Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nucený rozmach elektromobilů? Ve východní Evropě to zvýší zájem o ojetiny a operativní leasing

David Bureš
Diskuze (432)

Východoevropské státy zatím nejsou připraveny na rozmach elektromobilů, se kterým počítá Evropská komise. Může to mít vážné důsledky.

Rozmach elektromobilů je minimálně v Evropské unii, zdá se, nevyhnutelný. EU chystá další zpřísnění emisních norem, které ztíží prodej aut se spalovacím motorem. Evropská komise pak dokonce navrhuje, aby od roku 2035 nové automobily nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by prodej aut se spalovacím motorem prakticky znemožnilo.Takový krok by přitom měl dalekosáhlé důsledky.

A nejde přitom jen o fakt, že evropské elektrárny dnes nezvládnou produkovat tolik elektrické energie, kterou by další rozvoj elektroaut vyžadoval. Automobily by mohly natolik zdražit, že by si je běžní klienti už nemuseli dovolit.

Současný návrh Evropské komise totiž podle odborníků dopadne výrazněji na řidiče nižších a středních příjmových skupin ze střední a východní Evropy. Cena nových elektromobilů a aut s vodíkovým palivovým článkem totiž v tuto chvíli výrazně převyšuje částku, za kterou jsou si ochotni takoví zákazníci pořídit nové auto.

Je přitom otázkou, zda v následujících letech cena elektrovozů klesne na úroveň klasických aut se spalovacím motorem. Vždyť třeba Volkswagen odsunul příchod městského SUV s elektrickým pohonem o dva roky, na rok 2025. Důvodem přitom byl fakt, že nebylo jisté, zda by přespříští rok byly už baterie dostatečně levné, aby to umožnilo snížit cenu tohoto modelu někam k 20.000 Euro (cca půl milionu korun).

„Například v Česku chce běžný zákazník utratit za nový vůz kolem půl milionu korun, což je polovina částky, za kterou by pořídil průměrný nový elektromobil. Řidiči tedy postupně buď zvýší poptávku po ojetinách, nebo mají možnost přejít k financování nových aut operativním leasingem," říká ředitel divize retail společnosti Arval Jiří Solucev.

Právě zájem o vozy na operativní leasing v následujících letech podle odborníků vzroste. Díky němu se totiž zákazníci snadněji dostanou k pořízení elektroauta, než pokud by si ho kupovali do svého vlastnictví.

Zvýhodnit pořízení vozu s nízkými emisemi mají ale i další kroky. Podle memoranda Svazu dovozců automobilů (SDA) by měl stát snížit daň z užívání bezemisního služebního vozu k soukromým účelům z dnešního 1 % z pořizovací ceny auta na polovinu. Tím by se kompenzovala vyšší pořizovací cena takových vozidel. „V memorandu jsme dále s SDA uvedli, že navrhujeme podpořit nákup bezemisního vozu státním příspěvkem ve výši 200 tisíc korun,“ dodává mluvčí českého zastoupení automobilky Hyundai David Pavlíček. S takovými dotacemi ale současná vláda i kvůli nutnosti úspor zatím nepočítá.

Vedle tohoto zvýhodnění však bude potřeba také rozšířit stávající infrastrukturu dobíjecích stanic, která v Česku a některých okolních státech nadále zůstává nedostatečná.

„Převážně v zemích střední a východní Evropy je situace s dobíjecí infrastrukturou nejhorší. Řada dobíječek navíc neumožňuje rychlé dobíjení v řádu desítek minut, což atraktivitu elektromobilů v kombinaci s vysokou pořizovací cenou snižuje,“ říká k tomu Tomáš Kadeřábek, konzultant poskytovatele aut na operativní leasing společnosti Arval CZ. Ke konci června u nás bylo evidováno 1.417 dobíjecích bodů, jen 460 z nich však připadalo na nabíjecí stanice stejnosměrným proudem.

Hustota sítě nabíjecích stanic přitom přímo souvisí s rozmachem elektrických aut. Třeba v Nizozemí, kde jsou takové vozy oblíbené, je přes 66 tisíc nabíjecích míst. „Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je v jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, najdeme je u 34 % firem, což je oproti Česku více než čtyřnásobek,“ konstatuje Kadeřábek.

Síť nabíjecích stanic se nicméně také v českém prostředí rozšiřuje. Vedle samotných automobilek (vedle sítě Tesla Superchargerů síť Ionity skupiny několika výrobců) a energetických společností budují nabíječky také třeba čerpací stanice. Ty se už připravují na to, že zákazníci u nich budou trávit více času, a tak třeba Shell přichází s konceptem kaváren Shell Café, po vzoru podobných projektů Benziny nebo MOLu.

David Bureš
Diskuze (432)

Doporučujeme

6. 2. 2023 22:59
Re: zakazovat, přikazovat
rusackej svabe :no:
4. 9. 2021 07:44
Re: Tak to shrnu
O psikach umis psat hezky, toho se drz.
4. 9. 2021 07:41
Re: kup
Je to marny, je to marny....
Avatar - Jerry.Gunman
3. 9. 2021 13:18
Re: Česko leží ve Střední ("centrální") Evropě.
Když si uvědomíš, že od roku 1526 patřila muslimům vetšina Uher a z celého státu zbyla de facto jenom Horní Země a pruh při hranicích dnešního Rakouska a západní část bývalé Jugoslávie...
A že se v roce 1683 musulmany podařilo zastavit až u Vídně - tak ovládali vpravdě obrovskou část střední Evropy :-O :-O :-O
Avatar - Jerry.Gunman
3. 9. 2021 13:09
Re: Česko leží ve Střední ("centrální") Evropě.
Takže znovu
- kolik mělo Švédsko kolonií v Africe a na BSV, odkud v posledních letech přimigrovala naprostá většina "novošvédů"?
- jestliže se ve Francii začíná hovořit o rozdělení země na islámsku a republikánskou část - to je podle tebe "nijak velký problém"?
- JAK se západní země "snaží řešit" problémy no-go zones a JAK MOC se jim to daří?

BTW, pocit rozdílu při přejezdu hranic do ČR je samozřejmě stále viditelný, ovšem stále se zmenšuje. Pocit SAKRA VELKÉHO rozdílu při vstupu do kterékoli no-go zóny na "západě" je také zřetelně viditelný - a stále se zvětšuje