SOUTĚŽ o nabíječku CTEK: Jak vybrat nabíječku autobaterií?
Z toho důvodu akumulátor není v podstatě nikdy plně dobit a začíná zde docházet k sebezničujícím procesům. Faktem tedy zůstává, že autobaterie i když označovány jako bezúdržbové, potřebují náležitou péči!
Bezpečnost
Velmi důležitým prvkem při výběru nabíječky by mělo být její bezpečné používání. Je tedy nutné se informovat, zda je nabíječka opatřena potřenými ochrannými prvky. Především by měla disponovat ochranou proti přepólování a ochranou proti zkratu a jiskření.
Nabíjení
Nejlepší variantou pro běžné dobíjení jsou v současnosti nabíječky automaticky řízené mikroprocesorem. Nabíječka je pak schopná před začátkem nabíjecího cyklu zkontrolovat, zda je baterie v pořádku a dokáže přijmout a udržet náboj. Následně je baterie dobita dle speciální nabíjecí křivky do plné kapacity akumulátoru.
Mohlo by se zdát, že nabíjení baterií není žádná věda a jejich dobití je možné pomocí jakéhokoliv přístroje. Omyl! Každý výrobce obdařil své nabíječky jinými vlastnostmi. Dalo by se ale říci, že hlavním úkolem kvalitní nabíječky je co nejpřesnější přizpůsobení nabíjecí charakteristiky tak, aby nedocházelo k přebíjení ani k poklesu napětí akumulátoru. Levnější nabíječky pak šetří a využívají jednodušší technologie, které nejsou schopny takto chytře reagovat na aktuální stav baterie a nikdy ho tak kvalitně nedobijí.
Odolnost vůči mrazu
Jelikož mrazivé teploty zhoršují vlastnosti akumulátorů v našich autech, právě v tomto období nejčastěji dochází k situaci, kdy auto nenastartuje. Proto je velmi důležité používat nabíječku, která je uzpůsobena i pro chladné zimní podmínky. Jedno hledisko představuje již zmiňované přizpůsobení (navýšení) nabíjecích hodnot. Kvalitní nabíječky navíc obsahují teplotní senzor, který upravuje nabíjení dle okolní teploty. Druhým hlediskem je pak mechanická odolnost přístroje. Kabely a svorky musí být vyrobeny z natolik kvalitních materiálů, aby s nimi bylo možné manipulovat i v teplotách kolem -20 °C. V případě méně odolných materiálů často dochází při mechanické zátěži ke vzniku prasklinek a následnému zničení příslušenství či schránky nabíječky.
Náš tip
Švédské nabíječky Ctek pravidelně vítězí v prestižních testech (např. testy GTU = německá síť technických kontrol). Jejich používání je naprosto bezpečné a velmi jednoduché. Stačí nabíječku připojit a o zbytek se postará sama. Pro běžného uživatele doporučujeme přístroj Ctek MXS 5.0, který nabije veškeré baterie v motocyklech a osobních vozech. Kromě klasického nabíjení můžete volit z režimů:
- Udržovací nabíjení – neboli pulzní dobíjení slouží k udržení baterie v dobré kondici, i když vůz nebo motocykl zrovna nepoužíváte. Obzvláště praktický je pro motocykly, které celou zimu stojí v garáži. Stačí připojit nabíječku. Ta si baterii bude celou zimu kontrolovat a v případě potřeby ji dobije do plné kapacity.
- Režim rekondice - dokáže obnovit i částečně poškozenou baterii.
- Režim pro AGM baterie – uzpůsobuje nabíjecí napětí speciálně pro AGM akumulátory, které často najdeme v motocyklech či vozech se systémem Start/Stop.
Navíc má nabíječka MXS 5.0 zabudované teplotní čidlo, které upravuje nabíjení dle venkovních podmínek. Důkazem kvality je i 5letá záruka, jež na MXS 5.0 výrobce poskytuje.
Zúčastněte se soutěže o nabíječku MXS 5.0 s teplotním čidlem zde.