Srovnávací test LPG: Subaru Legacy Kombi vs. Mitsubishi ASX vs. Škoda Octavia Combi
Na předchozí dvoustraně jsme si objasnili, jak je to s LPG obecně, a nyní jdeme do konkrétní praxe. Máme rodinu a chceme šetřit. Nafta nám ale nevoní a nechce se nám za pořízení dieselového auta dávat zbytečné tisíce navíc. Modelový příklad může vyústit ve tři testované alternativy.
CO NABÍZEJÍ
Škoda Octavia Combi: samozřejmá česká rodinná volba s obřím zavazadelníkem, osvědčenou technikou, snadnou obsluhou, levným servisem a kombinací pohodlí i jistých jízdních vlastností. Ale také staré zboží, které od února vytěsní třetí generace. U ní už se s LPG nepočítá.
Subaru Legacy Kombi: ideál pro majetnější fajnšmekry, co si potrpí na pohon všech kol. Za téměř dvojnásobnou cenu proti octavii dostanete mnohem lepší techniku (4x4, plochý motor, bezestupňová převodovka Lineartronic…), prostornější kabinu, pohodlnější a jistější jízdu nebo delší záruku. Vyváží to však cenový rozdíl?
Mitsubishi ASX: kompaktní SUV se líbí hlavně ženám - připadají si v něm bezpečně a lépe z něj vidí, důchodcům se do něj zase snadno nastupuje. Všechny pak uspokojují schopný zavazadelník, příjemné jízdní vlastnosti nebo jednoduchá mechanika nehrozící poruchami – díky ní zůstává pohon na LPG v nabídce importéra Mitsubishi i pro rok 2013.
JAK JEZDÍ
Trojice se chová vlastně úplně stejně jako klasická auta na benzin. Na něj zároveň probíhá start a prvních pár kilometrů, poté systém automaticky přepne na LPG – kvůli ochraně palivové pumpy a injektorů. Dnešní systémy vstřikování zkapalněného plynu znatelně zlepšily vlastnosti vozů na LPG, což byl případ i našich tří aut.
Nejpropracovaněji funguje subaru, využívající vícebodové vstřikování plynu LPi - distribuuje zkapalněný plyn do sacího potrubí, umožňuje přesné dávkování a netrpí zpětnými zášlehy. Zážehový čtyřválcový boxer velké kubatury 2,5 litru je sám o sobě houževnatý pohon, tím spíš když ho Japonci vyrábějí v odolnější verzi s tvrzenými ventilovými sedly a dalšími úpravami pro pohon na LPG. Samotná jízda pak probíhá velmi kultivovaně, protiběžné písty z principu eliminují vibrace a jako bonus vám přidají „porsche-sound“ při vytáčení. Přestože se 229 newtonmetrů dosahuje až ve 4000/min, už nad volnoběhem má objemný pohon síly dost a jeho rychlým reakcím pomáhá bezestupňová převodovka. Na její funkci si musíte zvyknout, ale pokud patříte k defenzivnějším jezdcům, bude se vám charakteristika variátoru líbit. Plynulé tempo = nízké otáčky, dálničních 130 km/h tak znamená jen 2200/min a legacy při uvolněném stylu „žere“ snesitelných 8,2 litru plynu na 100 km. Tolik ukázal palubní počítač (nerozlišuje benzin či plyn, ale prostě to, co proteče do vstřikovačů – v našem případě LPG), než jsme sjeli na okresku, kde se při dodržování rychlostních limitů podařilo konzumaci snížit na 7,6 litru, aby se celkový průměr z denního testování ustálil na 7,9 l/100 km. Tedy méně, než udává výrobce v kombinovaném cyklu! O dynamiku se netřeba strachovat, přesné měření akcelerace na benzin/LPG vykázalo ani ne sekundové zhoršení, pružnost také rapidněji neklesla. Samotné jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané třídě koupit, takže proti octavii či ASX hrálo subaru extraligu. Nízké těžiště dovolilo ladičům použít poddajné tlumiče, které se podepsaly pod neskonalým komfortem jízdy. Pohon 4x4 zde sice není realizován symetricky přes mezinápravový diferenciál LSD s omezenou svorností (ten mají jen verze s manuální převodovkou), nicméně aktivní
dělení síly (provedení s bezestupňovým lineartronikem) zde funguje a nahrává úspornosti. V poctivě smontovaném interiéru se bydlí parádně, vzadu pak poznáte, že tolik místa jako v superbu vlastně ani nepotřebujete, a zavazadelník pobere 526 litrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mitsubishi ASX | Subaru Legacy Kombi | Škoda Octavia Combi |
Motor | R4, benzin, DOHC | B4, benzin, SOHC | R4, benzin, OHC |
Zdvihový objem | 1590 cm3 | 2457 cm3 | 1595 cm3 |
Výkon (kW/min) | 86/6000 | 123/5600 | 75/5600 |
Točivý moment (N.m/min) | 154/4000 | 229/4000 | 148/3800 |
Poháněná kola | přední | všechna | přední |
Převodovka | 5 MT | CVT | 5 MT |
Vnější rozměry (mm) | 4295 x 1770 x 1625 | 4775 x 1780 x 1535 | 4569 x 1769 x 1463 |
Rozvor (mm) | 2670 | 2750 | 2578 |
Pneumatiky | 215/60 R 17 | 215/50 R 17 | 205/55 R 16 |
Typ plášťů | Hankook Winter i*cept evo | Nokian WR A3 | ContiWinterContact TS 830 |
Brzdy vpředu | kotoučové chlazené | kotoučové chlazené | kotoučové chlazené |
Brzdy vzadu | kotoučové | kotoučové | kotoučové |
Palivová nádrž | 63 l (benzin) + 53 l (LPG) | 65 l (benzin) + 61 l (LPG) | 55 l (benzin) + 44 l (LPG) |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1315/555 kg | 1507/523 kg | 1270/660 kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1200/670 kg | 1800/735 kg | 1200/600 kg |
Servisní interval | 20 000 km/1 rok | 15 000 km/1 rok | variabilní/2 roky |
Největší rychlost | 183 km/h | 205 km/h | 188 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 11,4 s | 10,3 s | 12,9 s |
Spotřeba (na 100 km) | 5,9 l | 8,1 l | 7,1 l |
Výrobní závod | Okazaki, Japonsko | Gunma, Japonsko | Mladá Boleslav, ČR |
Základní cena | 390 000 Kč | 769 000 Kč | 358 900 Kč |
O 206 milimetrů kratší Octavia Combi však spolkne ještě o 54 litrů víc a praktičtější „díra“ s rovnými boky, háčky, síťkami a samonavíjecí roletou patří k hlavním benefitům škodovky. Octavia II se ani po necelých devíti letech služby nemusí stydět za interiér, byť už v dílčích ohledech (sedadla, prostor napříč) ke špičce nepatří. S nejlepšími se však stále může měřit kultivovaností jízdy a utlumením hluku. Za zenit se ale už dávno dostala dvouventilová šestnáctistovka, která se znásilňovaná emisními normami postupně propadala pod průměr, až zazpívala svoji labutí píseň v plynové verzi. Nijak světoborných 75 kW se provozem na LPG sníží na 72 kW, takže absolutní dynamika se i s poloprázdným vozem dostává na úroveň tříválcové fabie. Na plyn motor reaguje podobně ospale jako na benzin, a přestože se mu krátké převody snaží pomáhat, rozhýbat octavii dá 138 newtonmetrům získaným vytočením na 3800/min práci. Po dálnici kombi sviští celkem relaxovaně a udržet rychlost nečiní díky skvělé aerodynamice problém, jenže spotřeba letí vzhůru: 9,3 l na 100 km je dost a ani okreskových 7,5 litru nedává důvod k nadšení. Výsledných 8,4 l na 100 km po celodenním cestování znamenalo nejhorší hodnotu v testu, dokonce o půl litru převýšilo silnější a rozměrnější subaru s většími odpory pohonného ústrojí (CVT + 4x4).
Naopak Mitsubishi ASX se ukázalo jako nejúspornější „plyňák“: 7,6 litru LPG na 100 km znamená, že jeden kilometr urazíte (při ceně 16,8 Kč/l) za zajímavých 1,30 Kč. Jen pětistupňová převodovka sice žene dálniční konzumaci nad osmilitrovou metu (130 km/h = 3400/min), nicméně mimoměstské komunikace dokážou udržet spotřebu pod sedmilitrovou hranicí. Vyplatí se jet ekonomicky, plynové ASX totiž není kdovíjaký sprinter a při předjíždění vám vlažná pružnost zabrnká na nervy. Naladění tlumičů ctí ideální kompromis, kdy dokáže držet kola na zemi, a přitom příliš „nedupat“ do relativně tuhé karoserie. Bonusem je přesné řízení, malusem pak kostrbaté řazení a pazvuky linoucí se od panelu rádia…
SPOTŘEBA LPG V TESTU | Mitsubishi ASX | Subaru Legacy Kombi | Škoda Octavia Combi |
Dálnice (na 100 km) | 8,3 l | 8,2 l | 9,3 l |
Okreska (na 100 km) | 6,8 l | 7,6 l | 7,5 l |
Průměr (na 100 km) | 7,6 l | 7,9 l | 8,4 l |
KOLIK STOJÍ
Škoda Octavia Combi LPG se stažením z nabídky dostala mimo hru – už se neprodává a narazit na ni můžete leda ve skladech větších dealerů. Samotná cena 358 900 Kč nezněla špatně, jenže v základní výbavě se připlácelo i za takové samozřejmosti jako rádio či klimatizace. Cena za přestavbu ve výši 36 000 Kč by se vám vrátila po ujetí 33 333 km: uvažujeme kilometrový rozdíl nákladů 1,08 Kč, protože spotřeba benzinu (dle výrobce) činí 7,1 l na 100 km a námi naměřená konzumace plynu pak 8,4 l na 100 km.
Za přestavbu Subaru Legacy sice dáte tučných 51 600 Kč, jenže levný plynový provoz, kde jsme spotřebu na LPG naměřili dokonce o 0,2 l/100 km nižší než na natural, vám investici dorovná po 34 172 kilometrech. Základní akční částka 769 000 Kč sice není z levného kraje, dostáváte ale špičkovou techniku s vrchovatou výbavou a tříletou zárukou.
NAMĚŘENÉ HODNOTY - BENZIN | Mitsubishi ASX | Subaru Legacy Kombi | Škoda Octavia Combi |
Zrychlení 0-60 km/h | 6,2 s | 4,9 s | 6,3 s |
Zrychlení 0-100 km/h | 13,7 s | 10,3 s | 14,5 s |
Zrychlení 0-130 km/h | 21,9 s | 17,1 s | 25,3 s |
Max. přetížení při zrychlení | 0,47 g | 0,51 g | 0,45 g |
Pružnost 60-100 km/h (4. st.) | 14,5 s | 10,8 s | 12,3 s |
Pružnost 80-120 km/h (5. st.) | 23,0 s | 38,5 s (6°) | 18,1 s |
Stejnou garanci (vztahuje se i na LPG) nabízí také Mitsubishi ASX – s nejlevnější přestavbou na LPG za 31 900 Kč. Tento příplatek je levnějším provozem zaplacen po ujetí 40 380 kilometrů – průměrnému řidiči se tak Mitsubishi ASX na LPG vyplatí zhruba po dvou letech.
Že Subaru Legacy Kombi vyhrálo test, asi nikoho nepřekvapí – aby ne, když stojí pomalu dvakrát tolik co škodovka nebo mitsubishi. Model ASX ale dokázal porazit domácí bestseller díky slušné výbavě, pohodové jízdě a praktickému zaměření. Octavia si pak podřezala větev vysokou spotřebou neduživého motoru, jenže tahle prohra výběhového vozu asi v Mladé Boleslavi nikoho trápit nebude...