Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sono Sion: Dočkáme se sériově vyráběného solárního auta?

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Lidstvo stále hledá alternativní zdroje energie, pohon aut nevyjímaje. Ani ty obnovitelné se ale zatím příliš nechytily. Změní se to v blízké budoucnosti?

Elektřina s využitím baterií, nebo vodíkových palivových článků, syntetický benzin a nafta, případně bioplyny pro konvenční spalovací motory. Zatím netušíme, která možnost je ta pravá. Do hry ale vstupuje opět i energie solární, která už není výsadou jen futuristických prototypů, takové auto směřuje k sériové produkci. Vážně!

Sono Motors se zrodila v německém Mnichově a založili ji loni v červenci tři nadšenci. Vývoji prvního prototypu ale probíhal již předtím, doslova na koleně mu věnovali tři roky svého života. Peníze, 600 tisíc eur, na stavbu dalších a jejich testy, získali díky modernímu crowdfundingu. Nyní se díváme na předprodukční auto...

Původně plánovaný model Urban za 12 tisíc eur s maximálním dojezdem ani ne 100 km nakonec nevznikne, protože by jej nikdo nechtěl, baterie s kapacitou 14,4 kWh je příliš slabá. Ano, jde o normální elektromobil s motorem o výkonu 80 kW, kterému solární články pouze pomáhají dojet dále. Není ale tím pádem zcela závislý na slunečním záření... Do sériové výroby chce firma dovést verzi Extender, oproti prototypu jen pětimístnou.

Auto, které dostalo jméno Sion, má sám o sobě dojezd zhruba 160 km, což nijak nevybočuje ze současného elektrického standardu, používá 30kWh baterii. 330 slunečních článků hlavně na střeše a dveřích hatchbacku však stačí na to, aby prodloužilo akční rádius o takřka 30 km. Ne, pořád se nejedná o hodnotu, která by byla srovnatelná s auty, které pohánějí motory s vnitřním spalováním. Palubní deska obsahuje vlastně jen volant a dva displeje... A mech. Zelený pás uprostřed před spolujezdcem je skutečnou rostlinou, která má filtrační funkci a izoluje hluk.

Sion Motors eviduje už 1.100 předobjednávek, jeden kus má stát 16 tisíc eur (417 tisíc korun). To je až na výjimky zatraceně málo, že? Pokud hledáte háček, nechybí, cena je bez baterií. Možnosti existují dvě: pronájem a koupě za další 4 tisíce eur (104.300 korun). Tahle částka nepřekvapí... Dobíjení funguje obousměrně, vozidlo tedy může fungovat i jako „mobilní elektrárna“ s výkonem až 2,7 kW a volitelným 750kg přívěsem.

Firma chce odstartovat produkci do dvou let, příští rok proběhnou další zkoušky, i za Atlantikem. Smělé plány, že? Má tento projekt šanci na životaschopnost? Osobně dávám palec nahoru alespoň za odvahu. Když se do něčeho nepouštějí velké automobilky, zkusí to jiní..

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
31. 7. 2017 08:15
sci-fi
jako vymyšlený to špatně nebude, jenom mě mrzí, že naše děti už si nezařádí v autě jako my. Klasický a normální auto už se dneska pořídí jenom v bazarech. I ta pitomá elektronika se se*e jak může. Radši budu řídit Felicii, než todleto ;-\
31. 7. 2017 07:28
Re: Ma to smysl?
Vidím to velmi podobně

Líp to může fungovat v slunečnějších zemích ale taky mi to moc smysl nedává
30. 7. 2017 22:39
Ma to smysl?
Priznam se, ze mne solarni auto nedava moc smysl.
1. Krasnych slunecnich dni tu nebyva tolik.
2. Pokud to trochu jde, tak parkujete ve stinu. Je otazka, zda se vyplati nechat auto zaparkovane na Slunci, jestli klimatizace po nasednuti nespotrebuje podobne mnozstvi energie, jako panely dokazi behem stani vyrobit.
3. Je to elektromobil s dost omezenym dojezdem, takze pouziti casto ve mestech, kde jste mnohdy i behem jizdy ve stinu.
4. I pokud se vyskytnete na slunci, tak velka cast panelu temer nikdy nema idealni sklon a jedna bocni sada je ve stinu zcela.
5. Jak elektromobiliste radi zminuji, tak elektromobil je provozne levny, pokud "tankujete" doma nocni proud, to se bavime o cenach kolem 2 Kc/kWh, kolik v takovem pripade muze tento system rocne usetrit 1500 Kc? Kolik mohou ty panely stat 20000 Kc? Montovat na auto neco s navratnosti +-10 let?
6. Jako prodluzovac dojezdu to asi taky moc nevidim, pokud mate behem jizdy prikon nekde mezi 10 - 30 kW a vyrabite v idealnim pripade 500 W, tak mi to prijde pomerne nezajimave.

Nechci to samozrejme nijak hanit ani nikomu rozmlouvat, ale osobne bych o necem podobnem vubec neuvazoval.
Kdybych veril, ze solarni panely jsou spravna vec a ze je treba zasadne bojovat s emisemi CO2, tak radeji uvazuji o solarnich panelech na strese domu, kde mam sanci ovlivnit ucinnost jejich spravnym natocenim a kde je predpoklad, ze nebudou 50 % casu ve stinu. U tohoto reseni mam strach, ze je to spise hrani si na ekologii, vubec bych se nedivil, kdyby vyroba panelu byla energeticky podobne narocna nebo dokonce narocnejsi, nez kolik energie dokazi za zivotnost auta vyrobit.

Osobne toto chapu snad jen jako dobreho pomocnika pro nadseneho kempare, ktery muze zustat stat s autem a stanem nekde u vody tyden, napojit si z auta malou lednicku a dalsi spotrebice a s trochou stesti na pocasi nemusi mit strach, ze mu behem te doby dojde energie v bateriich.
30. 7. 2017 20:42
proslunena budoucnost
na obzoru jsou FV clanky s 45% ucinnosti, tedy při efektivni plose 2m2 v nasich podmínkách v idelanim stavu cca 1kWh energie za hodinu, za 5 hodin cca 5kWh energie. to by mělo dat na 30km, v jiznich statech a tedy lepších podmínkách minimalne na 50km...