SsangYong má konečně nového majitele. Vrací se do korejských rukou
Korejskou automobilku SsangYong dosud vlastnila indická společnost Mahindra & Mahindra. Z finančních potíží ji však už nebyla ochotna zachránit, a tak se dlouho hledal nový investor.
Rok 2021 byl pro SsangYong na českém trhu nebývale úspěšný, 1.020 registrovaných aut byl meziroční skok o 167,7 %. Z globálního pohledu však korejská automobilka řešila závažný problém, již na konci roku 2020 se dostala do finančních potíží, na níž firma reagovala žádostí o tzv. program podpory autonomní restrukturalizace. Mezitím hledala nového investora, protože stávající majitel, indická automobilka Mahindra & Mahindra, už SsangYong nehodlal dále financovat. Nyní už se konečně našel.
Stává se jím korejské konsorcium vedené společností Edison Motors vyrábějící elektrické autobusy. Dohodlo se na tom, že SsangYong koupí za 305 miliard jihokorejských wonů, což je v přepočtu asi 5,5 miliardy korun. Potvrdily se tak zprávy z loňského podzimu, kdy už se psalo o zájmu Edison Motors. Řešil se však fakt, že firma hodlá do SsangYongu investovat nižší částku, než korejský soud předem očekával. Pod jeho správou byl SsangYong od loňského dubna, už předtím dřívější majitel, Mahindra & Mahindra držící zhruba 75 % v automobilce, hledal nového investora. Avšak neúspěšně.
Nový vlastník si bude muset poradit s vysokým dluhem. Za leden až září 2021 navíc SsangYong vykázal provozní ztrátu ve výši 238 miliard jihokorejských wonů. Prodeje značky navíc meziročně klesly o zhruba 21 %.
Zdá se tak, že minimálně nejbližší budoucnost má SsangYong zajištěnou. Otázkou však je, jakým směrem se nový vlastník vydá. S ohledem na jeho orientaci se očekává důraz na elektromobily, s nimiž už ostatně počítal i záchranný plán představený v rámci restrukturalizace.
V jeho rámci byly avizovány tři elektromobily, v létě se již začalo vyrábět Korando v elektrické verzi e-Motion. Následovat má středně velké SUV J100 vyplňující mezeru mezi Korandem a Rextonem, stejně jako model X200, který má rovněž nabídnout elektrický pohon.
Investice konsorcia vedeného Edison Motors znamená, že SsangYong mění majitele už poněkolikáté od začátku milénia. V roce 2004 koupil v automobilce kontrolní podíl čínský výrobce SAIC, který však v reakci na tehdejší hospodářskou krizi nebyl schopen dále investovat. V roce 2011 zkrachovalou firmu koupila indická automobilka Mahindra & Mahindra, která svůj podíl postupně navýšila ze 70 na 74,65 %. I pod jejím vedením se však SsangYong dostal do finančních potíží, které už nebyl schopen bez pomoci řešit.