Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
82 Fotogalerie

Český trh v září 2021: Pokles pokračuje, tratila Škoda, Ford, Dacia i Peugeot

Prodeje automobilů nadále silně ovlivňuje nedostatek čipů. Podepsalo se to mimo jiné na výsledcích Škody, Fordu a Peugeotu. Naopak Korejci rostli, včetně SsangYongu.

Trh s novými automobily je v posledních měsících silně zasažen globálním nedostatkem čipů. Situace se nezměnila ani v září, kdy bylo na českém trhu registrováno 14.165 osobních aut, o 16,2 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik registrací Svazu dovozců automobilů.

To znamená, že letošní září bylo výsledkově nejhorší od roku 2013, kdy bylo registrováno 13.208 aut. Blízko těmto číslům však bylo i září 2018, s 14.532 registracemi, kdy mnohé automobilky nestačily homologovat svá auta podle tehdy nových emisních norem, a tak je nemohly zaregistrovat.

Vliv na dění má nadále globální nedostatek komponentů, především čipů. Právě kvůli němu už mnohé automobilky musely několikrát pozastavit výrobu, případně vyrábí tak, že chybějící komponent domontují až později, po kompletaci auta. Přitom jinak z centrál značek zaznívají hlasy, že zájem o nová auta by byl. Jen zkrátka nejsou k dispozici...

Právě chybějící díly jsou znatelné i na výsledcích domácí Škody, jejíchž 4.923 zářijových registrací je o 25,6 % méně než před rokem. Ztratila hlavně Octavia, která za září byla až čtvrtým nejprodávanějším vozem na trhu, jen s 565 registracemi. Meziročně se tak za září propadla o více než 60 %.

Tratila také celkově pátá Toyota (-10,3 %) nebo šestý Ford (-35,9 %), stejně jako sedmý Mercedes-Benz (-30,0 %). Silný propad hlásí také francouzští členové koncernu Stellantis, až celkově třináctý Peugeot se propadl o 54,7 %, šestnáctý Citroën o 52,3 %.

Naopak takový Seat rostl o 77 %, 398 registrací mu tak vyneslo osmou příčku. Dobře se s polovodičovou krizí zatím popasovali i Korejci. Mezi značkami druhý Hyundai v září rostl o 6,4 %, Kia dokonce o 31,2 %, což jí vyneslo celkově čtvrtou příčku. Do top 20 se pak dokonce probojoval SsangYong, 127 registrací je o 224,2 % více než před rokem.

Český trh – registrace nových aut v září 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 9/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda4923-25,634,75
2.Hyundai1440+6,410,17
3.Volkswagen1074+10,37,58
4.Kia868+31,26,13
5.Toyota811-10,35,73
6.Ford472-35,93,33
7.Mercedes-Benz471-30,03,33
8.Seat398+77,72,81
9.Renault377-18,02,66
10.Dacia374-47,32,64
11.Opel370-10,22,61
12.BMW355-23,72,51
13.Peugeot326-54,72,3
14.Mazda261+40,31,84
15.Suzuki190+10,51,34
16.Citroën176-52,31,24
17.Audi167-22,71,18
18.Volvo136+7,10,96
19.SsangYong127+224,20,9
20.Mitsubishi113-22,10,8
-CELKEM14.165-16,2-

To po devíti měsících roku je zatím situace veselejší, 161.824 registrovaných automobilů dle statistik SDA je pořád slušný meziroční nárůst, o 9,1 %. Slušné výsledky na začátku roku tak zatím zvládly kompenzovat loňský propad, při první vlně pandemie koronaviru. Pokud však situace s nedostatkem čipů bude pokračovat (jakože podle analytiků bude), můžeme se za celý rok dočkat obdobných výsledků jako za rok 2020.

První po tři čtvrtě roku 2021 každopádně zůstává domácí Škoda, byť si mírně pohoršila o jedno procento. Naopak druhý Hyundai roste, o 25,7 %, třetí Volkswagen dokonce o 31,2 %, a to mimo jiné díky letošnímu úspěchu Golfu, který loni naopak kvůli konci sedmé generace ztrácel. Silně letos roste také Ford (+31 %) nebo Seat (+84,2 %). Naopak pokles Dacie (-31,3 %) je způsoben hlavně ukončením populárního modelu Dokker.

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř.ZnačkaRegistrace 01-09/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda56074-1,034,65
2.Hyundai15002+25,79,27
3.Volkswagen14237+31,28,8
4.Toyota7733+12,44,78
5.Kia7370+19,74,55
6.Mercedes-Benz6638+23,24,1
7.Peugeot6147-3,93,8
8.Ford5568+31,03,44
9.Seat5490+84,23,39
10.Dacia5032-31,33,11
11.Renault4010-20,12,48
12.BMW3898+2,92,41
13.Opel3206+27,21,98
14.Citroën3158-4,31,95
15.Audi2218+30,21,37
16.Suzuki2037+17,01,26
17.Mazda1909+45,21,18
18.Volvo1840+33,11,14
19.Nissan1147+103,00,71
20.Mitsubishi1085-26,70,67
-CELKEM161824+9,1-

A jak to vypadá z hlediska pořadí jednotlivých modelů? Letos je nejvýše Škoda Fabia, s 12.204 registracemi navíc postupně navyšuje náskok na druhou Škodu Octavia. Kvůli nástupu výroby nové generace Fabia zatím meziročně klesá, avšak o bezvýznamné 0,6 %, zatímco Octavia se propadla o 29,8 %. Právě rodinný model totiž z portfolia mladoboleslavské značky podle zákulisních zpráv nejvíce tratí na nedostatku čipů.

Daří se však modelům Hyundai, i30 díky atraktivním cenám meziročně vyskočila o 48,4 %, Tuscon díky nové generaci o 32,3 %. Skokany uplynulých měsíců jsou také Volkswagen Golf (+175,3 %) a Seat Arona (+215,3 %).

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle modelů
Poř.ModelRegistrace 01-09/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Škoda Fabia12204-0,67,54
2.Škoda Octavia10556-29,86,52
3.Škoda Kamiq8921+51,25,51
4.Škoda Karoq7744+23,74,79
5.Hyundai i307663+48,44,74
6.Škoda Scala6549+0,64,05
7.Škoda Kodiaq5002+11,13,09
8.Hyundai Tucson4269+32,32,64
9.Volkswagen Golf4140+175,32,56
10.Škoda Superb4091-11,82,56
11.Kia Ceed3007+9,41,86
12.Dacia Duster2744+13,11,7
13.Seat Arona2450+215,31,51
14.Volkswagen Tiguan2095+3,01,29
15.Peugeot 20081977+16,61,22
16.Dacia Sandero1904+27,11,18
17.Renault Clio1703-22,31,05
18.Toyota Corolla1556-2,90,96
19.Toyota RAV41483+34,60,92
20.Ford Puma1478+66,80,91
-CELKEM161824+9,1-