ty jsi nevěřící Tomáš.

Ano, my co si to umíme spočítat, tj. žijeme ve světě matematiky, fyziky a do svých úvah a výpočtů umíme zapracovat jen skutečná a reálná data, tak vidíme ten svět nevěřících Tomášů, kteří si plánují a slibuji elektrickou budoucnost, ale už nevidí to Bé, pokud nenahradím ty desítky tepelných elektráren a nedoplním je něčím stejně výkonným a ten výkon nezvýším, nezvýším propustnost a kapacitu dnešní rozvodné a elektrické sítě, pak nemohu plánovat elektrickou budoucnost.

Elektromobil není mobil nebo tablet, který připojím jen tak do zásuvky a nic se nestane. Naše sídliště má cca 1000 bytů, kdyby každý začal nabíjet 2-4 kW nabíječkou a to je nejmíň, tak rázem spotřeba tohoto sídliště stoupne o 2-4 MW, kromě běžné spotřeby domácností. A ta síť na to není stavěná, aspoň né v 90% zástavby. Když se mění rozvody, mění se jen v domě, ale v zemi se tak často nemění, jsou tam z dob výstavby sídlišť před 30-40 i 50 lety...
Stává se vám už teď že si doma zapnete pračku, myčku, konvici a pustíte si třeba ještě vysavač a vyskočí vám jističe ?
Tak počítejte s tím, že až připojíte 500-1000-2000 elektromobilů na jednom sídlišti, tak vyskočí taky jističe, ale v celém sídlišti nebo městě... A budete mluvit o velkém štěstí když vám tam nebouchne trafačka a nebo kabely v zemi kvůli přehřátí...

To je realita dnešního světa.

Dělal jsem 15 let v dopravním podniku, kde jezdili a jezdí trolejbusy, trolejbus potřebuje dodat kapacitu cca 150 kW.h na 1 km tratě. Měnírny, které se staví jsou po cca 5 kilometrech. V hustém centru nebo v kopcích třeba po 3 km. A víte co se stalo když se stala náhodou dopravní nehoda a na jednom napájecím úseku zůstalo viset více trolejbusů než bylo obvyklé ?

No ve chvíli kdy se ucpávka uvolnila a trolejbusy se začali rozjíždět tak se během chvilky opět všechny zastavili, buďto to vyhodilo jističe na měnírně a nebo to odpálilo přívodní kabel.
Pak museli přijet servisáci a dispečeři a začali jeden trolejbus po druhém pomalu pouštět na trať, pokud se přepálil kabel tak si tam ještě tak hodinku i dvě všichni počkali. Ale pozor to jsme měli vlastní servis a všechno bylo dostupné... Né rozvody někde v lese nebo přes hory a doly...

Tak tomu se říká realita.

A takhle to dopadne pokud si budou vizionáři, alias nevěřící Tomášové myslet, že se to samo ono nějak vyřeší...
7. 10. 2021 12:41
Re: čistá elektromobilita
Nejsem žádný odborník na elektriku (ani fyziku), takže můžu občas používat něco špatně. Na druhou stranu mám pár měsíců pidiEV a už o provozu něco málo vím. Ty palce dolů jsou k jakémukoliv mému příspěvku, to je výchova ke správným názorům (jak psal nedávno v diskuzi WinDiesel).
7. 10. 2021 11:06
Re: čistá elektromobilita
:yes:

Presne (krome preklepu v jednotkach).
Myslim, ze by bylo nejjednodussi mluvit jen o vykonu v kw.

Palec dolu u tveho komentare je usmevny.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud