Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky
Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
Je tomu jen pár let, co řada značek především, ale nejen z koncernu Volkswagen nabízela některá svá auta s pohonem na stlačený zemní plyn. K mání byla i luxusní auta typu Mercedesu-Benz třídy E či Audi A5, ale také dodávky od Fiatu Fiorino po Mercedes-Benz Sprinter.
CNG bylo ještě před několika lety – než začala válka na Ukrajině – levnou alternativou k pohonu na benzin. Náklady na ujetý kilometr byly o desítky procent nižší. Škoda Scala G-Tec testovaná v létě 2020 jezdila za 1,10 Kč/km při průměrné spotřebě 4 kg/100 km a průměrné ceně kilogramu CNG 27,59 Kč. Jiný kus, testovaný začátkem zimy téhož roku a ježděný mnohem dynamičtěji, jezdil s průměrem 5 kg/100 km a s tehdy průměrnou cenou 27,53 Kč/kg to bylo 1,38 Kč/km.
Pak ale začala válka na Ukrajině a ceny zemního plynu letěly nahoru. Na začátku října 2022 vrcholila špička a podle webu cngplus.cz byl průměr 72,47 korun za kilogram. To znamená u zmíněných škodovek 2,90, resp. 3,62 Kč/km. V extrému dosahovaly ceny i 139 Kč/kg a do té doby výhodný provoz byl najednou vážně drahý. I benzín tehdy stál nad 40 korun za litr, ale zůstaneme-li u scaly s litrovým tříválcem a manuální převodovkou, která jezdí běžně za 6 litrů, při ceně 42,50 Kč/l jsme na 2,55 Kč/km.
Z extrémů jsme se však dostali zase do rozumných, řekněme „předválečných“ cen jak u benzínu, tak téměř i u zemního plynu. V létě 2023 stál kilogram CNG průměrně okolo 32 Kč/kg, benzin a nafta spadly k 36 korunám.
Bohužel ale také právě v té době začala auta s pohonem na CNG z nabídek automobilek mizet. Koncern Volkswagen, který byl spolu se Škodou největším dodavatelem osobních aut na CNG na český trh, zkraje roku 2023 postupně přestal přijímat objednávky a v první půlce roku 2024 vyrobil poslední kusy aut na CNG.
Důvodem byla podle staršího vyjádření tiskové mluvčí Michaely Sklenářové potřeba investovat peníze do elektromobility, třebaže CNG bylo ve své době skvělou alternativou, jak za málo peněz snížit flotilové emise CO2. A kromě toho podle zprávy webu iDnes.cz z roku 2020 prostě koncern Volkswagen na tahle auta neměl dostatek zákazníků na to, aby finančně ospravedlnil další vývoj.
Dnes už jen z bazaru
Auto na CNG si tak dnes lze pořídit už jen z druhé ruky, ale nabídka v bazarech není chudá. Jeden z největších českých inzertních webů sauto.cz nabízí aktuálně 68 užitkových aut a 340 osobních aut (včetně MPV a osobních dodávek) s pohonem na CNG. Více než stovka osobáků také není starší 6 let. Otázka je tedy jasná – vyplatí se dnes pohon na CNG?
Dnes jsme dle dat společnosti Axigon, vydávající tankovací karty, na průměru 39,86 Kč/kg. Pro dvě zmíněné scaly to znamená 1,59, resp. 1,99 Kč/km.
Za kolik by jezdily na benzin – jakkoliv na něj mají jen 9l nádrž, aby mohly být homologované jako monovalentní, tj. s pohonem na jedno palivo – se současnými cenami? Průměrná cena Naturalu 95 je v současnosti už několik týdnů okolo 34 korun, nejčerstvější data říkají 34,28 Kč/l. Při spotřebě 6 l/100 km to znamená 2,06 Kč/km.
Úspora na jednom kilometru není velká, ale pokud plynovou scalou najezdíte ročně 20 tisíc km lehkou nohou, nezmění-li se rozdíl mezi cenou benzinu a CNG, ušetříte přes 9.200 korun. I při dynamičtější jízdě, kdy bude plynová brát 5 kg/100 km a benzinová 6,5 l/100 km, je rozdíl 4.700 korun ve prospěch verze G-Tec.
„Přestože stávající směřování automobilového průmyslu CNG nefandí, prostřednictvím námi poskytovaných CNG karet evidujeme letos v prvním pololetí srovnatelné odběry plynu jako ve stejném období loňského roku,“ říká Damir Duraković, generální ředitel Axigonu. K největším odběratelům podle firmy patří společnosti nabízející logistické služby včetně zásilkové dopravy a zavážení obchodů.
Auta na CNG mají ještě jednu výhodu – dálniční známku v poloviční ceně oproti autům na konvenční paliva. Ke zmíněné úspoře 9.200, resp. 4.700 korun za rok tedy můžeme připočíst ještě dalších 1.220 korun na levnější roční dálniční známce.
Škoda nabízela „v plynu“ také octavii třetí i čtvrté generace. Je v nich docela zásadní rozdíl – zatímco „trojka“ byla bivalentní s 50l nádrží na benzin a nádržemi na celkem 15 kg plynu, „čtyřka“ měla o nádrž na plyn víc, takže pojala celkem 17,33 kg CNG, ale aby byla monovalentní, dostala, jako scala, jen 9l nádrž na benzin.
Také plynové nádrže „čtyřky“ byly lehčí kompozitní, nikoliv ocelové, což znamenalo zásadní zlepšení jízdní stability. Pro dálniční známku v Česku to však neznamená rozdíl – jak octavia III G-Tec, tak i octavia IV G-Tec dostanou slevu.
LPG se vyplatí víc
Vozy s pohonem na LPG sice bohužel slevu na dálniční známku nemají, ale nemusí vás to příliš trápit – úspora na nákladech na palivo je mnohem větší než u CNG. I vozy s pohonem na zkapalněný ropný plyn (zkratka LPG znamená Liquefied Petroleum Gas) byly v katalozích dovozců zastoupeny mnohem víc, než tomu je dnes, kdy osobní auta na LPG nabízí rovnou z výroby už jen Dacia.
Právě na modelu Jogger si ale můžeme ukázat úsporu. Kolega dosáhl na plyn průměru 9 l/100 km, na benzin to bylo 7,5 l/100 km. Cena LPG však v posledních měsících průběžně roste; aktuálně je dle webu GlobalPetrolPrices.com na 17,64 Kč/l. To u testovaného joggeru znamená 1,59 Kč/km. Na benzin by však náklady byly 2,57 Kč/l, takže za 20 tisíc ujetých kilometrů ušetříte více než 19.500 korun.
Jakkoliv se tedy CNG v současnosti vyplatí, LPG se pořád vyplatí mnohem více prostě díky tomu, že ho litr stojí citelně méně než kilogram CNG. Na druhou stranu, vozidel na CNG v nabídce ojetých aut najdete hromadu v řadě různých tříd a jsou to auta takto vyrobená přímo z továrny. Nabídka aut na LPG je sice mnohem širší, ale v naprosté většině případů – třebaže to samozřejmě nemusí být nevýhoda, záleží na kvalitě provedení, která se může kus od kusu lišit naprosto extrémně – jde o dodatečné přestavby.

zdroj: Autorský text | zdroj foto: auto.cz | zdroj videa: Auto.cz