Sono Sion: Dočkáme se sériově vyráběného solárního auta?
Elektřina s využitím baterií, nebo vodíkových palivových článků, syntetický benzin a nafta, případně bioplyny pro konvenční spalovací motory. Zatím netušíme, která možnost je ta pravá. Do hry ale vstupuje opět i energie solární, která už není výsadou jen futuristických prototypů, takové auto směřuje k sériové produkci. Vážně!
Sono Motors se zrodila v německém Mnichově a založili ji loni v červenci tři nadšenci. Vývoji prvního prototypu ale probíhal již předtím, doslova na koleně mu věnovali tři roky svého života. Peníze, 600 tisíc eur, na stavbu dalších a jejich testy, získali díky modernímu crowdfundingu. Nyní se díváme na předprodukční auto...
Původně plánovaný model Urban za 12 tisíc eur s maximálním dojezdem ani ne 100 km nakonec nevznikne, protože by jej nikdo nechtěl, baterie s kapacitou 14,4 kWh je příliš slabá. Ano, jde o normální elektromobil s motorem o výkonu 80 kW, kterému solární články pouze pomáhají dojet dále. Není ale tím pádem zcela závislý na slunečním záření... Do sériové výroby chce firma dovést verzi Extender, oproti prototypu jen pětimístnou.
Auto, které dostalo jméno Sion, má sám o sobě dojezd zhruba 160 km, což nijak nevybočuje ze současného elektrického standardu, používá 30kWh baterii. 330 slunečních článků hlavně na střeše a dveřích hatchbacku však stačí na to, aby prodloužilo akční rádius o takřka 30 km. Ne, pořád se nejedná o hodnotu, která by byla srovnatelná s auty, které pohánějí motory s vnitřním spalováním. Palubní deska obsahuje vlastně jen volant a dva displeje... A mech. Zelený pás uprostřed před spolujezdcem je skutečnou rostlinou, která má filtrační funkci a izoluje hluk.
Sion Motors eviduje už 1.100 předobjednávek, jeden kus má stát 16 tisíc eur (417 tisíc korun). To je až na výjimky zatraceně málo, že? Pokud hledáte háček, nechybí, cena je bez baterií. Možnosti existují dvě: pronájem a koupě za další 4 tisíce eur (104.300 korun). Tahle částka nepřekvapí... Dobíjení funguje obousměrně, vozidlo tedy může fungovat i jako „mobilní elektrárna“ s výkonem až 2,7 kW a volitelným 750kg přívěsem.
Firma chce odstartovat produkci do dvou let, příští rok proběhnou další zkoušky, i za Atlantikem. Smělé plány, že? Má tento projekt šanci na životaschopnost? Osobně dávám palec nahoru alespoň za odvahu. Když se do něčeho nepouštějí velké automobilky, zkusí to jiní..