Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slyšeli jste o Tatře C2X? Experimentální kupé nemělo šanci na výrobu

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Na internetu jsme narazili na jednu zajímavou věc. Někdo prodává model neznámé osobní tatrovky.

Inzerát se objevil na Facebooku a doprovází ho několik fotografií zeleného kupé s netradičně tvarovanou zádí a logem automobilky Tatra na přídi. Podle prodejce se jedná o zhruba 80 centimetrů dlouhou maketu studie C2X z roku 1971, kterou navrhl M. Strejček z Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Základem modelu je sádra. Cenu mají zájemci nabídnout.

A protože tatrovka vypadá opravdu zajímavě a nekoukaně, pustili jsme se do pátrání, co že to ta Tatra C2X je. Odpověď jsme našli ve skvělé knize Tatra 613 od Jana Tučka.

Autor v ní popisuje ideový projekt z roku 1971 s označením „dvousedadlové experimentální kupé“ T 613 C2X. Jeho design skutečně navrhl Milan Strejček z ÚVMV. Designér počítal s délkou 4100 mm, šířkou 1750 mm a výškou jen 1220 mm. Rozvor měl dosahovat 2300 mm.

Zatímco uvažovaný motor nepřekvapí, další technika, s níž se při tvorbě návrhu pracovalo, je netradiční. O pohon se měl starat samozřejmě vzduchem chlazený osmiválec. Z objemu 3,5 litru však měl dávat 147 až 162 kW, což mělo 1550 kg vážícímu kupátku stačit na maximálku 220 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 9 sekundy.

Zajímavostí je ovšem pohon všech kol s rozdělením hnací síly v poměru 33 ku 67 ve prospěch zadní nápravy. Ještě překvapivější je převodovka - v ÚVMV by rádi použili třístupňový automat Borg-Wagner. Ten by se samozřejmě musel koupit na Západě.

Na tento háček ostatně autoři projektu upozorňovali: "Za předpokladu dovozu z KS je realizovatelnost projektu okamžitá“, cituje Jan Tuček materiál k projektu. KS je zkratkou pro kapitalistické státy. Ve stejném dokumentu z roku 1971 se uvádí, že "vozidlo je koncipováno jako bezpečnostní dvoumístný automobil, nikoliv jako sportovní vůz pro soutěžní účely". Těžko říct, co přesně to znamená.

V knize o Tatře 613 autor popisuje také zvláštní konstrukci. Kupé mělo mít celou přední nápravu s řízením, rozvodovkou a dalšími komponenty uloženou na pomocném rámu, který by v případě čelního nárazu podjel pod vůz, tuhá střední část karoserie s dvoumístnou kabinou se měla nadzvednout. "Příď karoserie tvořila deformační zónu, mohutný přední nárazník se při vyšších rychlostech měl vysunout kupředu, aby dokázal pohltit více kinetické energie," uvádí Jan Tuček. Zajímavé.

Projekt experimentálního kupé se však bohužel nedostal dál než do fáze plánování a navrhování designu. Nabízený sádrový model tak může jedním z mála artefaktů, které po něm zbyly.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme