Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2021: Pokles pokračuje, tratila Škoda, Ford, Dacia i Peugeot

David Bureš
Diskuze (60)

Prodeje automobilů nadále silně ovlivňuje nedostatek čipů. Podepsalo se to mimo jiné na výsledcích Škody, Fordu a Peugeotu. Naopak Korejci rostli, včetně SsangYongu.

Trh s novými automobily je v posledních měsících silně zasažen globálním nedostatkem čipů. Situace se nezměnila ani v září, kdy bylo na českém trhu registrováno 14.165 osobních aut, o 16,2 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik registrací Svazu dovozců automobilů.

To znamená, že letošní září bylo výsledkově nejhorší od roku 2013, kdy bylo registrováno 13.208 aut. Blízko těmto číslům však bylo i září 2018, s 14.532 registracemi, kdy mnohé automobilky nestačily homologovat svá auta podle tehdy nových emisních norem, a tak je nemohly zaregistrovat.

Vliv na dění má nadále globální nedostatek komponentů, především čipů. Právě kvůli němu už mnohé automobilky musely několikrát pozastavit výrobu, případně vyrábí tak, že chybějící komponent domontují až později, po kompletaci auta. Přitom jinak z centrál značek zaznívají hlasy, že zájem o nová auta by byl. Jen zkrátka nejsou k dispozici...

Právě chybějící díly jsou znatelné i na výsledcích domácí Škody, jejíchž 4.923 zářijových registrací je o 25,6 % méně než před rokem. Ztratila hlavně Octavia, která za září byla až čtvrtým nejprodávanějším vozem na trhu, jen s 565 registracemi. Meziročně se tak za září propadla o více než 60 %.

Tratila také celkově pátá Toyota (-10,3 %) nebo šestý Ford (-35,9 %), stejně jako sedmý Mercedes-Benz (-30,0 %). Silný propad hlásí také francouzští členové koncernu Stellantis, až celkově třináctý Peugeot se propadl o 54,7 %, šestnáctý Citroën o 52,3 %.

Naopak takový Seat rostl o 77 %, 398 registrací mu tak vyneslo osmou příčku. Dobře se s polovodičovou krizí zatím popasovali i Korejci. Mezi značkami druhý Hyundai v září rostl o 6,4 %, Kia dokonce o 31,2 %, což jí vyneslo celkově čtvrtou příčku. Do top 20 se pak dokonce probojoval SsangYong, 127 registrací je o 224,2 % více než před rokem.

Český trh – registrace nových aut v září 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 9/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 4923 -25,6 34,75
2. Hyundai 1440 +6,4 10,17
3. Volkswagen 1074 +10,3 7,58
4. Kia 868 +31,2 6,13
5. Toyota 811 -10,3 5,73
6. Ford 472 -35,9 3,33
7. Mercedes-Benz 471 -30,0 3,33
8. Seat 398 +77,7 2,81
9. Renault 377 -18,0 2,66
10. Dacia 374 -47,3 2,64
11. Opel 370 -10,2 2,61
12. BMW 355 -23,7 2,51
13. Peugeot 326 -54,7 2,3
14. Mazda 261 +40,3 1,84
15. Suzuki 190 +10,5 1,34
16. Citroën 176 -52,3 1,24
17. Audi 167 -22,7 1,18
18. Volvo 136 +7,1 0,96
19. SsangYong 127 +224,2 0,9
20. Mitsubishi 113 -22,1 0,8
- CELKEM 14.165 -16,2 -

To po devíti měsících roku je zatím situace veselejší, 161.824 registrovaných automobilů dle statistik SDA je pořád slušný meziroční nárůst, o 9,1 %. Slušné výsledky na začátku roku tak zatím zvládly kompenzovat loňský propad, při první vlně pandemie koronaviru. Pokud však situace s nedostatkem čipů bude pokračovat (jakože podle analytiků bude), můžeme se za celý rok dočkat obdobných výsledků jako za rok 2020.

První po tři čtvrtě roku 2021 každopádně zůstává domácí Škoda, byť si mírně pohoršila o jedno procento. Naopak druhý Hyundai roste, o 25,7 %, třetí Volkswagen dokonce o 31,2 %, a to mimo jiné díky letošnímu úspěchu Golfu, který loni naopak kvůli konci sedmé generace ztrácel. Silně letos roste také Ford (+31 %) nebo Seat (+84,2 %). Naopak pokles Dacie (-31,3 %) je způsoben hlavně ukončením populárního modelu Dokker.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 01-09/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 56074 -1,0 34,65
2. Hyundai 15002 +25,7 9,27
3. Volkswagen 14237 +31,2 8,8
4. Toyota 7733 +12,4 4,78
5. Kia 7370 +19,7 4,55
6. Mercedes-Benz 6638 +23,2 4,1
7. Peugeot 6147 -3,9 3,8
8. Ford 5568 +31,0 3,44
9. Seat 5490 +84,2 3,39
10. Dacia 5032 -31,3 3,11
11. Renault 4010 -20,1 2,48
12. BMW 3898 +2,9 2,41
13. Opel 3206 +27,2 1,98
14. Citroën 3158 -4,3 1,95
15. Audi 2218 +30,2 1,37
16. Suzuki 2037 +17,0 1,26
17. Mazda 1909 +45,2 1,18
18. Volvo 1840 +33,1 1,14
19. Nissan 1147 +103,0 0,71
20. Mitsubishi 1085 -26,7 0,67
- CELKEM 161824 +9,1 -

A jak to vypadá z hlediska pořadí jednotlivých modelů? Letos je nejvýše Škoda Fabia, s 12.204 registracemi navíc postupně navyšuje náskok na druhou Škodu Octavia. Kvůli nástupu výroby nové generace Fabia zatím meziročně klesá, avšak o bezvýznamné 0,6 %, zatímco Octavia se propadla o 29,8 %. Právě rodinný model totiž z portfolia mladoboleslavské značky podle zákulisních zpráv nejvíce tratí na nedostatku čipů.

Daří se však modelům Hyundai, i30 díky atraktivním cenám meziročně vyskočila o 48,4 %, Tuscon díky nové generaci o 32,3 %. Skokany uplynulých měsíců jsou také Volkswagen Golf (+175,3 %) a Seat Arona (+215,3 %).

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů
Poř. Model Registrace 01-09/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda Fabia 12204 -0,6 7,54
2. Škoda Octavia 10556 -29,8 6,52
3. Škoda Kamiq 8921 +51,2 5,51
4. Škoda Karoq 7744 +23,7 4,79
5. Hyundai i30 7663 +48,4 4,74
6. Škoda Scala 6549 +0,6 4,05
7. Škoda Kodiaq 5002 +11,1 3,09
8. Hyundai Tucson 4269 +32,3 2,64
9. Volkswagen Golf 4140 +175,3 2,56
10. Škoda Superb 4091 -11,8 2,56
11. Kia Ceed 3007 +9,4 1,86
12. Dacia Duster 2744 +13,1 1,7
13. Seat Arona 2450 +215,3 1,51
14. Volkswagen Tiguan 2095 +3,0 1,29
15. Peugeot 2008 1977 +16,6 1,22
16. Dacia Sandero 1904 +27,1 1,18
17. Renault Clio 1703 -22,3 1,05
18. Toyota Corolla 1556 -2,9 0,96
19. Toyota RAV4 1483 +34,6 0,92
20. Ford Puma 1478 +66,8 0,91
- CELKEM 161824 +9,1 -
David Bureš
Diskuze (60)
Avatar - Mikesus
7. 10. 2021 18:45
Re: Tak Karoq...
Mne nic. Jen jsem mel obavy o argument jako u hugina. Prodalo se jich nejvíc, musí to být nejlepší auto a ostatní jsou blbí, kdo ho nekoupili.
Avatar - Mikesus
7. 10. 2021 18:43
Re: Golf + 175 %
Proč má tedy golf 1/3 prodejů co corolla? Bývaly doby, kdy byl na cca 90% jejích prodejů. Dnes je na třetině, to ukazuje jak je stále lepší.
Avatar - Emel
7. 10. 2021 16:26
Re: Škoda bude mít obrovské problemy
To jsou kecy, sorry.
MEB nevede ke ztrátě identity o nic víc, než MQB... a MQB o nic víc, než předchozí platformy.
Jestli je Škoda praktičtější a oblíbenější než VW, no tak hurá... proč by měla mít obrovské problémy?
VAG nepotřebuje druhé VW... to je myšlenka, která se tu omílá už od první Fabie - a přesto si Škodovka svoje místo na slunci našla, pomohla VW získat zákazníky třeba v bývalém východním bloku (Polsko, Rusko), vhodně doplňuje VW i na náročných trzích (Německo, Švýcarsko, UK).
Jít cestou Dacie - opět, tahle myšlenka už tu taky byla mockrát... jenže se ukazuje, že cesta Dacie (prodávat velký auta za málo peněz) není až tak atraktivní... zvažovalo to hodně výrobců, ale nikdo se nerozhodl tou cestou jít. Palce tomu drží soukromí kupci, to chápu... ale pro Škodovku i ČR je lepší vyrábět auta s větší přidanou hodnotou (a marží).
7. 10. 2021 00:07
Re: Tak Karoq...
Fakt nechápu, co ti na mojí radosti z prodejních úspěchů Karoqu vadí.
Avatar - hugino
6. 10. 2021 22:52
Golf + 175 %
Golf šlape a je to hlavne asi tým že sa začal predávať Variant.A nie som povýšenecký len som spokojný že som vsadil na správneho koňa a tý čo vsadili nesprávne a majú neustále pochybnosti či nemali isť radšej inam mám pre nich radu.Načo za rovnaké peniaze kupovať korejca,japonca alebo francúza keď môžem mať nemecké auto.Golf 4140 ks vs Corolla 1556 ks vs Focus ?.Toto hovorí za všetko.Ale stále máte možnosť prísť skoro k prémií stačí sa len rozhodnúť a nie sa voziť dvaja dospeláci v Pume po Prahe.Keď chcete testovať tak si požičajte poriadne auto a nie pre slečinky s trojvalcom.Ale ja som aj celkom rád že si v diskusiach na mňa spomeniete ale ste dosť neobjektívny lebo keď Arese spomenie že Karoq je v predajoch už štvrtý tak to je OK ale keď ja spomeniem Golf tak už ste podráždený.Tým že sa Golf stále dobre predáva tak tu budem ešte dĺĺĺĺĺho písať o Golfe.Ak máte len trošku zmysel pre humor tak by ste mali vyčítať medzi riadkami že ja to myslím trochu z nadsázkou lebo mňe je úplne ale fakt že úplne jedno kto na čom jazdí.Tak držte sa a testujte ďalej až mám ďalšie nové poznatky.Heslo platí stále to isté.Čím viac predaných Golfov tým viac spokojných motoristov. :-)