Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Tesla model S
Tesla model S
Tesla model S
Tesla model S
22 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (0)

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.

Kontroverzí kolem systémů Autopilot, Autosteer a Full Self-Driving značky Tesla, jejichž názvy vyvolávají dojem, že vozidlo jimi vybavené je plně autonomní, je dost a dost. Případ nehody z dubna 2019, kterou způsobil George McGee za volantem Tesly Model S a při níž byla zabita Naibel Benavidesová Leonová a těžce zraněn Dillon Angulo, je přesto zajímavý.

Zejména proto, že McGee nehází žádným způsobem vinu na systémy vozu či automobilku Tesla. Naopak uznal svou vinu a pozůstalé odškodnil. „Byl jsem si vědom toho, že je mou zodpovědností řídit bezpečně,“ řekl McGee. To zohlednila i Tesla ve svém vyjádření z prosince 2023: „Řidič vypověděl, že věděl, že Autopilot nedělá z vozu autonomní.“

Přesto se případ dostal k soudu, a to z popudu pozůstalých. Ti žádají, aby porota rozhodla, zda systém Autopilot hrál v nehodě roli, nebo zda je odpovědnost plně na řidiči. „Tesla propaguje Autopilot způsobem, který výrazně zveličuje jeho schopnosti a skrývá jeho nedostatky, což podporuje řidiče vozů Tesla příliš se na systém spoléhat,“ cituje žalobu americký web NPR.

V roce 2023 také vyšlo najevo, že video automobilky z roku 2016, na němž vůz Tesla sám zastavoval na červenou na semaforu a pak se rozjížděl na zelenou, bylo podvrh a tesly takové schopnosti v té době neměly. Přesto soudy v případech nehod, na nichž měl mít podíl Autopilot, v minulosti většinou shledaly, že odpovědnost je na řidiči, i když auto samo zvládne některé úkony; jak dopadne tento spor, nebudeme předjímat.

Tesla ve svém vyjádření z prosince 2023 uvedla mimo jiné to, že v době nehody byl sice Autopilot aktivní a nastavil rychlost na v místě platný rychlostní limit 45 mph (72 km/h), ale řidič držel plynový pedál tak, aby jel rychlostí 60 mph (97 km/h). „Vůz zobrazil výstrahu, že jelikož řidič překonával Autopilot pedálem plynu, nebude brzdit,“ stojí ve vyjádření automobilky. Takové chování, tedy že adaptivní tempomat nebrzdí, pokud řidič udržuje pedálem plynu vyšší rychlost než je nastavena, je normální pro adaptivní tempomaty jiných značek.

Ve vyjádření zároveň stojí, že „prvky Autopilotu, včetně adaptivního tempomatu a samočinného zatáčení Autosteer, jsou asistenční systémy řidiče úrovně 2“, což znamená, že řidič je pořád za vůz plně odpovědný.

Video placeholder
Tesla Model Y Juniper zpoza volantu • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

zdroj: NPR | zdroj foto: Tesla | zdroj videa: Marek Bednář/Auto.cz

Začít diskuzi