Současná krize zamávala s trhem ojetin. Které dnes neztrácejí na ceně, i když stárnou a jezdí?
Nejen výroba nových automobilů je poznamenána nedostatkem čipů, vysokou inflací a celosvětovou energetickou krizí.
Analýza sítě společnosti AAA Auto ukazuje, že výše zmíněné faktory jsou důvodem pro značně omezenější nabídku ojetin na českém trhu. Netýká se to jen dražších velkých vozů, méně rozmanitá je i paleta malých ojetin.
Do října letošního roku klesla oproti stejnému období vloni nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466.325 ks o téměř 36 tisíc vozů. A souběžně s klesajícím počtem aut roste jejich cena. Jako extrém uvádí analýza Suzuki Jimny, jehož ceníková cena se pohybovala okolo 450.000 Kč, ale dnes se coby dvouletá ojetina prodává i za více než 800.000 Kč.
Český kupec si markantní rozdíly oproti loňsku asi lépe představí na populárnějších ojetinách. Tak třeba roční Škoda Fabia Combi dnes coby zánovní kousek atakuje původní ceníkové ceny. Dlužno říct, že tady se na vývoji ceny značně podepsalo i oficiální potvrzení o konci praktičtější verze s velkým kufrem, jíž se čtvrtá generace nedočká.
A podobné je to rovněž u oblíbeného Hyundaie i20: „U tohoto modelu došlo vzhledem k situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 %. Vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 tisíc kilometrů více najeto, ale průměrná cena je stejná jako v roce loňském,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.
„Ještě výraznější rozdíl zaznamenala Škoda Rapid Spaceback. U tohoto modelu se podle našich analýz propadly prodeje oproti loňsku o 24 %. Cenovka se nezměnila, byť vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 tisíc kilometrů více,“ bilancuje dále.
Nejvýraznější pokles prodejů je obecně mezi malými vozy z let 2014 až 2016. I když jsou auta o 12 měsíců starší, jejich průměrná cena vzrostla o zhruba 10 tisíc korun. O stejnou hodnotu, tedy deset tisíc kilometrů, se zvýšil i průměrný nájezd takového auta. Něco pozitivního na závěr? „Současný stav v podobě zdražování je dobrou zprávou pro všechny současné majitele těchto vozů. Dá se říct, že pokud majitel vlastní vůz s rokem výroby 2014-2016 a najede ročně do 20 tisíc kilometrů, jeho hodnota v dnešních dnech neklesá,“ dodává Vaněček.