Nové Subaru Uncharted poprvé naživo: Už jsme v něm seděli! A není to jen toyota s jiným znakem
Subaru představilo hned trojici elektrických modelů a my byli u toho. Model Uncharted sdílí techniku s Toyotou C-HR+, kterou jsme naživo ještě neviděli, takže je to tak trochu dvojité seznámení.
Subaru Uncharted přichází jako první čistě elektrické kompaktní SUV značky. Zařadí se pod větší model Solterra, která má klasickou, nikoli svažující se záď. Uncharted bude dostupný ve třech variantách, které se liší pohonem, výkonem i kapacitou baterie.
Oproti modelu Crosstrek je novinka o 35 mm delší, o 70 mm širší a o 25 milimetrů vyšší. Oproti krátší variantě C-HR je delší o téměř 160 mm a to už je uvnitř pořádně znát. Hlavně vepředu zmizel lehce klaustrofobický pocit a nasedá se sem opravdu snadno. Horší situace je vzadu. I když je místa výrazně více než v menším C-HR, pro přerostlého redaktora to je stále stísněné. Zadní lavice je do šířky poměrně krátká a nástupní prostor těsný, cestující nad 180 cm musí při nastupování hodně sklopit hlavu. A cestující nad 190 centimetrů se už hlavou dotýkají stropu, tedy minimálně v případě vystaveného kousku s panormatickou střechou. Střešní nosiče jsou opravdové, což v dnešní době není zbytečná poznámka.
Pozitivně hodnotíme kvalitu materiálů a zpracování interiéru. Přestože půjde o nejdostupnější elektrický model Subaru, vnitřek nepůsobí vylevněně a tvrdě, proti starším modelům značky to je posun vpřed. Nechybí rozměrné loketní opěrky vepředu ani vzadu, což dnes zdaleka není samozřejmostí. Hodně se nám líbí design nových dvacetipalcových kol, byť až větší test ukáže, jak ovlivňují komfort.
Nový infotainment nezaostává za konkurencí. Je rychlý, přehledný a grafiku má moderní. Některé dříve fyzické ovladače byly integrovány do infotainmentu, ale velmi rozumně, takže to nezdržuje a neubírá pozornost řidiče. Na volantu je stále hodně tlačítek ve stylu Toyoty, možná až zbytečně mnoho. Ovládání palubního počítače tak zůstává trochu složitější. Mobily lze nabíjet dvojicí bezdrátových nabíječek, zadní pasažéři mají k dispozici také dvě USB-C zdířky.
Vyzpovídali jsme technické inženýry Subaru. Charakteristiku tlumičů, pružin i řízení si ladili sami. Věří, že díky tomu dokážou nabídnou o něco sportovnější, zábavnější a stabilnější jízdní vlastnosti. Silentbloky neupravovali, jsou totožné. Pod povrchem je spousta dílů z hliníků, například obal baterie. Auto technicky umožňuje funkci V2L, ale nebude dostupná pro všechny trhy.
Jednotlivé výbavové stupně jsme podrobněji rozebrali v předchozím článku, takže si jen shrneme to hlavní. Vrcholná verze s pohonem všech kol využívá dvojici elektromotorů a baterii o kapacitě 77 kWh, což je překvapivě o cca 5 kWh více, než nabízí větší Toyota bZ4X Touring, ze které vychází nové Subaru E-Outback. Podle vývojářů je drobný rozdíl způsoben dvěma odlišnými dodavateli bateriových článků, obal ani technologie se neliší.
Výkon činí 252 kW, což umožňuje zrychlit z nuly na stovku za 5 sekund. To nám u evropského Subaru léta chybělo. Dojezd nejsilnější čtyřkolky se pohybuje okolo 470 kilometrů. Stejnou baterii bude využívat i verze Long Range s pohonem předních kol, u níž Subaru udává dojezd až 585 kilometrů. V nabídce nebude chybět ani základní varianta s menší baterií (57,7 kWh) a dojezdem přibližně 445 kilometrů.
Bez ohledu na variantu bude mít každý vůz ve výbavě palubní 22kW nabíječku a možnost rychlého nabíjení s předehřevem baterie. Interiér vozu sází na moderní funkční prvky – hranatý volant, pádla rekuperace pod volantem a opět velký 14palcový displej infotainmentu. Nechybí ani předpoklady do terénu – vůz má světlou výšku 210 mm, podvozek naladěný ve stylu Subaru a dvoustupňový režim X-MODE pro jízdu mimo silnice, opět specificky naladěný.

Zdroj: Autorský článek | Foto: Subaru a autor | Video: auto.cz